Wybór klocków hamulcowych do zwykłych aut z silnikami spalinowymi nie zawsze jest łatwy, a co dopiero w przypadku klocków hamulcowych do samochodów hybrydowych lub elektryków. A przecież czasem trzeba jakieś wybrać. Jak to zrobić? Na jakie klocki do hybryd i aut elektrycznych warto się zdecydować?

Szukałem ostatnio klocków hamulcowych do mojej hybrydy – pisze Jacek z Katowic – i zauważyłem, że producenci na ogół nie zaznaczają wcale, iż dane klocki są przeznaczone lub chociażby zalecane do samochodów hybrydowych. Co więcej, nie znalazłem też wielu takich, które byłyby wprost oznaczone, jako klocki hamulcowe do samochodów elektrycznych. A przecież tych „elektryków” mamy w Polsce coraz więcej i ja sam rozważam zakup takiego auta. Czy producenci klocków w ogóle nie zauważają, że rynek się zmienia? A może klocki hamulcowe dedykowane hybrydom czy „elektrykom” nie są potrzebne, bo niczym nie różnią się od tych do aut typowo spalinowych?

Pan Jacek zadał nam ostatnio to pytanie i trzeba przyznać, że jest to pytanie naprawdę ciekawe. Bo skoro motoryzacja tak bardzo się elektryfikuje, to czemu producenci części zamiennych zdają się tego nie zauważać? A może zauważają, tylko nie zawsze dają nam to jasno do zrozumienia? Może te klocki do aut hybrydowych i elektrycznych są na rynku, jednak nie zawsze o tym wiemy?

Klocki hamulcowe do samochodów hybrydowych. Czy hybrydy potrzebują dedykowanych im hamulców?

Klocki hamulcowe – komplet ATE Ceramic
Klocki hamulcowe – komplet ATE Ceramic

Popularnych hybryd mamy na naszym rynku kilka rodzajów, przy czym każda z nich posiada pewien obowiązkowy zestaw cech wspólnych. Są to samochody wykorzystujące zarówno silnik spalinowy, jak i silnik elektryczny w roli źródła napędu. Cechy, którymi się charakteryzują, a które sprawiają, że stały się wyborem wielu kierowców, to:

  1. Spora efektywność paliwowa – wykorzystują technologię regeneracyjnego hamowania i automatyczne wyłączanie silnika w momencie postoju, co pozwala oszczędzać paliwo.
  2. Redukcja emisji spalinsamochody hybrydowe zwykle emitują mniej szkodliwych substancji do atmosfery w porównaniu z pojazdami wyłącznie napędzanymi silnikiem spalinowym;
  3. Cicha jazda – silniki elektryczne działają cicho i płynnie, co sprawia, że jazda samochodem hybrydowym jest zwykle bardziej cicha i komfortowa dla pasażerów, zwłaszcza w warunkach miejskich.

I już te 3 cechy powinny nas nakierować na to, jakich hamulców – a dokładniej jakich klocków hamulcowych – powinniśmy szukać do aut hybrydowych. Chodzi bowiem o to, aby klocki te nie niwelowały żadnej z zalet napędu hybrydowego, minimalizując jednocześnie jego słabsze strony. Możemy więc śmiało powiedzieć, iż klocki hamulcowe do hybrydy powinny być:

  • ciche – jeśli ktoś wybiera auto hybrydowe, to ma prawo liczyć na cichą, komfortową jazdę na napędzie elektrycznym. Klocki nie mogą piszczeć przeraźliwie przy najlżejszym naciśnięciu na hamulec;
  • niskoemisyjne – klocki w autach hybrydowych nie mogą również pylić, jak stara elektrociepłownia, zasnuwając felgi, nadkola i wszystko wokół czarnym nalotem. Nikt, kto postawił na hybrydę ze względu na ekologię, nie pójdzie na coś takiego;
  • skuteczne – hamowanie silnikiem w hybrydach to doskonałe rozwiązanie, ale nie można opierać się wyłącznie na nim. Kiedy trzeba zahamować ostro i zdecydowanie, klocki muszą nam to umożliwić. Bez względu na używany rodzaj napędu.

A jakie klocki spełniają wszystkie te wymagania? Z pewnością ciekawą i godną polecenia opcją są klocki hamulcowe ATE Ceramic. Są to klocki ceramiczne, a więc bardzo trwałe, niskoemisyjne (możecie zapomnieć o czarnych felgach), a przy tym naprawdę bardzo skuteczne. No i ciche! Pamiętajcie jednak, aby nie łączyć klocków ceramicznych żadnej marki z tarczami nacinanymi lub nawiercanymi. Klocki ATE Cermic zalecane są wyłącznie do tarcz gładkich.

Klocki hamulcowe do samochodów elektrycznych. Jakie być muszą, aby spełniały swoją rolę?

Klocki hamulcowe – komplet TRW ELECTRIC BLUE
Klocki hamulcowe – komplet TRW ELECTRIC BLUE

Samochody elektryczne to zupełnie nowa i częściowo zupełnie inna kategoria samochodów. Przeznaczone do nich klocki hamulcowe powinny więc nie tyle spełniać inne wymagania, co część z tych wymagań realizować w inny, zwykle znacząco lepszy sposób. Muszą to być przede wszystkim klocki:

  • wydajne – powinny zapewniać odpowiednią siłę hamowania, aby skutecznie zatrzymać pojazd, uwzględniając jego wyraźnie większą masę („elektryki” potrafią być naprawdę bardzo ciężkie) i charakterystykę hamowania. Zwróćcie uwagę na klocki o wysokiej jakości materiałów i konstrukcji, które zapewnią płynne i skuteczne hamowanie;
  • odporne na przegrzewanie – chociaż systemy odzyskiwania energii w samochodach elektrycznych mogą zmniejszać częstotliwość użycia hamulców mechanicznych, kiedy już hamulce te są używane, mogą zostać znacznie bardziej obciążone. A wszystko zarówno przez masę, jak i wysoką prędkość, którą „elektryki” osiągają z ogromną łatwością;
  • niskoemisyjne – powinny to być klocki hamulcowe o niskiej emisji pyłów, aby zminimalizować negatywny wpływ na środowisko, co jest szczególnie istotne dla pojazdów elektrycznych, uznawanych za bardziej ekologiczne niż auta spalinowe.

Wśród wymagań mamy więc i kompatybilność z systemami regeneracji energii, i bezpieczeństwo, a także szeroko rozumianą jakość. Czy są na rynku klocki hamulcowe potrafiące te wymagania spełnić? Jak najbardziej. A będą to chociażby dedykowane autom elektrycznym klocki hamulcowe TRW Electric Blue. Są to pierwsze tego typu klocki na rynku, kompatybilne z 98 proc. „elektryków”. Opinie na ich temat i oceny kierowców wystawiają im wystarczająco dobrą rekomendację.

Sprawdź także dostępne w naszej ofercie akcesoria do samochodów elektrycznych i hybrydowych.