Dywaniki samochodowe przeciętnie służą nam przez 3-4 lata, po czym przychodzi czas wymiany ich na nowe. Ten właśnie moment potrafi przysporzyć niemało problemów, głównie ze względu na brak lub niewłaściwy dobór stoperów. O co tu chodzi?

Dywaniki samochodowe dbają przede wszystkim o komfort kierowcy oraz jego pasażerów. Gumowe zbierają wodę, tekstylne przechwytują pył, piasek i innego typu suche zabrudzenia. Dzięki dobrze dobranym i zamontowanym dywanikom wnętrze samochodu zimą jest suche, a latem wolne od unoszących się w powietrzu pyłów. Warunkiem jest tu jednak właśnie ten ich dobór oraz zamocowanie. O doborze dywaników samochodowych pisaliśmy już niemało, choćby w naszym niedawnym poradniku „Jakie dywaniki samochodowe warto wybrać? Produkty jakich firm okazują się najlepsze i godne polecenia?” Teraz pora na prawidłowy montaż, czyli coś, bez czego dywaniki mocno tracą na funkcjonalności.

Prawidłowy montaż dywaników to ich dokładne dopasowanie do podłogi, a także ich zamocowanie. Do zamocowania dywaników samochodowych służą tzw. stopery, czyli rodzaj sporych, plastikowych klipsów zapinanych na gumie lub tkaninie i wpinanych w śruby mocujące. Śruby te z kolei wkręcane są w podłogę na odpowiednią głębokość. Dzięki takiemu montażowi, dywaniki nie przeszkadzają, nie przesuwają się, nie stanowią zagrożenia (w przypadku dywanika kierowcy) i jednocześnie mogą być w każdej chwili łatwo wyciągane do czyszczenia lub wymiany. Jak zadbać o to, aby dywaniki te były w taki właśnie sposób zamontowane?

Komplet dywaników tekstylnych Thüringen (rozmiar B, kolor czarny)

Komplet dywaników tekstylnych Thüringen (rozmiar B, kolor czarny)

Jak radzić sobie w przypadku, gdy nowe dywaniki samochodowe nie posiadają własnych stoperów do montażu?

Jeśli trzymacie się oryginalnych, dostarczanych przez producenta auta dywaników, z ich montażem nie powinno być najmniejszych problemów. Zawsze będą idealnie przycięte i dopasowane, zawsze będą posiadały stopery we właściwych miejscach, a śruby mocujące tkwić będą w fabrycznie przygotowanych otworach. Problem w tym, że taki zestaw oryginalnych dywaników potrafi kosztować kilkaset złotych, gdy tymczasem za takie same dywaniki kupione poza ASO zapłacicie złotych kilkadziesiąt.

Jeśli nie widzicie potrzeby przepłacania za coś, co można kupić taniej, wybierzcie dobrej klasy zamienniki dywaników samochodowych, które możecie znaleźć na iParts.pl. Zamienniki te bywają różne. Cześć ma już założone stopery do montażu, w przypadku reszty założenie stoperów należeć będzie do Was. Jak radzić sobie z tymi drugimi?

Ze sporej liczby dostępnych u nas dywaników wybieracie te, które będą Wam najbardziej odpowiadać, kierując się ich materiałem, kolorem, ale przede wszystkim sugerowanym przez producenta przeznaczeniem dla określonych modeli aut. Jeśli trafiliście na dywaniki bez założonych stoperów i stoperów tych nie ma w zestawie, musicie zajrzeć jeszcze do kategorii „Akcesoria do dywaników” i tam wyszukać dla siebie zestawy montażowe. Są tam zarówno zestawy dopasowane do konkretnych marek, jak i zestawy uniwersalne. Sami zdecydujcie, które bardziej Wam odpowiadają.

Dywaniki gumowe przednie (2 szt. czarne) PolGum

Dywaniki gumowe przednie (2 szt. czarne) PolGum

Mając już u siebie zamówione dywaniki, będziecie musieli teraz:

  1. Usunąć stare dywaniki
  2. Przymierzyć nowe dywaniki do samochodu i sprawdzić ich dopasowanie.
  3. Ułożyć je tak, aby leżały w najbardziej odpowiedni dla Was sposób i jednocześnie aby sugerowane miejsca założenia stoperów pokrywały się z otworami montażowymi w podłodze (część dywaników posiada zaznaczone przez producenta miejsca, w których należy wyciąć otwory pod stopery).
  4. Wyciąć w dywanikach otwory na stopery (technika wycinania dowolna, choć najczęściej w grę wchodzi tu otwornica lub zwykły, ostry nożyk).
  5. Założyć stopery i ponownie przymierzyć do podłogi w aucie.
  6. Jeśli wszystko ze sobą dobrze współgra, montujecie śruby montażowe, a następnie wpinacie w nie stopery zapięte już na dywanikach.

I to wszystko. Nowe dywaniki są gotowe do bezpiecznego i wygodnego użytkowania. A co, jeśli miejsca na stopery w nowych dywanikach nie będą pokrywać się ze oryginalnymi miejscami na śruby mocujące?

Co można zrobić, gdy stopery dywaników po dopasowaniu nie pokrywają się z miejscami na śruby mocujące?

Stopery do dywaników samochodowych, 4 sztuki, Honda od 2010 rok

Stopery do dywaników samochodowych, 4 sztuki, Honda od 2010 rok

Zamienniki dywaników samochodowych są bardzo uniwersalne, co ma swoje zalety, ale i wady. Zaletą jest to, że jeden model dywaników możecie stosować w kilku różnych modelach aut. Niestety, oznacza to, że nie w każdym samochodzie będą one tak samo dopasowane. Może się zdarzyć, że sugerowane przez producenta dywaników otwory na stopery nie będą pokrywały się z oryginalnymi otworami w podłodze na śruby mocujące. Co wówczas? Rozwiązania są dwa:

  1. Wycięcie otworów na stopery w miejscach innych niż sugeruje producent dywaników – a też nie w każdym dywaniku producent w ogóle je zaznacza.
  2. Zamocowanie śrub mocujących obok oryginalnych otworów – śruby te możecie bez problemu wkręcić w podłogę w dowolnym miejscu. Wcale nie muszą to być otwory przygotowane fabrycznie.

Obejście ustalonych przez producentów wymiarów nie jest wcale ani trudne, ani problematyczne, a Wam daje sporą dowolność w dopasowywaniu nowego kompletu dywaników samochodowych.

Jak należy postępować, jeśli stopery w nowych dywanikach nie są odpowiednio spasowane ze śrubami mocującymi?

Nie każdy stoper pasuje do każdej śruby mocującej. Stopery mogą okazać się zbyt małe i nie wpinać się w śrubę lub zbyt duże, przez co mogą się wypinać przy byle poruszeniu dywanikiem. Aby tego uniknąć, możecie:

  1. Zachować oryginalne stopery ze starych, fabrycznych dywaników.
  2. Do nowych dywaników kupować zawsze oddzielny, kompletny zestaw mocujący ze stoperami i śrubami.

Warto na wszelki wypadek mieć zawsze taki kompletny zestaw w swoim garażu. Jego koszt to ledwie kilka złotych, a ułatwieniem bywa ogromnym.