Co ma wspólnego mechanika samochodowa z medycyną? W jednym i w drugim podstawą do rozwiązania problemów jest prawidłowo postawiona diagnoza. W przypadku niektórych części czy całych podzespołów, określenie źródła awarii – czyli powodu, dla którego auto zachowuje się tak, a nie inaczej – jest bardzo trudne. Przykładem na to są objawy uszkodzenia poduszki amortyzatora, które występować mogą w naprawdę zaskakującej postaci.

Dlaczego awaria poduszki amortyzatora jest tak trudna do zdiagnozowania?

Już samo to, że poduszka amortyzatora jest zaledwie jednym z wielu elementów układu zawieszenia, utrudnia sprecyzowanie odczuwanych przez kierowcę objawów i wskazanie właśnie na tę część, jako na prawdziwe źródło problemów. Zwykle gdy coś złego dzieje się w zawieszeniu, pierwsze podejrzenie pada na amortyzator, jako na element podstawowy.

Poduszka amortyzatora pełni rolę podobną do samego amortyzatora, ponieważ również ma za zadanie tłumić drgania powstałe na styku koła z nawierzchnią i zapobieganie przenoszeniu się wibracji w górę na nadwozie samochodu. A ponieważ jest elementem pozornie mniej ważnym, a na dodatek znacznie bardziej ukrytym przed naszym wzrokiem niż sam amortyzator, zwykle mało kto sprawdza dokładnie jej stan faktyczny. Dopiero gdy wymiana amortyzatora i sprawdzenie wszystkich współpracujących elementów nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dokonuje się poważnych oględzin poduszki. Jakie jednak objawy każą podejrzewać, że to właśnie poduszka amortyzatora uległa uszkodzeniu? Co może Was naprowadzić na ten właśnie trop?

O czym mogą świadczyć stuki na nierównościach, ściąganie auta w bok i drgania na kierownicy?

Jeśli podczas jazdy – w momencie pokonywania nierówności na tyle dużych, że koło zacznie podskakiwać – usłyszycie wyraźne stuki dochodzące z okolicy któregoś z kół, to znak, że znajdująca się tam poduszka amortyzatora najprawdopodobniej uległa uszkodzeniu. Charakterystyczne dla tych dźwięków jest to, że dość rzadko pojawiają się przy niezbyt szybkim najeżdżaniu na dziurę. Dotyczy to jednak wyłącznie płytkich dziur. Najazd na dziurę o głębokości powyżej 2 cm może już opisane stuki wywołać, zwłaszcza jeśli będzie dość gwałtowny.

Uszkodzona poduszka amortyzatora może również dać efekty w postaci ściągania w bok samochodu podczas przyśpieszania lub hamowania. Na zakrętach auto ściągane jest zwykle zgodnie z kierunkiem siły odśrodkowej. Przy ostrym hamowaniu efekt ściągania czy wręcz zmiany kierunku jazdy widoczny będzie jeszcze wyraźniej. Siedząc za kierownicą auta możecie mieć wrażenie tzw. pływania samochodu, a na kole kierownicy mogą pojawić się wyczuwalne drgania.

Skoro mowa o drganiach na kierownicy, to warto wspomnieć, że te przy uszkodzonych poduszkach amortyzatora pojawiają się już podczas jazdy z niewielką prędkością. Drgania pojawiające się w tym miejscu przy dużych prędkościach najprawdopodobniej mają inną przyczynę.

Jakie jeszcze objawy wskazują na uszkodzenie poduszki amortyzatora?

Łatwo zauważalnym objawem uszkodzenia poduszki amortyzatora jest wrażenie niestabilności zawieszenia, które odczujecie zarówno roli kierowcy, jak i pasażera. Jeśli podczas ruszania ze skrętem będziecie mieli wrażenie, że całe zawieszenie się rusza, to znaczy, że czas na szybką wycieczkę do mechanika. Objawy te mogą nasilać się podczas przyśpieszania zarówno przy jeździe na wprost, jak i po łuku.

Niektórzy kierowcy mający do czynienia z samochodami, w których jedna z poduszek amortyzatora uległa awarii, doświadczali bardzo ciekawego wrażenia opisywanego przez nich jako niestabilność nadwozia. Takie „przesuwanie się” nadwozia ma się pojawiać wskutek uszkodzenia poduszek i pozwala wskazać na ten właśnie element, raczej wykluczając jednocześnie np. wybicie dolnych sworzni kulowych, przy których tą „ruchomą” częścią byłoby raczej podwozie.