Pompa paliwa to jedna z tych części samochodowych, które wyróżniają się dużą trwałością i żywotnością. Jednak nawet najlepszej jakości pompa paliwa może ulec całkowitemu zniszczeniu na skutek nieprawidłowej eksploatacji nie tylko samej pompy, ale i pozostałych elementów układu zasilania paliwem. Jakiego typu awarie zdarzają się pompie paliwa najczęściej? Jak zapewnić jej długie i szczęśliwe życie?

Rodzaje i działanie pomp paliwa

Produkowane współcześnie elektryczne pompy paliwa są urządzeniami o wyjątkowo wręcz niskiej awaryjności i tym samym długiej żywotności. Jeśli traktowane są z odpowiednią troską (w przypadku pomp paliwa chodzi tu bardziej o zapewnienie im właściwego środowiska pracy), potrafią służyć bezproblemowo przez cały czas eksploatacji samochodu. Jeśli jednak zaniedbamy pewne czynności i zlekceważymy wymogi określane zarówno przez producentów, jak i przez niezależnych fachowców, możemy doprowadzić do błyskawicznego uszkodzenia, a nawet całkowitego zniszczenia pompy. I co gorsza, jeśli nie określimy w porę przyczyn pierwszej awarii, prawdopodobnie zniszczymy również kolejną pompę. A wymiana jej nie należy wcale do tanich.

Rolą pompy paliwa jest dostarczanie paliwa pod odpowiednim ciśnieniem ze zbiornika do jednostki napędowej. Wśród stosowanych obecnie rozwiązań, wyróżnia się dwa rodzaje pomp: pompy liniowe oraz pompy wewnątrzzbiornikowe. Znacznie częściej stosuje się pompy umieszczane wewnątrz zbiornika paliwa, ponieważ pompy takie są przede wszystkim dużo cichsze i tym samym zapewniają kierowcy i pasażerom większy komfort jazdy. W przypadku takich pomp, paliwo pełni rolę zarówno bierną (jest transportowane do silnika), jak i czynną. Rolą czynną paliwa jest chłodzenie i smarowanie silnika pompy, dbając o jego prawidłowe i bezawaryjne działanie. Oczywiście wszystko to pod warunkiem, że zadbamy o właściwy stan środowiska pracy pompy, w tym również o jakość i poziom paliwa.

Główne przyczyny awarii pompy paliwa

Istnieje cały szereg możliwych awarii pompy paliwa, jednak najpopularniejsze i najczęściej spotykane dotyczą poziomu i jakości paliwa, czyli w ujęciu ogólnym – środowiska pracy pompy.

Bardzo często zdarza się, że pompa paliwa ulega uszkodzeniu na skutek zanieczyszczenia zbiornika paliwa brudem i rdzą. Drobinki unoszącego się w paliwie brudu i rdzy momentalnie zatykają filtr i nie pomoże nawet jego wymiana. Dopóki nie poprawimy stanu samego zbiornika, problemy z pompą będą pojawiać się raz za razem, w małych odstępach czasu. Postępowanie w takim przypadku zależy w głównej mierze od tego, czy mamy do czynienia z samochodem nowym, czy starym oraz od tego, w jakim stanie znajduje się zbiornik paliwa.

Równie częstą przyczyną awarii pompy jest jazda na tzw. rezerwie, czyli przy niskim poziomie paliwa. Problem ten szczególnie często dotyczy samochodów z instalacją LPG. Ich właściciele z niewiadomych przyczyn dochodzą do wniosku, że wystarczy im zaledwie symboliczna ilość paliwa w baku, służącego jedynie do rozruchu silnika. Zupełnie zapominają o tym, że przy bardzo niskim poziomie paliwa, pompa przestaje być odpowiednio smarowana i chłodzona, zamiast benzyny, zasysa powietrze, co prowadzi do zatarcia lub nawet całkowitego spalenia urządzenia. W tym przypadku wystarczy utrzymywać poziom paliwa na stałym poziomie nie sięgającym poniżej 1/3 pojemności baku (dla bezpieczeństwa powinno to być ok. połowy baku).