Elektryczne otwieranie klapy bagażnika to jedno z tych udogodnień, o których marzy niejeden kierowca. A skoro marzy, to próbuje również zrealizować, choćby przez wymianę siłowników gazowych na elektryczne. Czy to jednak w ogóle jest możliwe?

Nowoczesne technologie wprowadziły do motoryzacji cały szereg rozwiązań, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu znajdowały się w sferze nieśmiałych marzeń projektantów aut lub futurologów. Być może nie najbardziej spektakularnym, a już z całą pewnością nie najważniejszym rozwiązaniem, jakie przyniosła nam nowoczesność, jest elektryczne, w pełni automatyczne sterowanie klapą bagażnika. W najnowszych modelach aut coraz częściej można spotkać się z klapami bagażnika otwieranymi i zamykanymi za pośrednictwem pilota, inteligentnego kluczyka (po wykryciu jego obecności przez czujniki samochodu) lub też fotokomórki (ruch nogi lub ręki przesuniętej przed czujnikiem wystarczy do tego, aby klapa bagażnika się uniosła, a następnie zamknęła). Jednym z kluczowych elementów tych systemów sterowania klapą bagażnika są siłowniki elektryczne – małe, bardzo mocne i w pełni zintegrowane z pozostałymi podzespołami oraz całym systemem bezpieczeństwa auta. Wiedząc o tym, niejeden kierowca wpadł na pomysł zastąpienia standardowych siłowników gazowych właśnie siłownikami elektrycznymi. Z jakim skutkiem? Czy to rozwiązanie jest tak naprawdę potrzebne i możliwe do zrealizowania? Jak wygląda sprawa z opłacalnością podobnej wymiany?

Siłowniki gazowe klapy bagażnika i ich mechaniczne modyfikacje. Czy warto z nich korzystać?

Klasyczne siłowniki gazowe to proste i dość skuteczne elementy współodpowiedzialne za otwieranie i zamykanie klapy bagażnika, a także za utrzymywanie jej w zadanej pozycji. Siłowniki takie są elementami eksploatacyjnymi, a więc zużywającymi się z czasem i wymagającymi wymiany. Wymiana siłowników gazowych staje się konieczna, gdy np. na skutek długotrwałego użytkowania dojdzie do uszkodzenia uszczelek, rozszczelnienia i ucieczki gazu. Siłownik taki przestaje spełniać swoją funkcję, a jego napraw mija się z celem. Na szczęście przeprowadzenie wymiany uszkodzonego siłownika jest niezwykle proste i szybkie – z czymś takim poradzi sobie nawet początkujący kierowca.

Chęć wprowadzenia konkretnych usprawnień do działania siłowników gazowych klapy bagażnika samochodowego sprawiła, że na rynku pojawiły się siłowniki ze specjalnymi sprężynami. Siłowniki te wprowadzają element tak pożądanej przez wielu automatyzacji. Po otwarciu klapy bagażnika (pilotem), sprężyny na siłownikach pchają klapę bagażnika ku górze, otwierając w pełni cały bagażnik. Zamknięcie klapy odbywa się już jednak tradycyjnie – kierowca musi użyć siły i to wyraźnie większej, niż w przypadku standardowych siłowników. W końcu trzeba jeszcze przemóc opór sprężyn.

Siłowniki elektryczne stosowane w motoryzacji i nie tylko. Jak działają i gdzie są stosowane?

Aby osiągnąć pełną automatyzację w procesie otwierania i zamykania klapy bagażnika, niezbędne są siłowniki elektryczne. Montowane fabrycznie w miejsce standardowych siłowników gazowych, dają właścicielom nowoczesnych aut zupełnie nowe możliwości. Dla jednych rozwiązanie to będzie jedynie zwykłym „bajerem”, inni jednak wprost nie mogą nadziwić się, jak wielki komfort zapewnia tego typu przeróbka.

Montowane w klapach bagażnika siłowniki elektryczne zasilane są przez prąd z akumulatora. Napięcie docierające do silniczków zamieniane jest w ruch obrotowy. Ruch ten, za pomocą zębatek w przekładni przenoszony jest na śrubę i dalej na tłok. Działające dwustronnie siłowniki elektryczne są w stanie otwierać i zamykać klapę bagażnika, zgodnie z życzeniem kierowcy. Aby jednak siłowniki te mogły działać prawidłowo oraz – przede wszystkim – aby końcowy efekt był zgodny z życzeniem kierowcy, niezbędna jest współpraca z zamkiem klapy bagażnika, a nawet z alarmem samochodowym.

Zastępowanie siłowników gazowych klapy bagażnika siłownikami elektrycznymi. Czy to ma w ogóle sens?

Na forach motoryzacyjnych co jakiś czas pojawia się temat wymiany w klapie bagażnika siłowników gazowych na siłowniki elektryczne w celu wprowadzanie pełnej automatyzacji procesu otwierania i zamykania. Pozornie wydaje się to rzeczą mało skomplikowaną. Wystarczy zastąpić siłowniki gazowe ich elektryczną wersją i wszystko powinno działać. Problem w tym, że nie działa. Dlaczego?

Istnieje kilka powodów, dla których wymiana siłowników gazowych na elektryczne w klapie bagażnika nie jest ciągle standardem. Do powodów tych należy zaliczyć przede wszystkim:

  • Cenę siłowników elektrycznych – a te są droższe od gazowych nawet trzykrotnie. Choć zawsze mogą okazać się jeszcze droższe.
  • Konieczność przeróbek zamka klapy bagażnika – sam siłownik to nie wszystko. Klapę bagażnika trzeba przecież jakoś otworzyć i jakoś ją zamknąć. Zamek musi być dostosowany do obecności siłowników elektrycznych i sprzęgnięty z ich działaniem.
  • Problemy z integracją z układem elektrycznym i systemem bezpieczeństwa auta – jeśli wybierzecie niewłaściwy sposób sterowania siłownikami elektrycznymi, cała przeróbka może zakończyć się spektakularną klapą (i wcale nie chodzi u o klapę bagażnika).

Ten ostatni problem to coś, co może się zdarzyć np. przy sterowaniu za pomocą fotokomórki. Część aut po włączeniu alarmu odcina dopływ prądu do sterownika klapy i w całej tylnej części nadwozia. Żadna elektryczna automatyka tu nie zadziała.

Istnieją, rzecz jasna, dedykowane zestawy siłowników elektrycznych wraz z całym oprzyrządowaniem, licencjonowane przez producentów danego modelu, jednak nie ma ich na rynku zbyt wiele. Producentom zdecydowanie bardziej zależy na sprzedaży nowego auta z elektrycznie sterowaną klapą bagażnika, niż samego zestawu montażowego dla takiego rozwiązania.