Kiedy wymieniać przewody układu chłodzenia w samochodzie?
Przewody tego typu mają ciężkie zadanie do wykonania, będąc stale narażonymi na obciążenia związane z wysokimi temperaturami. Niebezpieczeństwem dla przewodów układu chłodzenia są nieustannie gryzonie, które uwielbiają je obgryzać. W przypadku znalezienia "kałuży" w suchy dzień pod samochodem, koniecznie należy skontrolować przewód podciśnieniowy i cały układ chłodzenia silnika. Gdy węże nie działają w stu procentach lub w jakikolwiek widoczny sposób są uszkodzone, należy je wymienić, aby uniknąć uszkodzenia całego układu chłodzenia, a w konsekwencji przegrzania jednostki napędowej.
Jakie układy i przewody chłodzenia znajdują się w samochodzie?
W większości współczesnych samochodów działa jednocześnie kilka chłodnic, zapewniając odpowiednią temperaturę konkretnym podzespołów. Są to:
chłodnice wody
chłodnice oleju
chłodnice powietrza
chłodnice gazu
Każda z chłodnic pełni inne funkcje, a także z reguły ma inną budowę. Wymagają więc zastosowania zupełnie innych węży, przewodów, łączników redukcyjnych, łączników kątowych i prostych oraz kolanek. Wśród przewodów układu chłodzenia można wyróżnić przewody chłodnic oleju, przewody chłodnic wody oraz przewody chłodnic powietrza.
Z czego są zbudowane przewody układów chłodniczych?
Przewody układu chłodzenia są najczęściej wykonane z silikonu, gumy NBR, CR, AEM, NBR/PCV lub EPDM. Są to materiały charakteryzujące się dużą odpornością na działanie wysokich temperatur. Dodatkowo mieszankę gumy wzmacnia się oplotem z włókna szklanego, poliestrowego lub aramidowego. Materiał, z jakiego wykonany zostanie przewód, jest odpowiednio dobierany pod kątem jego przeznaczenia oraz ciśnienia roboczego, jakie panuje w danym układzie.
Jakie przewody do układu chłodzenia wybrać?
Niczym niezabezpieczony przewód gumowy jest zazwyczaj czuły na niektóre czynniki zewnętrzne, jak np. wysoka temperatura czy promieniowanie UV. Niestety, już po kilku latach normalnej eksploatacji przewody mogą mieć pierwsze oznaki zużycia (pęknięcia, przetarcia itp.). Z kolei przewody silikonowe oferują dużą gładkość ścianek wewnętrznych, a także brak zdecydowanych załamań, dzięki czemu płyn chłodzący może swobodniej przepływać przez układ. Elementy silikonowe cechują się wysoką odpornością na działanie temperatury, a także kruszenie czy załamania. Wybór gumowych czy silikonowych przewodów powinien być uzależniony w głównej mierze od walorów funkcjonalnych. Należy więc wybrać taki przewód, który zapewni optymalne działanie chłodnicy w każdy warunkach eksploatacyjnych.
Z jakich elementów składa się układ chłodzenia?
Standardowy układ chłodzenia samochodowego składa się z chłodnicy, termostatu, pompy płynu chłodzącego, zbiornika wyrównawczego, sztywnych lub/i elastycznych przewodów układu chłodzenia, nagrzewnicy oraz wentylatora. Samochodowy układ chłodzenia to w zasadzie dwa układy – duży (łączy jednostkę napędową z chłodnicą) oraz mały (łączy silnik z nagrzewnicą).
Jednymi z kluczowych elementów pod względem prawidłowego działania układu chłodzenia są przewody. Nie kosztują one wiele, a ich wymiana jest zazwyczaj mało skomplikowana. Pamiętajmy jednak, że uszkodzone przewody układu chłodzenia mogą być przyczyną poważnych problemów.