Układ dolotowy silnika spalinowego jest odpowiedzialny za doprowadzanie, a niekiedy również za wstępne sprężanie powietrza lub powietrza i mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów jednostki napędowej. Standardowy układ dolotowy składa się z filtra powietrza, przewodu dolotowego powietrza oraz kolektora dolotowego. Jego podstawowe zadanie to dostarczyć odpowiednią ilość czystego, przefiltrowanego powietrza do silnika, co umożliwi zapłon mieszanki oraz wytworzenie energii mechanicznej, dzięki której możliwe jest ruszenie samochodem z miejsca.
Ile kosztuje sprawdzenie szczelności układu dolotowego?
Sprawdzenie szczelności układu można przeprowadzić na własną rękę (co nie gwarantuje stuprocentowej pewności) lub też można udać się do serwisu samochodowego dysponującego odpowiednim sprzętem pomiarowym. Podstawowa diagnostyka komputerowa w tym zakresie to koszt około 100 zł. Precyzyjne sprawdzenie szczelności układu dolotowego w samochodach z turbo to już koszt około 200 zł.
Jak sprawdzić szczelność układu dolotowego?
W celu przeprowadzenia diagnostyki układu dolotowego wystarczy odłączyć filtr powietrza i zaślepić końcówkę przepływomierza, a następnie do króćca rurki biegnącej do serwa podpiąć zwykły, gumowy wąż. Dym wprowadzony do układu za pośrednictwem tego gumowego węża, wypełni cały układ, ujawniając najdrobniejsze nawet nieszczelności. Jeśli pracujący dotąd nierówno silnik wyrówna obroty, oznacza to, że w tym miejscu nasz środek dostał się do układu i jest nieszczelność. Jeśli jednak nie ma żadnej reakcji ze strony jednostki napędowej, wówczas układ dolotowy jest prawdopodobnie szczelny, lub też nieszczelność jest w takim miejscu, że zastosowana metoda nie jest w stanie jej wykryć.
Jak poprawić dolot powietrza?
Obecnie najpopularniejszym sposobem na poprawę parametrów układu dolotowego powietrza w silniku jest wymiana fabrycznego wkładu filtra powietrza na wkład sportowy o mniejszych oporach przepływu lub zmiana fabrycznego układu filtrującego na filtr stożkowy. Taką operację można wykonać samemu, o ile posiada się odpowiednią wiedzę i umiejętności, lub też zlecić takie usprawnienia mechanikowi.
Jaki przewód do układu dolotowego?
Przewód powietrza/rura wlotowa jest częścią układu dolotowego powietrza, zapewniającą tlen silnikowi spalinowemu. Skuteczny układ dolotowy dostarcza ciągły i czysty strumień powietrza do jednostki napędowej. Zasysa je z miejsca, gdzie jest najchłodniej, filtruje ze wszystkich nieczystości, a następne wysyła do kolektora ssącego. Układ dolotowy w samochodzie fabrycznym najczęściej składa się z plastikowego orurowania, które zawiera „puszkę” z filtrem i węże silikonowe. Budowa układu dolotowego różni się w samochodach wolnossących i turbodoładowanych. W pierwszych występuje plastikowe orurowanie, które prowadzi do filtra, a dalej do kolektora ssącego. W przypadku aut z turbosprężarkami cały układ dolotowy jest dłuższy. Rury prowadzące przez sprężarkę do intercoolera i dalej do kolektora mają często większą średnicę. W przypadku tuningu najczęściej korzysta się orurowania silikonowego, a w przypadku rozwiązań profesjonalnych lub wyczynowych – aluminiowego.