Przerdzewiały tłumik nie jest, niestety, przypadłością jedynie 15-letnich lub starszych samochodów. Z podobnymi problemami coraz częściej zmagają się auta nawet kilkuletnie. A kiedy już do takiego przerdzewienia czy innego przedziurawienia tłumika dojdzie, całe auto zaczyna odczuwać tego konsekwencje. Wiadomo, że jedynym sposobem na to jest naprawa, tylko w jaki sposób powinno się tego rodzaju awarię naprawiać?

Ocena sytuacji i określenie przyczyn, z jakich doszło do uszkodzenia tłumika

Jeśli w Waszym samochodzie tłumik przerdzewiał do tego stopnia, że pojawiła się w nim dziura, przede wszystkim powinniście zacząć od szczerego rachunku sumienia i określenia przyczyny, dla której doszło do podobnej sytuacji. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ prawidłowo postawiona diagnoza pozwoli Wam być może uniknąć powtórzenia się tego samego problemu w tym samym lub w nowym już aucie.

Przyczynami, z powodu których najczęściej dochodzi do przerdzewienia tłumika, są:

  • długa eksploatacja bez prawidłowej konserwacji,
  • słaba jakość oryginalnego tłumika lub jego zamiennika,
  • nieprawidłowo przeprowadzona naprawa wykonana z użyciem złej jakości elementów i części zamiennych.

Oprócz ustalenia powodu, ważna jest również prawidłowa ocena sytuacji. To właśnie głównie od niej zależy, w jaki sposób uszkodzony tłumik może być naprawiany, a w jaki w żadnym razie naprawiany być nie powinien. Jeśli bowiem przerdzewiały i dziurawy tłumik to problem pojawiający się w aucie, które „stoi już na ostatnich kołach”, przeżywa właśnie swoje ostatnie chwile (a przynajmniej lata) i z którym nie wiążecie już żadnych nadziei, możliwe jest naprawianie go w najprostszy i jednocześnie najmniej kosztowny sposób. Jeśli jednak problem dotknął wydechu w samochodzie w miarę nowym, na żadne półśrodki nie ma tutaj miejsca.

Wybór metody naprawy dziurawego lub przerdzewiałego tłumika

Każdy kierowca, w którego aucie tłumik przerdzewieje do tego stopnia, że pojawią się w nim dziury, ma do wyboru jeden z 4 sposobów naprawy:

  • Sposób 1. „Drutowanie”

Pojęcie „druciarstwa” znane jest zapewne każdemu kierowcy w Polsce. Według tej „ideologii” można próbować napraw praktycznie każdej części, podzespołu czy całego układu samochodowego. W przypadku przerdzewiałych i dziurawych tłumików, „drutowanie” to będzie polegało np. na użyciu specjalnej taśmy uszczelniającej, którą można tymczasowo uszczelnić wydech. Można też sięgnąć po tzw. cement do uszczelniania tłumika – trwalsze i bardziej pracochłonne rozwiązanie, nadal jednak zalecane wyłącznie w przypadku aut, których naprawiać już się nie opłaca.

  • Sposób 2. Łatanie

Łatanie tłumika polega dosłownie na łataniu powstałych w nim dziur za pomocą przyspawanych do niego łat. Zaletą tej metody jest większa trwałość niż w przypadku zwykłego „drutowania”, jednak nadal trudno nazwać to naprawą. Tłumik, który w choć jednym miejscu przerdzewiał na wylot, cały zapewne przypomina w swojej trwałości cienką kartkę papieru.

  • Sposób 3. Wycinanie uszkodzonych elementów

Na pewno lepszą i pewniejszą metodą naprawy przerdzewiałych lub z innego powodu przedziurawionych tłumików jest – w porównaniu z „drutowaniem” i łataniem – wycinanie uszkodzonych elementów i wstawianie w to miejsce nowych. Metoda ta zdaje egzamin jedynie wówczas, gdy wykonująca ją osoba naprawdę zna się na rzeczy i potrafi całość prac wykonać solidnie oraz z zachowaniem zasad. Liczy się odpowiedni dobór rury (wraz z jej średnicą) oraz samego tłumika. Użycie niewłaściwych materiałów może skutkować szybkim powrotem korozji lub nawet obniżeniem dynamiki pojazdu.

  • Sposób 4. Wymiana

Często najprostszym i najlepszym rozwiązaniem jest po prostu wymiana uszkodzonej części. Często taka wymiana okazuje się też najrozsądniejszym wyjściem z czysto ekonomicznego punktu widzenia. W przypadku tłumików obowiązuje bowiem jedna prosta zasada – naprawiamy tylko wówczas, gdy zamienniki nie są lub są bardzo trudno dostępne, a także w przypadku aut, z którymi nie wiążemy żadnej przyszłości. Naprawa dziurawych tłumików w zdecydowanej większości aut nowych, a także kilku- lub nawet kilkunastoletnich (jeśli naprawdę Wam na nich zależy) zwyczajnie mija się z celem. Jedynym rozsądnym wyjściem jest wymiana uszkodzonej części na nową.

Wnioski i podsumowanie

Bez względu na to, którą metodę wybierzecie, nie będziecie mieć żadnych trudności z jej przeprowadzeniem. Wszelkiego typu „druciarskie” środki znajdziecie na popularnych portalach aukcyjnych, o łaty i elementy do wymiany zadba niemal każdy warsztat, a po nowe, oryginalne części lub dobrej klasy zamienniki możecie zgłosić się do nas – do iParts.pl. Nasi eksperci doradzą Wam w razie jakichkolwiek problemów z doborem i dopasowaniem części do konkretnego modelu auta, a zamówiony towar możecie dostać nawet jeszcze tego samego dnia.

Wybór zależy wyłącznie od Was.