Objawy zużycia zaworu EGR bywają niejednoznaczne. Część z nich może wprowadzać w błąd, sugerując awarię kilku innych podzespołów silnika. Co gorsza, w niektórych przypadkach zużycie EGR może przebiegać bezobjawowo i kierowca będzie wówczas przez długi czas nieświadomie jeździł z niedziałającym zaworem recyrkulacji spalin. Jak to możliwe? Po czym poznać, ze doszło do takiej sytuacji?

Zawór EGR, czyli neutralizator szkodliwych gazów

Zawór redukcji spalin, powszechnie znany pod skrótem EGR (Exhaust Gas Recirculation), pełni rolę reduktora poziomu stężenia toksycznego tlenku azotu w spalinach, a przy tym obniża temperaturę w silniku. Jego zadaniem jest w pierwszej kolejności dbałość o środowisko naturalne i nas samych, gdyż tlenki azotu są niebezpieczne również dla ludzi. Mimo tak ważnej funkcji, jak każda inna część eksploatacyjna, również zawór EGR podlega zużyciu. I kiedy już do tego zużycia dojdzie, zaczną powstawać objawy dość uciążliwe zarówno dla samego auta, jak i dla kierowcy. Co to za objawy?

Popularne objawy zużycia zaworu EGR w dieslach i benzyniakach

Efektem naturalnego – a więc wynikającego z długotrwałej eksploatacji – zużycia ERG jest zablokowanie zaworu przez gromadzący się w nim nagar. W przypadku, w którym zawór ten zostanie zablokowany w pozycji otwartej, zaczną pojawiać się objawy sugerujące problemy z silnikiem. Pierwszym i najczęstszym objawem będzie tu wyraźnie zauważalny spadek mocy. Kiedy zużywający się zawór EGR zostanie zablokowany w pozycji otwartej, spaliny zaczną trafiać do kolektora dolotowego w sposób ciągły, zmniejszając ilość tlenu w mieszance paliwowo-powietrznej i obniżając temperaturę spalania. Oznacza to, że silnik nieustannie będzie zmuszony do pracy w nienajlepszych dla siebie warunkach, a to z kolei przełoży się na jego niższe możliwości i to bez względu na to, z jaką siłą będziemy naciskać na pedał gazu.

Ta sama sytuacja w samochodach z silnikiem Diesla wywoła jeszcze jeden objaw. Zablokowany zawór EGR i niższa temperatura spalania w cylindrze przyczynią się do wytwarzania dużej ilości cząstek stałych i bardzo silnego zadymiania spalin. W efekcie z rury wydechowej diesla zaczną wydobywać się ciemne kłęby gęstego dymu, zwłaszcza po mocniejszym naciśnięciu na pedał gazu.

Objawy zablokowania zużytego zaworu EGR w pozycji zamkniętej

Efektem zużycia EGR równie dobrze może być zablokowanie zaworu w pozycji zamkniętej, co oznacza wyjątkowo trudną do zauważenia awarię. A wszystko przez to, że stałe zablokowanie zaworu w pozycji zamkniętej może przebiegać bezobjawowo lub nawet podnieść możliwości jednostki napędowej. Silnik pracował będzie równo i na brak mocy nie sposób będzie narzekać. Z łatwością będziemy osiągać wysokie obroty, a z rury wydechowej wydobywać się będzie lekka mgiełka spalin o jak najbardziej właściwym zabarwieniu. Problem w tym, że mgiełka ta będzie niezwykle bogata w szkodliwe tlenki azotu, a więc bardzo szkodliwa dla nas i całego środowiska. Dodatkowo po jakimś czasie możemy zaobserwować delikatnie zwiększony pobór paliwa.

Teoretycznie silnik z zamkniętym wskutek zbytniego zużycia zaworem EGR będzie również bardziej podatny na przegrzewanie się, jednak w nowoczesnych autach problem ten rozwiązywać będą sterowniki podające w sytuacjach zagrożenia większą ilość paliwa do cylindrów, co ponownie odbije się na rachunkach za benzynę.