Rozrząd napędzany łańcuchem ulega zerwaniu bardzo rzadko. Jednak gdy już do tego dojdzie, to jednostka napędowa samochodu nadaje się z reguły wyłącznie do wyrzucenia. O wiele częściej dochodzi do zużycia ślizgów, napinaczy oraz samego łańcucha. Kiedy więc wymienić łańcuch rozrządu w samochodzie?

Regularne serwisowanie

Obecnie większość producentów jednostek napędowych nie precyzuje, po jakim przebiegu powinno się wymienić łańcuch rozrządu. Jego stan techniczny zależy od wielu czynników, w tym przede wszystkim od intensywności eksploatacji samochodu. Dla zapewnienia prawidłowego działania rozrządu łańcuchowego, należy regularnie serwisować samochód w profesjonalnych warsztatach naprawczo-diagnostycznych, w których kontroli zostanie poddane m.in. rozciągnięcie łańcucha, wzajemne położenie znaków nastawczych, koła zębate, ślizgi oraz napinacze łańcucha (hydrauliczne lub sprężynowe). Jeżeli w wyniku kontroli dostrzeżone zostaną oznaki zużycia napędu rozrządu, wówczas jedynym wyjściem jest wymiana całego kompletu współpracujących ze sobą elementów.

Pierwsze symptomy

Przeważnie wytrzymałość łańcucha rozrządu określa się na około 200-300 tys. km przebiegu. Dzisiejsze łańcuchy rozrządu należy kontrolować średnio co drugą wymianę oleju, a najlepiej podczas każdej wymiany oleju, filtrów lub innych podzespołów. Pierwszym sygnałem, że z napędem rozrządu dzieje się coś niedobrego, jest zbyt głośne i wyraziste dzwonienie łańcucha, szumy lub cykliczne stuki, co może być objawem zużycia jego napinaczy. Innym niepokojącym symptomem może być również pogarszająca się kultura pracy jednostki napędowej, utrata mocy, a także zapalenie się kontrolki „Check engine”, która może sugerować, że ustawienie wałków rozrządu wykracza poza dopuszczalne kąty (rozciągnięcie łańcucha).

Kosztowna wymiana

Przeważnie natychmiastowa reakcja na powyższe symptomy nieprawidłowej pracy rozrządu w samochodzie pozwala znacznie ograniczyć koszty związane z naprawą, a w drastycznych przypadkach zapobiega nawet całkowitemu zniszczeniu jednostki napędowej. Niestety wymiana łańcucha nie jest tania i zazwyczaj wiąże się również z wymianą innych elementów współpracujących z łańcuchem rozrządu. Sprawa dodatkowo się komplikuje, jeżeli koło zębate wprawiające w ruch łańcuch jest połączone z wałem korbowym, jak np. w silniku wysokoprężnym N47 marki BMW. Wówczas to należy wymienić również cały wał korbowy. Koszty takiej wymiany zależą przede wszystkim od rodzaju jednostki napędowej oraz jej skomplikowania technicznego. Rozrząd należy również wymienić w przypadku kupna samochodu z rynku wtórnego, którego historia serwisowa nie jest zbyt klarowna. Lepiej to zrobić od razu, niż później płacić za remont całego silnika.

Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy najlepiej dokonać wymiany rozrządu w samochodzie. Można tego dokonać zgodnie z instrukcją lub zaleceniami producenta samochodu, a także biorąc pod uwagę przebieg oraz wiek silnika. Jedno jest pewne, należy regularnie kontrolować stan rozrządu w samochodzie i gdy pojawi się konieczność wymiany nie odkładać tego na potem, ponieważ skutki zaniedbań pod tym względem mogą być katastrofalne.