Po czym poznać, że klocki hamulcowe są do wymiany?
Klocki hamulcowe to jedne z podstawowych elementów całego układu. Ich zużycie pojawia się stopniowo. O konieczności wymiany decyduje grubość klocka hamulcowego. Jej graniczną wartością jest 1,5mm grubości klocka hamulcowego. Nie należy zwlekać z ich wymianą po przekroczeniu tego poziomu. O zużyciu klocków informuje np. czujnik akustyczny. W środku klocka znajduje się mała blaszka, która po starciu się pewnej warstwy klocka zaczyna wydawać charakterystyczny pisk, który sygnalizuje ich zużycie. W nowszych konstrukcjach stosowany jest czujnik elektryczny, w którym metalowa blaszka (przy dużym zużyciu klocka) zaczyna stykać się z tarczą, zamykając obwód elektryczny. Zapala się wówczas odpowiednia kontrolka na naszej desce rozdzielczej.
Jak jeździć po wymianie klocków hamulcowych?
Po wymianie klocków na nowe pierwsze kilometry należy pokonywać ostrożnie. Hamulce wymagają ułożenia się, czyli wstępnego uformowania. Okładziny klocków muszą dopasować się do tarczy hamulcowej. Dlatego też pierwsze 3-5 hamowań należy wykonać delikatnie. Rozpędzamy samochód do 50km/h i stopniowo naciskając pedał hamulca zwalniamy do 15km/h. Taką czynność należy powtórzyć 2-3-krotnie, zwiększając za każdym razem prędkość o 10 km. Oczywiście, takie formowanie klocków wykonujemy z dala od normalnego ruchu ulicznego (np. na pustej osiedlowej drodze). Po przejechaniu pierwszych 50km warto skontrolować stan hamulców, czy nie są zbyt rozgrzane. Jeśli wszystko wygląda normalnie hamulce są gotowe do normalnej eksploatacji.
Jaki przebieg wytrzymują klocki hamulcowe?
W dużej mierze zależy to od stylu jazdy i sposobu eksploatacji samochodu. Przy spokojnej jeździe po mieście klocki hamulcowe będą wymagały wymiany po 30-50 tys. km. Jeżeli jest to jazda po mieście, ale w sposób bardziej dynamiczny, wówczas wymiana będzie niezbędna po 10-20 tys. km. Spokojna jazda w trasie zapewni przejechanie na jednych klockach ok. 50-80 tys. km, natomiast dynamiczna jazda w takich warunkach pozwoli na bezpieczne korzystanie z klocków przez ok. 50 tys. km. Bardzo ważna tutaj jest również jakość klocków hamulcowych. Założenie kiepskiej jakości elementów może sprawić, że ich wymiana będzie niezbędna nawet po przejechaniu kilku kilometrów.
Ile kosztuje wymiana klocków hamulcowych?
Wymiana klocków hamulcowych to koszt nie tylko samych części, ale również robocizny (chyba, że jesteśmy w stanie wymienić je samodzielnie). Za klocki hamulcowe do średniej klasy auta zapłacimy ok. 80-100 zł. Jest to koszt kompletu klocków na przednią i tylną oś. Zamienniki niefirmowane konkretną marka producenta można oczywiście kupić za cenę dwa razy niższą, jednak nie zalecamy stosowania takich części. Koszt wymiany klocków hamulcowych jest w dużej części uzależniony od oferty konkretnego warsztatu. Za wymianę kompletu klocków zapłacisz ok. 60-80 zł.
Jak wygląda kontrolka sygnalizacyjna klocków?
Jest to najczęściej kontrolka w kolorze żółtym. Po kilku sekundach od uruchomienia silnika kontrolka ta powinna zgasnąć. Jeśli jednak tak się nie dzieje, to najprawdopodobniej doszło do uszkodzenia elektrycznego (czujnik, przewód) lub hydraulicznego (obniżony poziom płynu hamulcowego). Najczęstsza usterka to awaria czujnika znajdującego się przy jednym z kół. Pojawia się wówczas informacja na tablicy rozdzielczej po uruchomieniu silnika w postaci konkretnej liczby lub jako kontrolka zmieniająca kolor wraz ze zużyciem klocka. Po przerwaniu drugiego obwodu, wyświetla się ostrzeżenie o konieczności serwisowania hamulców.