Od 1 kwietnia 2018 roku urządzenia systemu eCall stanowią obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu rejestrowanego na terenie Unii Europejskiej po tej dacie. Nie oznacza to jednak, że starsze auta nie mogą mieć zamontowanych podobnych rozwiązań. Część z nich fabrycznie wyposażona została już w odpowiednie urządzenia wcześniej. W innych system eCall możemy złożyć samodzielnie. Jak to zrobić?

Czym jest i do czego służy system eCall

System eCall, nazywany również czasem systemem SOS, służyć ma ograniczeniu do minimum skutków niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Dzięki niemu każdy kierowca może bardzo szybko, za pomocą jednego przycisku, skontaktować się ze służbami ratowniczymi. W razie, gdyby kierowca nie był w stanie tego zrobić, system samodzielnie wyśle powiadomienie o zdarzeniu pod określony numer alarmowy. Rozwiązanie to jest na tyle przydatne, że powinno być stosowane nie tylko w samochodach nowych, ale i kilkuletnich. W tym celu możemy udać się do mechanika lub spróbować zamontować wszystko samodzielnie. Do tego niezbędny okaże się zakup centralki ratunkowej, standardowej karty SIM oraz możliwość poświęcenia kilkudziesięciu minut na instalację oraz konfigurację naszego systemu.

Gdzie zamontować centralką alarmową?

Montaż centralki ratunkowej jest niezwykle prosty. Wystarczy umieścić w urządzeniu zakupioną i zarejestrowaną kartę SIM (może być to nawet karta prepaid), a następnie za pomocą zwykłej dwustronnej taśmy klejącej zamocować je w wybranym miejscu. Wybór miejsca nie pozostaje bez znaczenia, ponieważ musimy mieć na uwadze, iż urządzenie ma zachować swoją przydatność w przypadku kolizji lub poważniejszego zdarzenia. Nie może być więc zamontowane w miejscu, w którym będzie w oczywisty sposób narażone na uszkodzenia. Fabrycznie takie centralki ratunkowe umieszczane są przy wewnętrznym lusterku wstecznym, w okolicach lampy sufitowej.

Należy również pamiętać, że urządzenie alarmowe musi być ładowane, tak jak każdy telefon, przy czym jego bateria nigdy nie może zostać rozładowana. Warto więc zapewnić sobie łatwy dostęp do ładowarki lub podpiąć je do centralki na stałe.

Jak skonfigurować samochodowy system SOS?

Oprócz samego, stosunkowo prostego w realizacji montażu, bardzo ważne jest odpowiednie zaprogramowanie naszego nowego urządzenia. Centralkę ratunkową programuje się poprzez wysłanie zawierającej określoną komendę wiadomości SMS na numer zainstalowanej wcześniej karty SIM. Numerem zaprogramowanym jako numer SOS powinien być numer alarmowy 112. Po ustawieniu numeru alarmowego powinniśmy otrzymać wiadomość zwrotną, potwierdzającą, iż wybrany numer został zapisany przez urządzenie jako numer alarmowy.

Sporą przewagą montowanych we własnym zakresie centralek alarmowych jest to, iż mogą mieć – w zależności od modelu – kilka zaprogramowanych numerów. Montowane fabrycznie systemy eCall łączą nas wyłącznie z jednym numerem alarmowym. Samodzielnie możemy sobie zapewnić połączenie z dwoma lub trzema różnymi, dowolnie wybranymi numerami. Co ciekawe, jeśli urządzenie nie zdoła się połączyć z numerem wybranym w pierwszej kolejności, zacznie łączyć nas z numerem drugim i trzecim, po czym na powrót z pierwszym i tak aż do skutku.