Pompa wody stanowi niezbędny element układu chłodniczego. Jej zadaniem jest pompowanie cieczy chłodzącej znajdującej się w układzie. Podobnie, jak większość części samochodowych – także pompa wody narażona jest na różne uszkodzenia. Jakie są typowe awarie pompy wody

Jedną z najpopularniejszych awarii powiązanych z pompą wody jest nadmierne naprężenie lub zużycie paska napędowego. Można to dość łatwo zauważyć, wystarczy zerknąć pod maskę w okolice paska napędzającego pompę wody. Częstym uszkodzeniem jest zerwanie paska napędowego – wówczas należy go bezwzględnie wymienić na nowy. Pamiętajmy, że wraz z wymianą paska napędowego należy wymienić także samą pompę wody. Stosunkowo często powtarzanym błędem wśród kierowców jest również niewłaściwe ustawienie pasa napędowego. Dlatego po założeniu nowego paska, a przed rozpoczęciem jazdy warto upewnić się, czy wszystkie obracające się części paska są prawidłowo nastawione. Nie zapominajmy także, aby przy wymianie pompy wody, oprócz paska wymienić wszystkie paski nawijające i naciągające na nowe, gdyż wyłącznie takie działanie zagwarantuje nam bezproblemową eksploatację całego zespołu na dystansie wielu kilometrów. Przy oględzinach stanu zużycia poszczególnych elementów układu chłodniczego warto zwrócić uwagę także ewentualne wycieki chłodziwa z uszczelki mechanicznej. Najczęstszymi przyczynami takiego wycieku jest nieprawidłowy dobór chłodziwa lub też uzupełnienie zbiornika zanieczyszczonym chłodziwem. Można to stwierdzić po obecności wody oraz soli w układzie, co prędzej czy później doprowadzi do korozji pompy wody. 

Kolejną, typową awarią dla pomp wody jest ścinanie się łopatek wirnika. Dzieje się tak w przypadku, gdy układ chłodzenia nie został dokładnie oczyszczony po awarii poprzedniej pompy wody. Niekiedy zdarza się, że ciała obce znajdujące się w układzie chłodzenia odcinają łopatki wirnika, w efekcie czego zaczynają się one ścinać. Pamiętajmy, aby przy wymianie pomy wody na nową korzystać wyłącznie z części znanych i renomowanych producentów.