Alternator to trójfazowa prądnica prądu przemiennego napędzana przekładnią pasową. Aby współpraca alternatora z instalacją elektryczną samochodu była możliwa, napięcie przemienne musi zostać przekształcone w napięcie stałe. Odpowiedzialny jest za to układ diod prostowniczych wbudowany w alternator.
Alternatory samochodowe pod względem konstrukcji można podzielić na trzy podstawowe kategorie:
To najczęściej stosowane obecnie rozwiązania. Są mniejsze i lżejsze od klasycznych urządzeń, jednocześnie nie ustępując im pod względem wydajności. Cechą charakterystyczną alternatorów kompaktowych jest pozorny brak wentylatora. Nie jest on widoczny z zewnątrz urządzenia, ponieważ znajduje się w jego wnętrzu.
W najnowszych konstrukcjach samochodowych wykorzystywane są coraz częściej kompaktowe alternatory sterowane komputerem. Ich działanie jest ściśle powiązane z pracą komputera pokładowego auta, co umożliwia m.in. szybsze i precyzyjniejsze wykrywanie wszelkich usterek alternatora.
Standardowe alternatory stosowane są od lat w samochodach osobowych oraz pojazdach dostawczych w niemal niezmienionej formie. Cechują się sporymi rozmiarami oraz znaczną wagą, szczególnie w porównaniu z alternatorami kompaktowymi. Najczęściej wyposażone w zewnętrzny wentylator chłodzący oraz niemal cały system elektroniczny umieszczony w tylnej części obudowy.