Światła samochodowe to jedne z najważniejszych elementów pojazdu. Nie bez powodu od kilku lat mamy obowiązek jeździć w Polsce z włączonymi światłami przez cały rok, bez względu na porę dnia i warunki atmosferyczne. I nie bez powodu producenci świateł co chwila przedstawiają nam nowe, jeszcze lepsze rozwiązania, takie jak chociażby aktualnie podbijające rynek lampy LED.

Zmiany w technologii świateł samochodowych

Przez długie lata we wszystkich samochodach instalowano tradycyjne oświetlenie. Po nich na rynek wkroczyły światła ksenonowe, z miejsca robiąc furorę. Każdy kierowca marzył o aucie z takimi reflektorami. Montowane były w nowoczesnych modelach, ale początkowo jedynie w autach klasy premium. Jak każda nowa technologia, lampy ksenonowe nie były tanie, więc nie stosowano ich powszechnie. Fabrycznie zakładano je jedynie w drogich modelach. Oczywiście kierowcy pragnący „podrasować” swój samochód, zakładali popularne „ksenony” na własną rękę. Różnica pomiędzy oświetleniem nowego typu a tradycyjnym widoczna była na pierwszy rzut oka. Mijając samochód z lampami ksenonowymi, wiedzieliśmy od razu, że takie właśnie ma na wyposażeniu. Teraz jednak, zaledwie kilka lat po wejściu na rynek „ksenonów”, pojawił się nowy, bardzo mocny konkurent dla pozostałych typów oświetlenia – konkurent w postaci lamp LEDowych.

Lampy LEDowe podbijają świat

Można śmiało powiedzieć, że na punkcie lamp LEDowych świat oszalał od razu. Wprawdzie początkowo stanowiły one źródło światła o dość ograniczonym zastosowaniu, bardzo szybko jednak zaczęły wypierać tradycyjne żarówki z kolejnych sektorów. W końcu LEDy dotarły również do motoryzacji i niemal natychmiast postanowiono wykorzystać ich właściwości do konstrukcji nowego typu reflektorów. Oczywiście zmiana ta polega głównie na wymianie źródła światła, dlatego LEDy można zakładać również w starszych modelach aut – oczywiście jeśli tylko pozwala na to rozmiar lamp LEDowych oraz konstrukcja reflektorów. Czy jednak faktycznie LEDy są lepsze od tradycyjnych żarówek? Czy warto zakładać je nawet do starszych modeli samochodów?

Różnica pomiędzy LEDami a tradycyjnymi żarówkami

Omawiając zalety lamp LEDowych i ich przewagę nad tradycyjnymi żarówkami samochodowymi, należy skupić się na trzech cechach: na prawidłowości snopu światła, mocy reflektorów oraz poborze prądu.

Jeśli chodzi o ułożenie snopu światła, to lampy LEDowe prezentują się tu wręcz podręcznikowo. Zmiana żarówek tradycyjnych na LEDy nie tylko nie zmieni kąta świecenia reflektorów, ale wręcz wyrówna snop światła do wartości wzorcowych. Co więcej, zmniejszy się również rozproszenie snopu światła i to w sposób bardzo widoczny.

Siła lap LEDowych to bez wątpienia jedna z dwóch ich największych zalet. Szybki test reflektorów zasilanych tradycyjną żarówką oraz zasilanych LEDami pokazuje, że światła LEDowe zapewniają aż trzykrotnie większą moc snopu światła. Tak dużej różnicy nie sposób bagatelizować.

Drugą ogromną zaletą LEDów jest ich energooszczędność. Dla porównania, standardowa żarówka H7 generuje pobór mocy na poziomie 3,3 ampera. Taka sama żarówka, tylko że LEDowa, mimo iż trzykrotnie silniejsza, pobiera niecałe 2 ampery. Różnica jest tu oczywista.