Wielu producentów samochodów w produkcji stawia na lampy zbudowanej ze zwykłej żarówki i odbłyśnika. Inną, rzadziej wykorzystywaną opcją jest zaś specjalna soczewka.

Czym jest i jak działa odbłyśnik?

Reflektory samochodowe mocowane są do karoserii samochodu i to właśnie one są nośnikiem wszystkich podzespołów, takich jak na przykład kable czy odbłyśnik. Obudowy te mają za zadanie chronić znajdujące się w nich części przed czynnikami zewnętrznymi (takimi jak wilgoć czy wysoka temperatura). W reflektorach, wykonywanych najczęściej z tworzyw termoplastycznych, znajdują się właśnie odbłyśniki, których najważniejszym zadaniem jest odbijanie oraz kierowanie jak największej części strumienia świetlnego z żarówki, w kierunku jezdni, po której porusza się auto. Obecnie, aby odbłyśniki wykonywały swoje zadania jak najbardziej optymalnie, istnieje kilka ich rodzajów. Różnią się one przede wszystkim materiałem wykonania. Najstarsze wykonywane są z blachy stalowej. Modele nowsze robi się zaś z tworzyw sztucznych (różnych termoplastów). Dzięki czemu mogą przyjmować one określone kształty, masę, a także jakość powierzchni. Najważniejsze jednak, że tworzą one wielostopniowe i wielokomorowe systemy. Na rynku można spotkać też odbłyśniki z aluminium lub magnezu, które są najlepsze w przypadku reflektorów narażonych na znaczne obciążenia termiczne (mają one wtedy także krzemową warstwę ochronną).

Soczewka samochodowa w reflektorach - czym się charakteryzuje?

Soczewki w autach działają tak, że po zamontowaniu i uruchomieniu żarówki w lampie, wiązka światła odbijana jest z każdej strony i kierowana właśnie do soczewki. Przed soczewką bardzo często umieszczona jest blaszka, która blokuje część oświetlenia - powoduje to wytworzenie się na drodze "linii odcięcia". Taki zabieg sprawia, że światła samochodu nie oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka. Lampy soczewkowe bardzo często znajdują się w samochodach z oświetleniem ksenonowym. Tak jak już było wspomniane, granica światło-cienia dzięki soczewce jest bardzo wyraźna, choć wiele zależy od jakości samej soczewki. Trzeba też zaznaczyć, że bardzo często zdarza się obecnie tak, że soczewka obsługuje światła mijania (czasem też przeciwmgielne) a odbłyśnik obsługuje światła drogowe. Czasem bowiem soczewki mają gorsze parametry niż na przykład reflektory z odbłyśnikiem i gładkim szkłem. Dzieje się tak dlatego, że reflektory soczewkowe są do połowy zakryte przesłoną, która ma za zadanie kształtować granicę światła i cienia dla świateł mijania.