Wydech w samochodzie to układ zaskakująco skomplikowany i bardzo mocno wpływający tak na działanie samochodu, jak i na komfort jazdy uzyskiwany przez kierowcę. Jednym z elementów tego układu jest tłumik końcowy. Ta zazwyczaj niepozorna puszka pełni ważną rolę w całym układzie, a przy tym ma znaczenie dla estetyki samochodu.

Tłumik końcowy należy do najczęściej wymienianych elementów nie tylko w układzie wydechowym, ale też w całym samochodzie. Dzieje się tak dlatego, iż z jednej strony jego żywotność bywa mocno ograniczona, a z drugiej daje możliwość prostej i szybkiej modyfikacji wpływającej zarówno na pracę auta, jak i na jego wygląd. Co warto wiedzieć o tłumiku końcowym? O czym należy pamiętać, przygotowując się do jego wymiany?

Rola tłumika końcowego w układzie wydechowym

Obecne układy wydechowe różnią się drastycznie od tego, z czym mieliśmy do czynienia w początkach dziejów motoryzacji. Kiedyś chodziło jedynie o wyprowadzenie spalin z komory silnika, dziś wydech samochodowy to skomplikowany układ, nad którym zespoły inżynierów pracują przez długie miesiące. W układzie tym mamy obecnie zwykle 3 tłumiki (początkowy, środkowy i końcowy) i katalizator. W niektórych modelach dochodzą do tego również filtry cząstek stałych oraz nawet po kilka sond lambda. W tak rozbudowanym systemie tłumik końcowy – znajdujący się na samym końcu układu – zdaje się być jedynie mało znaczącym dodatkiem, bez którego z powodzeniem można by sobie poradzić. Ale to tylko pozór.

Tłumik końcowy jest przedłużeniem układu odprowadzania spalin. Służy do tego, aby wyprowadzić je poza obrys samochodu, aby zachować kontrolę nad prędkością ich wyprowadzania, a także do wytłumienia hałasu, jaki spaliny te generują. Ze względu na środowisko, w jakim pracuje (agresywne działanie spalin oraz wysokiej temperatury), a także ze względu na umiejscowienie (narażenie na uszkodzenia mechaniczne), tłumik końcowy posiada ograniczoną żywotność i z czasem należy nastawić się na konieczność jego wymiany. Czym należy się wówczas kierować?

Dobór tłumika końcowego właściwego dla danego modelu auta

Wymieniając tłumik końcowy, nie jesteście ograniczeni wyłącznie do wersji oryginalnej, przygotowanej przez producenta auta. Na rynku jest spora ilość tłumików końcowych, które z powodzeniem możecie zamontować w swoim samochodzie, jednak pod pewnymi warunkami. Co to za warunki? Jednym z najważniejszych jest dopasowanie do modelu auta względem gabarytów tłumika. Tłumik końcowy nie może być:

  • za duży – zwyczajnie nie będziecie mieli miejsca na zamontowanie go;
  • niedopasowany do średnicy rury dolotowej – w przypadku wprowadzania modyfikacji i np. scalania dwóch rur dolotowych w jedną, należy zachować ich sumaryczną średnicę;
  • kształtem zbyt mocno odbiegający od oryginału – spasowanie tłumika z podwoziem może być w innym przepadku niemożliwe.

Tłumik końcowy montowany jest tak, aby pozostawał odseparowany od podwozia. Dobierając nowy tłumik, należy pamiętać o tym, aby to odseparowanie nadal było możliwe. Jest ono konieczne dla zachowania odpowiedniego komfortu pracy układu wydechowego – tłumik przylegający do podwozia będzie generował mocno wyczuwalne drgania rozchodzące się po całym samochodzie.

Jeśli poszukujecie nowego tłumika końcowego do swojego auta, koniecznie sprawdźcie naszą ofertę. W razie wątpliwości, czy dany tłumik będzie odpowiedni do Waszego auta, skontaktujcie się z jednym z naszych ekspertów, którzy chętnie odpowiedzą na wszystkie związane z tym pytania.

Dobór tłumika końcowego ze względu na sposób tłumienia dźwięku

Ogólnie wyróżniamy 4 rodzaje tłumików końcowych, które różnią się od siebie przede wszystkim sposobem, w jaki dźwięk jest w nich tłumiony. Rodzajami tymi są:

  • tłumik komorowy lub inaczej refleksyjny – redukuję energię fali dźwiękowej, rozpraszając ją w komorze tłumienia i zmuszając do wielokrotnego odbijania się od jej ścian;
  • tłumik interferencyjny – nakłada na siebie fale dźwiękowe o tej samej częstotliwości, co doprowadza do ich zanikania;
  • tłumik absorbcyjny – energia fali dźwiękowej pochłaniana jest w nim przez materiał odpowiadający za jej wytłumienie, np. przez watę stalową;
  • tłumik mieszany – hałas emitowany przez spaliny jest w nim tłumiony za pomocą co najmniej dwóch wyżej opisanych rozwiązań.

Nieco inny rodzaj stanowią tu tłumiki sportowe, montowane często w ramach tuningu optycznego. Ich zadaniem jednak jest nie tyle tłumienie hałasu, co redukcja oporów spalin, stąd zwykle są to tłumiki przelotowe o dużej średnicy wylotów.