Dwusprzęgłowe, automatyczne skrzynie biegów mają wśród kierowców bardzo różne opinie. To podwójne sprzęgło nie dla każdego jest zaletą, zwłaszcza gdy przychodzi do jego wymiany. Czy słusznie? Jak wygląda to w przypadku skrzyni DSG – ulubionego modelu grupy VAG?

Mam na oku naprawdę niezłe auto z automatem DSG – pisze do nas Kamil z Gliwic – bo właśnie szukałem czegoś z automatyczną skrzynią biegów. Rocznik dobry, przebieg umiarkowany i cena również przyzwoita. Problem w tym, że znajomy, którego poprosiłem o opinię na temat tego auta, mocno mi je odradza właśnie przez ten automat. Jak tylko powiedziałem mu, że ma tam skrzynię dwusprzęgłową, zaraz zaczął mnie przekonywać, że to nie jest dobre rozwiązanie i że wielu już się na tej skrzyni przejechało. Podobno, że jest tam coś nie tak właśnie z tym podwójnym sprzęgłem. I teraz moje pytanie, czy ta skrzynia DSG to faktycznie taki bajzel i lepiej się w to nie pchać? Czy mam się spodziewać szybkie awarii i wymiany sprzęgła DSG?

Kolejny list i kolejna ciekawostka. Tym razem najwyraźniej chodzi o dość proste nieporozumienie wynikające z faktu, iż dwusprzęgłowe skrzynie automatyczne to naprawdę liczna rodzina przekładni, wśród których znaleźć można prawdziwe perełki, jak i zgniłe, śmierdzące na kilometr jaja. Którą z nich jest skrzynia DSG?

Czym jest skrzynia dwusprzęgłowa DSG? Jak oceniają ją fachowcy?

Olej przekładniowy MPM DSG 4 litry
Olej przekładniowy MPM DSG 4 litry

Dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna DSG (z ang. Direct Shift Gearbox lub z niem. Direkt-Schalt Getriebe) jest konstrukcją opartą na klasycznej skrzyni manualnej. W dużym uproszczeniu możemy powiedzieć, że skrzynie DSG składają się z dwóch sterowanych przekładni manualnych tworzących jeden zespół przekładniowy. Każda z tych skrzyń obsługuje inne biegi, mamy tu więc:

  • przekładnię biegów parzystych,
  • przekładnię biegów nieparzystych.

Co więcej, każda z tych przekładni posiada własne, w pełni niezależne sprzęgło. Sprzęgło DSG jest więc w zasadzie sprzęgłem podwójnym (stąd nazwa „skrzynia dwusprzęgłowa”). Zmiana biegów w skrzyni DSG polega na zmianie przenoszonego momentu obrotowego z jednego sprzęgła na drugie. Ten sposób zmiany biegów i ta specyfika sprzęgła DSG sprawiają, że przekładnia pracuje błyskawicznie – o wiele szybciej niż w zwykłej skrzyni manualnej. Nawet wśród wszystkich przekładni dwusprzęgłowych skrzynia DSG uchodzi za  jedną z najszybszych, jeśli nie najszybszą w tym elemencie.

Zdaniem ekspertów, mechaników, serwisantów, oraz sporej grupy użytkowników, skrzynia DSG ze sprzęgłem podwójnym to prawdopodobnie najlepsza wersja tej dwusprzęgłowej konstrukcji. Jest bardzo trwała, szybko, bezawaryjna i zapewnia duży komfort jazdy. Na jej opinie rzutuje jednak fakt mylenia skrzyni DSG np. z również dwusprzęgłową przekładnią PowerShift montowaną w fordach i niektórych modelach Volvo. Pamiętajcie bowiem, że występowanie podwójnego sprzęgła nie jest żadną gwarancją jakości i trwałości, liczy się również sposób wykonania danej przekładni.

Co warto wiedzieć o sprzęgle DSG? Jak działa i jak jest zbudowane?

Sprzęgło DSG jest – jak już wspomnieliśmy wyżej – sprzęgłem podwójnym, a do tego wielotarczowym. Całą jego konstrukcję, również w pewnym uproszczeniu, możemy podzielić na:

  • wałek wejściowy wewnętrzny;
  • wałek wejściowy zewnętrzny (w skrzyni dwusprzęgłowej występują dwa wałki wejściowe);
  • piasta sprzęgła zewnętrznego z tarczami sprzęgłowymi (jest ich kilka, stąd mowa wyżej o sprzęgle wielotarczowym);
  • piasta sprzęgła wewnętrznego również z tarczami sprzęgłowymi;
  • połączona z kołem zamachowych (dwumasowym) oraz z wałem silnika obudowa sprzęgła, w której możemy wyróżnić kosz sprzęgła wewnętrznego oraz kosz sprzęgła zewnętrznego.

W zależności od intencji kierowcy i ustawień przekładni, załączane jest jedno z podwójnych sprzęgieł DSG, przy czym drugie sprzęgło już czeka w odpowiednim ustawieniu na swoją kolej. Właśnie to rozwiązanie, określane fachowo preselekcją (chodzi i preselekcję kolejnego przełożenia – biegu) sprawia, że skrzynie dwusprzęgłowe nazywane są również skrzyniami preselekcyjnymi i że czas zmiany biegów został w nich skrócony do niezbędnego dla tej konstrukcji minimum.

Jaka jest awaryjność skrzyni i samego sprzęgła DSG? Ile kosztuje jego wymiana?

Sprzęgło - komplet LUK RepSet 2CT
Sprzęgło - komplet LUK RepSet 2CT

A teraz najważniejszy i dla wielu najciekawszy element tego poradnika powstałego w odpowiedni na pytanie naszego klienta. Jak wygląda sprawa z awaryjnością sprzęgła DSG i całej przekładni? Wspominaliśmy już, że skrzynie DSG cieszą się doskonałą opinią również ze względu na ich trwałość. Jeśli skrzynia ta jest użytkowana prawidłowo, na długich, dalekich trasach i jeśli jej konserwacja obejmowała wymianę oleju przekładniowego nie rzadziej niż co 60 tys. km, pierwsze usterki mogą pojawić się w niej po przejechaniu ok. 200-300 tys. km. I jest to wynik naprawdę imponujący. Oczywiście, przy niewłaściwej eksploatacji ta sama skrzynia może zacząć się sypać już po 100 tys. km, ale to i tak jest lepszy wynik niż w niektórych felernych dwusprzęgłówkach.

Jeśli chodzi o samo sprzęgło DSG, to przy prawidłowej eksploatacji nie powinno ono w ogóle o sobie przypominać aż do tych zakładanych 200-300 tys. km. Zwłaszcza jeśli jest to sprzęgło mokre, spotykane w skrzyniach montowanych w mocniejszych samochodach lub w większości diesli. Jeśli sprzęgło to ulegnie uszkodzeniu, jego wymiana również nie powinna być szczególnie kosztowna. Ostatnie dane wskazują na koszt rzędu 500-700 zł, jednak lepiej będzie założyć, że za wymianę sprzęgła DSG przyjdzie nam zapłacić teraz nawet 800 zł. Że to wcale nie tak mało? Skrzynie DSG, choć bardzo dobre, są jednocześnie chyba najdroższymi w naprawie spośród skrzyń dwusprzęgłowych. Ich generalny, kompletny remont może kosztować ok. 13 tys. złotych, a to już jest naprawdę sporo.