Opinie na temat zautomatyzowanej skrzyni biegów Easytronic są skrajnie różne. Dla części ekspertów z dziedziny motoryzacji, Easytronic jest rozwiązaniem dokładnie takim, jakim być powinno. Inni z kolei uważają tę zautomatyzowaną skrzynię biegów za jedną z największych porażek Opla. A jaka jest prawda? Właśnie na to pytanie spróbujemy w tym artykule odpowiedzieć.

Czym jest Easytronic?

Nazwa „Easytronic” została zastrzeżone przez markę Opel jako nazwa handlowa półautomatycznej skrzyni biegów (inaczej określanej również zautomatyzowaną skrzynią biegów), którą spotkać można w takich modelach, jak:

Jak każda zautomatyzowana skrzynia biegów, Easytronic należy uznać za rozwiązanie pośrednie pomiędzy doskonale wszystkim znanymi przekładniami manualnymi a przekładniami automatycznymi.

Sama idea skrzyni półautomatycznej powstała jako efekt poszukiwań konstrukcji łączącej w sobie zalety obu wymienionych typów przekładni. Z czysto mechanicznego punktu widzenia tak omawiany Easytronic, jak i inne skrzynie półautomatyczne (Selespeed, SMG/SSG, ASG MMT czy SensoDrive/EGS), bliżej mają do skrzyń manualnych z jednym suchym sprzęgłem, w których zmiana biegów wykonywana jest poprzez specjalne siłowniki elektroniczne, a wszystko to odbywa się pod nadzorem jednostki sterującej ECU.

Jakie są zalety skrzyni Easytronic?

O ile w przypadku samej genezy, budowy i zasady działania zautomatyzowanej skrzyni biegów Easytronic, wśród fanów motoryzacji nie ma żadnych sporów, o tyle pojawiają się one przy pierwszej próbie wyliczenia zalet i wad omawianej konstrukcji. Jeśli chodzi o zalety, to tutaj przynajmniej część ekspertów zgodna jest co do tego, że Easytronic jest skrzynią stosunkowo niedrogą i zaledwie nieznacznie podnosi koszty zakupu nowego samochodu. W przypadku aut używanych skrzynie te mogą wręcz obniżać cenę, ale o przyczynach tego zjawiska opowiemy za moment.

Jeśli chodzi o pozostałe zalety skrzyni Easytronic, to specjaliści ceniący sobie tę przekładnię, wymieniają przede wszystkim:

  • niewielki rozmiar,
  • prostą budowę,
  • niskie koszty naprawy,
  • dobre połączenie zalet przekładni manualnych i „automatów”,
  • redukcję zużycia paliwa,
  • doskonałe dopasowanie do charakterystyki jazdy miejskiej,
  • wysoki komfort jazdy (zwłaszcza w zestawieniu z tempomatem).

Jeśliby jednak wziąć pod uwagę również opnie krytyków skrzyni Easytronic, można by dojść do wnioski, że przytoczone zalety niewiele mają wspólnego z rzeczywistością.

Z jakimi wadami przekładni Easytronic możecie się spotkać?

Ta część ekspertów, którzy zdecydowanie ustawiają się po stronie surowych krytyków zautomatyzowanej skrzyni biegów Easytronic, uważają tę konstrukcję za jedno z największych nieporozumień w całej historii Opla. W ich opinii ta półautomatyczna przekładnia zapewnia co najwyżej przeciętny komfort jazdy, a często wręcz go obniża poprzez częste szarpanie autem, niepotrzebną redukcję biegów i wolno zmieniające się przełożenia. Czas potrzebny na zmianę biegów stanowi tu jeden z podstawowych tematów sporów. Wspominani krytyce zarzucają skrzyni Easytronic, iż wbrew zapewnieniom producenta jest on zdecydowanie zbyt długi, co wpływa bardzo niekorzystnie na pracę całego pojazdu. Co więcej, ich zdaniem nieprawdziwe jest też twierdzenie, jakoby skrzynia Easytronic redukowała zużycie paliwa w porównaniu do skrzyni manualnej – niektórzy twierdzą, że wręcz je zwiększa.

Jeśli chodzi o trwałość i awaryjność przekładni Easytronic, to krytycy tej konstrukcji zarzucają jej sporą podatność na uszkodzenia, wymieniając przy tym całą litanię typowych dla niej usterek, np.:

  • problemy z uruchomieniem auta,
  • utrata płynności przełożeń i wydłużenie czas ich wybierania,
  • ruszanie auta z 4 biegu,
  • pojawiająca się niespodziewanie litera „F” na wyświetlaczu,
  • włączanie jedynie 1 biegu w pozycji A (automat),
  • brak możliwości włączenia tryby zimowego,
  • brak komunikacji ze sterownikiem skrzyni biegów.

Oprócz tego możecie mieć również do czynienia z awariami charakterystycznymi dla wszystkich półautomatów, w tym np. ze zużyciem tarczy sprzęgła, usterką wysprzęglika czy wyciekiem oleju ze skrzyni biegów. Nic więc dziwnego, że właściciele aut ze skrzynią Easytronic – świadomi tak złej opinii o niej – sprzedają swoje auta po cenie niższej, niż osiągana przez bliźniacze modele ze skrzyniami manualnymi.

Jaka wygląda prawda o skrzyniach Easytronic?

Niemałe już doświadczenie zdobyte na skrzyniach automatycznych każe zachować ostrożność w stawianiu oceny każdej przekładni innej niż skrzynia manualna. Dlaczego? Ponieważ są to konstrukcje wymagające innego podejścia tak do eksploatacji (głównie chodzi o styl jazdy), jak i do konserwacji (konieczna dbałość o przekładnię, częste przeglądy i regularna wymiana oleju). Jeśli jakakolwiek przekładania zautomatyzowana nie będzie traktowana w sposób zakładany przez jej producenta, nie ma co oczekiwać długiego i bezawaryjnego działania. Tak samo jak nie ma co wymagać od skrzyni Easytronic – rozwiązania stworzonego z myślą o małych autach miejskich i kierowcach poruszających się głównie po mieście, że będzie zapewniać wysoką dynamikę czy błyskawiczną zmianę biegów. Bez wątpienia ma ona swoje wady, jednak bardzo wiele zależy też od jej użytkownika.