Koło kierownicy jest jednym z najszybciej i najmocniej zużywających się elementów w kabinie samochodowej. Co więcej, element ten może zużywać się jeszcze szybciej na skutek działań samego kierowcy. Co to za działania? Jak zapobiegać zużywaniu się kierownicy i co zrobić, gdy już do tego dojdzie?

Na pytanie o najbardziej i najszybciej zużywające się elementy w każdym samochodzie, wielu z Was zapewne postawiłoby na opony, paski rozrządu, filtry, wycieraczki czy płyny eksploatacyjne. A kto pamięta o tym wszystkim, z czym kierowcy i pasażerowie mają styczność praktycznie bez przerwy? Kto pomyślałby o dywanikach samochodowych, tapicerce foteli i kanapy oraz o samym kole kierownicy? Każdy z tych elementów musi być na tyle trwały, aby codzienne używanie nie doprowadziło do jego zużycia w ciągu kilku miesięcy. Czasem jednak nawet ta założona przez producentów trwałość nie pomaga. Bywają sytuacje, w których wnętrze samochodu zużywa się w sposób przyśpieszony – czy to z pomocą jego użytkowników, czy też z innych względów.

W jednym z naszych poprzednich poradników pt.: „Co zrobić z uszkodzoną tapicerką w samochodzie? Czy lepszym rozwiązaniem będzie jej wymiana, czy użycie odpowiednio dobranych pokrowców na fotele i kanapy?” zajmowaliśmy się tematem tapicerki i sposobami na jej zabezpieczenie oraz poprawę wyglądu. Tym razem pora pochylić się nad samym kołem kierownicy, które często musi znosić rzeczy, do jakich z całą pewnością nie zostało przygotowane.

Pokrowiec skórzany na kierownicę CARPASSION M 37-39cm

Pokrowiec skórzany na kierownicę CARPASSION M 37-39cm

Dlaczego kierownica się niszczy? Co wpływa na przyśpieszenie jej zużycia i w jaki sposób można ją przed tych chronić?

Zużycie koła kierownicy to proces naturalny, zwłaszcza teraz, gdy dawne obyczaje kierowców odeszły zupełnie w zapomnienie. Co to za obyczaje? Pamiętacie może ze starych filmów ten szczególny zwyczaj prowadzenia samochodu zawsze w rękawiczkach. Używano w tym celu lekkich, najczęściej skórzanych rękawiczek o odpowiednim kroju i zawsze dobrze przylegających do dłoni. Nie była to, wbrew pozorom, wyłącznie kwestia mody. Takie rękawiczki chroniły i chronią do dzisiaj koło kierownicy przed:

  • wycieraniem,
  • zabrudzeniami,
  • potem (szczególnie przed znajdującą się w nim solą),
  • kwasami tłuszczowymi często obecnymi na naszych dłoniach.

Każdy z wymienionych wyżej czynników ma bardzo szkodliwe działania zwłaszcza dla kierownic obszytych skórą, a to właśnie taki typ kierownic dominował i dominuje nadal w eleganckich samochodach klasy premium.

Ale to nie koniec. Czynnikiem, który znacząco przyśpiesza zużycia koła kierownicy, jest biżuteria. I nie zrzucajcie tu wszystkiego na kobiety! Równie źle na kierownicę działają pierścionki, jak i obrączki czy sygnety. Co więcej, biżuteria niszczy nie tylko kierownicę skórzaną, ale i zwykłą, piankową, z tworzywa sztucznego. Oczywiście, możecie w celach ochronnych i konserwacyjnych używać najróżniejszych preparatów pielęgnujących i impregnujących, jednak po pierwsze – musicie to robić naprawdę regularnie, a po drugie – żadne preparaty nie uchronią kierownicy przed uszkodzeniami typowo mechanicznymi. Jej obręcz i tak będzie wykazywać ślady zużycia. Co więc możecie z tym zrobić?

Nakładka skórzana na kierownicę CARPASSION 42-44cm

Nakładka skórzana na kierownicę CARPASSION 42-44cm

Wymiana obszycia kierownicy. Dlaczego nie jest to wcale takie proste zadanie?

Pierwszym pomysłem dla wielu z tych, którzy zauważą poważne zużycie kierownicy i zechcą przeprowadzić jej renowację, jest wymiana całego obszycia kierownicy na nowe. Jet to, rzecz jasna, opcja dla kierownic posiadających już wcześniej jakieś obszycie – najczęściej oryginalne. Jest to więc wymiana jednego skórzanego obszycia, na drugie. To nowe obszycie może mieć różną fakturę i wzór, musi być jednak nadal idealnie dopasowane do kierownicy. W przypadku wymiany obszycia oryginalnego, kierowcę zwykle czeka z tym niemało „zabawy”. Dlaczego?

Aby wymienić stare obszycie kierownicy na nowe, należy przede wszystkim:

  • znaleźć obszycie pasujące idealnie do danej kierownicy,
  • wymontować kierownicę i ustawić ją tak, aby można było z nią swobodnie pracować (nie obejdzie się co najmniej bez imadła i przygotowanej specjalnie na tę okazję konstrukcji),
  • zdjąć stare, zużyte obszycie,
  • nałożyć i dopasować nowe obszycie w miejsce starego.

Oryginalne, fabrycznie nakładane obszycia są zwykle nie tylko zszywane, ale i przyklejane do koła kierownicy, przez co i nowe obszycie należy w taki sam sposób zamocować. Nie jest to wprawdzie czynność przekraczająca możliwości przeciętnego kierowcy, ale z całą pewnością bardzo pracochłonna. Jeśli robicie to po raz pierwszy, zarezerwujcie sobie na wszystko co najmniej 2-3 godziny.

A co, gdy ktoś nie chce się tak bawić lub po prostu zamierza odnowić kierownicę, która nigdy wcześniej nie posiadała żadnego obszycia?

Zamiast obszywać kierownicę na nowo, warto zastanowić się nad nowym, eleganckim pokrowcem

Nowe obszycie jest fajne, ale po co tracić czas i pieniądze, skoro za mniejsze pieniądze i znacznie szybciej można odnowić kierownicę za pomocą skórzanego pokrowca? Pokrowiec taki dobiera się zawsze do rozmiaru kierownicy i stosować można go do każdego modelu samochodu. Pamiętajcie tylko, aby podczas mierzenia kierownicy zwrócić także uwagę na jej grubość (obwód). To pozwoli Wam lepiej dopasować pokrowiec. Uwagę powinniście również zwrócić na to, w jaki sposób dany pokrowiec jest mocowany. Ogólnie przyjęte są dwie metody, to jest:

  1. Łączenie dratwą przez otwory w pokrowcu
  2. Łączenie dratwą przez oczka w przeżyciach bocznych pokrowca.

Ogromną zaletą takiego pokrowca na kierownicę – oprócz zalet czysto estetycznych i łatwości zakładania – jest to, iż można go wymieniać za każdym razem, gdy tylko się zużyje lub zwyczajnie nam się znudzi. Jest to opcja idealna dla tych, którzy chcą mieć ładne auto, bez potrzeby poświęcenia mu nadmiernej uwagi.