Macie ochotę wyskoczyć gdzieś dalej na rowery? Nie ma problemu! Zapinajcie bagażnik, pakujcie rowery i jazda. Pytanie tylko, jaki rodzaj bagażnika rowerowego zapiąć do swojego auta? Który z 3. podstawowych typów będzie najlepszy dla Was, a który jest najlepszy tak po prostu?

Samochodowe bagażniki na rowery to prosty, skuteczny i bezpieczny sposób przewożenia tych lubianych przez wielu jednośladów na naprawdę długie dystanse. Sprawdzają się wszędzie tam, gdzie auto jest nam potrzebne do dojechania do celu, a rowery wykorzystujemy już tylko w miejscu, do którego chcieliśmy dojechać. Są idealna na wakacyjny urlop lub krótki, weekendowy wypad za miasto. Obecnie mamy na rynku 3 podstawowe typy bagażników rowerowych, czyli:

  1. Bagażnik montowany na klapę bagażnika samochodu
  2. Bagażnik rowerowy na dach samochodu
  3. Bagażnik rowerowy zapinany na hak holowniczy.

Który z nich jest tym najlepszym? W jaki bagażnik pewnością warto zainwestować, a z którym należy dać sobie spokój? Od czego zależy wybór właściwego bagażnika samochodowego do przewożenia rowerów?

Bagażnik do przewożenia roweru, montowany na klapę bagażnika samochodowego

Bagażnik, uchwyt rowerowy na tylną klapę, 3 rowery CARFACE
Bagażnik, uchwyt rowerowy na tylną klapę, 3 rowery CARFACE

Często to właśnie ten typ konstrukcji jest najtańszy, często też bywa najniżej oceniany, choć są przypadki, kiedy faktycznie można rozważyć jego zakup. Zacznijmy od tego, że bagażnik na klapę samochodu jest niemal zawsze bardzo lekki i łatwy w montażu. Zapewnia łatwy dostęp do przewożonych rowerów, nie wymaga większej siły do założenia rowerów i właściwego ich zapięcia. Jeśli bagażnik taki zamontujemy odpowiednio, możliwe będzie swobodne otwieranie i zamykanie klapy, a więc i dostęp do bagażnika samochodowego. Niestety, taka lekka i nie zawsze odpowiednio stabilna konstrukcja ma również sporo wad, np.:

  • bardzo często zmusza kierowcę do łamania przepisów, ponieważ przewożone na takim bagażniku rowery zasłaniają tylne lampy i/lub tablicę rejestracyjną samochodu;
  • aby przewozić nim rower zgodnie z przepisami, należy nieraz odkręcić od niego przynajmniej jedno koło;
  • zmusza do największej ostrożności podczas jazdy, do poważnego ograniczenia prędkości i unikania wszelkich wstrząsów.

Ponieważ jednak bagażniki rowerowe na klapę bagażnika są zwykle najtańsze, można się na nie zdecydować w sytuacji, gdy z rowerami jeździmy jedynie okazjonalnie i wyłącznie na stosunkowo niewielkie dystanse.

Bagażnik rowerowy na dach samochodu. Dla kogo będzie najlepszym wyborem?

Uchwyt rowerowy na dach na dach FreeRide Thule 532, 1 rower
Uchwyt rowerowy na dach na dach FreeRide Thule 532, 1 rower

Jeśli chcecie podejść do kwestii przewożenia rowerów autem na poważnie, powinniście wybierać przynajmniej bagażnik rowerowy przeznaczony do montowania na dachu samochodu. Ten typ bagażnika to konstrukcja lekka, łatwa w montażu i obsłudze, stosunkowo niedroga i umożliwiająca przewożenie nawet 4. rowerów jednocześnie. Szczególnie polecamy ją tym z Was, którzy jeżdżą z rowerami często, nawet kilka razy w tygodniu. Bagażniki rowerowe na dach zapewniają:

  • dobrą stabilność roweru podczas jego przewożenia,
  • pełen dostęp do bagażnika samochodu (nic nie blokuje Wam dostępu do niego),
  • szybkość zapinania i ściągania rowerów z dachu,
  • optymalną cenę zakupu.

Niestety, bagażniki rowerowe na dach mają też swoje wady, wśród których koniecznie musimy wymienić negatywny wpływ na kulturę jazdy – nawet pusty bagażnik na dachu obniża aerodynamikę pojazdu, a z zapiętym rowerem wpływa na nią naprawdę znacząco - a także konieczność zachowania dużej ostrożności podczas wjeżdżania wszędzie tam, gdzie istnieje możliwość zawadzeniem przewożonym rowerem o sufit lub inne bariery konstrukcyjne (np. wszelkie parkingi podziemne i garaże).

Bagażnik rowerowy zapinany na hak. Co przemawia za jego wyborem?

Bagażnik, uchwyt rowerowy na hak, 3 rowery CARFACE
Bagażnik, uchwyt rowerowy na hak, 3 rowery CARFACE

Zarówno wśród ekspertów zajmujących się rowerami, jak i samą tylko motoryzacją, istnieje pełna zgoda co do tego, że najlepszym pod wieloma względami typem samochodowego bagażnika rowerowego jest bagażnik zapinany na hak. Dlaczego? Powodów jest co najmniej kilka, z czego do najważniejszych musimy zaliczyć:

  • najwyższą kulturę jazdy – bagażnik rowerowy na hak, nawet po załadowaniu go do pełna, pozostaje praktycznie bez wpływu na aerodynamikę samochodu;
  • bezpieczeństwo rowerów – przewożone nim rowery chronione są tak przed zabrudzeniami, wyrzucanymi spod kół kamyczkami, jak i przed wpływem jazdy z dużą prędkością;
  • łatwość montażu bagażnika i zapinania na nim samych rowerów – bagażnik na hak samochodowy jest idealny do przewożenia kilku, nawet tych najcięższych rowerów, dając również kierowcy możliwość łatwego zamontowania i zdjęcie całej konstrukcji.

Sporą zaletą bagażnika rowerowego zapinanego na hak jest również zdolność do przewożenia 3. a nawet 4. rowerów jednocześnie. Jego wadą natomiast jest cena – bagażniki tego typu, jako najbardziej zaawansowane technicznie, są również zwykle najdroższe.

Bagażniki rowerowe w skrócie:

  • Wybierając bagażnik na rower, zawsze dobierajcie go do swojego, konkretnego samochodu, ponieważ typ auta ma tu równie duże znaczenie, co typ bagażnika. Bagażniki na dach dobrze sprawdzą się w niskich sedanach, ale już nie w wysokich SUV-ach
  • Rodzaj bagażnika rowerowego zależeć powinien również od posiadanego roweru. Rowery lekkie można przewozić na dachu lub na klapie, cięższe rowery wyłącznie w bagażniku montowanym na haku
  • Na wybór bagażnika rowerowego wpływ ma również zakładana częstotliwość używania go. Jeśli przewozicie rowery często lub bardzo często, bagażnik na dach może okazać się najlepszym wyborem. Przewożąc rowery jedynie okazjonalnie, stawiajcie na bagażnik na hak lub na klapę bagażnika.