Pompa hamulcowa  to jeden z podstawowych elementów układu hamulcowego w samochodzie. Jej głównym zadaniem jest wytworzenie odpowiedniego ciśnienia płynu hamulcowego, który trafia następnie do hamulców kół auta. Pompa hamulcowa ma bardzo duży wpływ na prawidłowe działanie całego układu, a tym samym na bezpieczeństwo czynne samochodu.

Konstrukcja systemu hamulcowego

Układ hamulcowy składa się z takich elementów, jak: pedał hamulca, pompa hamulcowa, przewód ciśnieniowy, przewód elastyczny oraz zaciski hamulcowe. Skupmy się zatem na pompie hamulcowej. Ten element posiada zazwyczaj dwie sekcje, a więc dwa tłoki w dwóch oddzielnych cylindrach dla dwóch obwodów hamowania.

Pompa hamulcowa

Pompa hamulcowa to konstrukcja zbudowana m.in. z korpusu, sprężyny dociskowej, pierścieni uszczelniających, tłoka, cylindra oraz wlotu i wylotu płynu hamulcowego. Na pompie hamulcowej znajduje się specjalny zbiorniczek wyrównawczy z płynem hamulcowym, w którego korku znajduje się przeważnie czujnik sygnalizujący niski poziom płynu za pomocą kontrolki umieszczonej na tablicy rozdzielczej samochodu. W momencie zapalenia się lampki kontrolnej podczas jazdy warto sprawdzić stan klocków oraz przewodów hamulcowych, ponieważ najprawdopodobniej są już mocno wyeksploatowane. Zbiornik wyrównawczy spełnia dwie funkcje. Po pierwsze, dostarcza płyn do pompy hamulcowej. Po drugie, odprowadzany jest do niego jego nadmiar.

Płyn roboczy a zużycie klocków hamulcowych

W wyniku hamowania klocki hamulcowe ulegają wytarciu, a im bardziej są one zużyte, tym tłoki w zaciskach hamulcowych są o wiele bardziej wysunięte. Prowadzi to do znacznego zwiększenia pojemności układu hamulcowego, a także do ubytku poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku. Jest to zjawisko jak najbardziej prawidłowe, ponieważ spadek poziomu płynu następuje w miarę zużywania się klocków hamulcowych i na jego podstawie można monitorować stan jakości klocków.

Pompa hamulcowa to mechanizm bezpośrednio sprzęgnięty z pedałem hamulca, który odpowiada za wywołanie odpowiedniego ciśnienia płynu hamulcowego. Ten z kolei poprzez przewody trafia do elementów wykonawczych hamulców, czyli do zacisków oraz cylindrów hamulcowych, których zadaniem jest efektywne i bezpieczne wyhamowanie wszystkich kół samochodu.