Dysze spryskiwaczy to jakże prosty i oczywisty element systemu dbającego o czystość przednich i tylnych szyb. Jest to element na tyle oczywisty, że mało kto zastanawia się nad tym, czy można go w jakikolwiek sposób usprawnić lub zastąpić nowocześniejszym. A można i to w bardzo prosty sposób. I co najważniejsze, zmiana taka przynosi wymierne, łatwe do obliczenia korzyści.

Strumieniowe i mgłowe dysze spryskiwaczy

W skład systemu spryskiwaczy szyb, oprócz dysz, wchodzą także: zbiornik na płyn, pompka tłocząca, czujnik poziomu płynu oraz przewody. Całościowo wszystkie te części dbają o to, aby można było w dowolnym momencie zrosić szyby odpowiednią ilością płynu i przetrzeć je za pomocą wycieraczek. Co ciekawe, sposób, w jaki nakładamy na szybę porcję płynu, ma znaczenie nie tylko dla łatwości utrzymania czystości, ale też dla żywotności wycieraczek. Im bardziej nałożenie to jest punktowe i im trudniej płyn rozchodzi się po szybie, tym większą pracę muszą wykonać wycieraczki. Przekłada się to nie tylko na obciążenie, jakiemu musi podołać silnik wycieraczek, ale też na żywotność samych piór.

Konstruktorzy samochodów zaczęli badać efektywność pracy standardowych, strumieniowych dysz wycieraczek i próbować znaleźć rozwiązanie mogące wyeliminować ich wady. A pierwszą i najważniejszą wadą tego rodzaju dysz jest nakładanie płynu na szybę w sposób punktowy. Sprawia to, że wycieraczki, zwłaszcza w swych pierwszych ruchach po włączeniu, muszą pokonać znacznie większy opór (zanim rozprowadzą płyn po całej szybie), mimo iż płynu tego zużywamy w ten sposób całkiem sporo. Rozwiązaniem tego problemu okazało się wprowadzenie na rynek mgłowych dysz spryskiwaczy, które nie tylko nakładają na szybę płyn w sposób równomierny, ale też w stosunku do dysz strumieniowych zużywają go aż o 30% mniej. Dodatkowym ich atutem jest fakt, iż zachowują pełną efektywność nawet podczas jazdy przy naprawdę dużych prędkościach.

Wymiana dysz spryskiwaczy

Kierowcy zainteresowani wymianą standardowych dysz spryskiwacz na dysze mgłowe, mogą taką wymianę zlecić w profesjonalnym warsztacie lub z powodzeniem wykonać ją samemu w ciągu nie więcej niż 30 minut. Najważniejszy będzie tu właściwy dobór dysz, których szeroki wybór znaleźć można w największych motoryzacyjnych sklepach internetowych. Warto jednak pamiętać o tym, iż dysze spryskiwaczy nie posiadają wymiarów uniwersalnych, dlatego nie zawsze dany produkt pasował będzie do posiadanego przez nas modelu auta.

Sama wymiana dysz spryskiwaczy jest czynnością niezwykle prostą. Wystarczy zdjąć wygłuszenie maski (o ile takie występuje), mocowane zwykle na plastikowych wciskach, odpiąć gumowe przewody prowadzące do umieszczonych na masce dysz i zdemontować same dysze. Sposób montowania dysz bywa różny, jednak nigdy nie jest on skomplikowany i często nie wymaga nawet użycia żadnych narzędzi.

Zakładanie nowych dysz odbywa się w sposób analogiczny. Montujemy je na miejscu starych dysz spryskiwaczy, podpinamy wężyki i zakładamy z powrotem wygłuszenie maski. Cała operacja jest nie tylko bardzo prosta, ale i stosunkowo tania, ponieważ nowe, mgłowe dysze spryskiwaczy kupić można już za kilkadziesiąt złotych od pary. Korzyści z ich stosowania odczujemy naprawdę bardzo szybko.