Jazda z uszkodzonym w jakikolwiek sposób przegubem wahacza to proszenie się o problemy. O tym, „Jak rozpoznać objawy uszkodzenia sworznia wahacza i uniknąć katastrofy na drodze?”, pisaliśmy w jednym z naszych wcześniejszych poradników. Po jego przeczytaniu zrozumiecie, jak ważne jest, aby przy pierwszych podejrzeniach, że coś z tym właśnie elementem jest nie tak, jak najszybciej przeprowadzić pełną diagnozę, a w razie zauważenia luzów czy uszkodzeń (np. w postaci rozerwania gumowej osłony), natychmiast część tę wymienić.

Jak samodzielnie zdiagnozować zły stan przegubu wahacza w swoim aucie?

W diagnozie każdego problemu związanego z funkcjonowaniem samochodu najważniejsza zawsze jest obserwacja i umiejętne wyciąganie wniosków. Na wczesnym etapie uszkodzenia czy zużycia sworznia wahacza być może uda Wam się zaobserwować pewne objawy pozwalające nakierować na ten właśnie problem. A objawami tymi są:

  • dziwne hałasy dobiegające z okolicy koła podczas jazdy,
  • stuki i trzaski rozlegające się w pobliżu mocowania kół, a słyszalne dobrze podczas jazdy po nierównościach,
  • zmieniona geometria kół.

Z tym ostatnim objawem możecie mieć największy problem, gdyż z reguły daje się on dostrzec dopiero po dłuższym czasie od wystąpienia uszkodzenia przegubu sworznia i przede wszystkim na przykładzie nierównomiernie zużytych opon. Często kierowcy zauważają ten problem dopiero na etapie wymiany opon na zimowe lub letnie, choć niekoniecznie problemy z geometrią kojarzą właśnie z uszkodzonym sworzniem.

Jeśli zauważycie którykolwiek w wymienionych wyżej objawów, powinniście jak najprędzej przeprowadzić diagnozę sworznia wahacza w celu potwierdzenia lub wykluczenia jego usterki. Jak to zrobić?

Najlepszym sposobem na sprawdzenie stanu przegubu wahacza jest użycie tzw. szarpaka lub też samodzielne wykonanie prostego testu na luzy występujące na przegubie. W tym celu powinniście:

  • z czyjąś pomocą sprawdzić luzy wyczuwalne na przegubie po dotknięciu ręką sworznia, w momencie, gdy Wasz pomocnik będzie szarpał za koło od samochodu (auto musi zostać uniesione w górę i bezpiecznie ustawione na podnośniku lub wspornikach);
  • unieść auto w górę, zdjąć koło i posługując się łomem lub innym narzędziem sprawdzić, czy na przegubie występują luzy (tak samo warto przy tej okazji pod tym samym kątem sprawdzić drążek wahacza).

Jeśli na sworzniu wyczujecie jakiekolwiek luzy, część ta nadaje się jedynie do szybkiej wymiany. Podobnie rzecz ma się przy zauważeniu, że gumowa osłona przegubu została rozerwana. Całe zestawy naprawcze sworznia wahacza znajdziecie na iParts.pl. W swojej ofercie posiadamy zestawy naprawcze przegubów do najróżniejszych marek i modeli samochodów.

Jak powinna wyglądać wymiana przegubu wahacza krok po kroku?

Wzorcowa wymiana przegubu wahacza krok po kroku powinna przebiegać w sposób następujący:

  1. Unieście auto na podnośniku i odkręćcie koło.
  2. Na wszystkich śrubach mocujących przegub użyjcie dobrego, mocnego odrdzewiacza, np. Kamoka W210, i odczekajcie około godziny.
  3. Odkręćcie wszystkie śruby mocujące przegub wahacza.
  4. Wymontujcie uszkodzony sworzeń wahacza.
  5. Przeczyścicie starannie wszelkie łączenia (miejsca mocowania śrub i nakrętek) szczotką drucianą.
  6. Zamontujcie i zamocujcie nowy sworzeń (śruby i nakrętki najlepiej jest dokręcać kluczem dynamometrycznym).
  7. Załóżcie koła, opuście pojazd, dokręćcie śruby kół i przeprowadźcie jazdę próbną.

Jest to, rzecz jasna, opis skrócony, nie przewidujący różnorakich problemów, jaki mogą się przytrafić w całej tej procedurze, jeśli np. auto ma 15 lat, a sworzeń wahacza nie był w nim jeszcze nigdy wymieniany. Przygotowując się do wymiany przegubu, musicie liczyć się z utrudnieniami w rodzaju zerwanej zawleczki czy przyrdzewiałych śrub. Jeśli więc nie czujecie się na siłach, aby samodzielnie przeprowadzić wymianę sworznia, postarajcie się o asystę kogoś z doświadczeniem w tej materii lub zlećcie całość prac fachowcowi.