Panewka wału silnika to bardzo newralgiczny element. Moment, w którym zostaje uszkodzona, prowadzi zwykle do drogich napraw. Jak zapobiec uszkodzeniu panewek, by nie musieć ponosić kosztownych wydatków?
Mocno zabrudzony olej silnikowy często zapycha kanały olejowe, co z kolei prowadzi do zacierania się panewek i ich obracania. Konsekwencją całego procesu jest najczęściej uszkodzenie czopu wału lub przebicie bloku silnika przez korowód. Aby temu zapobiec, należy pamiętać o systematycznej wymianie oleju, zapewnić optymalną pracę jednostce napędowej, a także stosować wyłącznie dobrej jakości części zamienne.
Ile kosztuje wymiana panewek w silniku?
Sama panewka kosztuje niewiele. Cały komplet można już kupicie za ok. 150 zł, jednak koszt ich wymiany, w zależności od dostępu, może być już o wiele większy. A ile kosztuje naprawa panewki w silniku? Wskazanie jednoznacznej ceny nie jest łatwe, ponieważ może się ona różnić w zależności od tego, z jakim modelem samochodu mechanik ma do czynienia. Na przykład w przypadku czterocylindrowych jednostek napędowych koszt powinien oscylować w granicach od 1000 zł do nawet 3000 zł.
Czy każdy silnik ma panewki?
Panewki znajdują się zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych. Panewki wału korbowego to podstawowe elementy każdej jednostki tłokowej. Panewki, jako łożyska ślizgowe, składają się z dwóch półpanewek okalających czop korbowy wału korbowego, które oddzielają go od stopy korbowodu. Panewki dwuskładnikowe montowane są najczęściej w średnio obciążonych silnikach benzynowych oraz w wolnossących dieslach. Z kolei panewki trójskładnikowe stosuje się w jednostkach wysokoobrotowych.
Jakie są objawy obróconej panewki?
Jednostajne, miarowe stukanie z komory silnika może świadczyć o konieczności natychmiastowej wymiany panewki. Takie stukanie powinno być szczególnie dobrze słychać, gdy staniemy obok samochodu, którego jednostka napędowa pracującego na biegu jałowym. Zbagatelizowanie tego sygnału może skutkować obróceniem panewki.
Obracająca się panewka wywołuje duże tarcie, co z kolei prowadzi do zwiększania temperatury silnika. Większa temperatura może być przyczyną sklejenia panewki z korbowodem i wałem korbowym. Wówczas najczęściej dochodzi do wybicia dziury w bloku silnika przez korbowód, co jest równoznaczne z trwałym zniszczeniem jednostki napędowej.
Kiedy wymieniać panewki?
Panewki zazwyczaj pracują bezgłośnie. Z czasem jednak mogą ulec zużyciu, co przejawia się najczęściej charakterystycznym stukotem dochodzącym z silnika. Bagatelizowanie delikatnego stukania może doprowadzić do obrócenia panewki, czyli jej zatarcia.
Kiedy wymienić panewki? Prewencyjna wymiana tych elementów powinna następować średnio co 100 tysięcy kilometrów. Wymiana panewek w silnikach wysokoprężnych powinna mieć miejsce częściej, ze względu na obecność sadzy i innych pozostałości spalania. Dla Diesli optymalnym interwałem wymiany panewek jest od 60 do 70 tysięcy przejechanych kilometrów.