Jeszcze kilaka lat temu montaż haka holowniczego w samochodzie niemal bez wyjątku wymagał ingerencji w konstrukcję nadwozia. Dziś czynność tę można wykonać samodzielnie, bez udziału wykwalifikowanego mechanika. Choć nadal nie obejdzie się bez pomocy diagnosty. A wszystko za sprawą norm europejskich i związanych z nimi wymagań.

Jakie zastosowanie ma hak holowniczy?

Zastanawiając się nad hakiem holowniczym, każdy kierowca powinien zadać sobie przede wszystkim pytanie o jego praktyczne zastosowanie. Odpowiedź jest tu bardzo prosta – jeśli przewidujesz używać jakichkolwiek przyczep lub specjalnych bagażników rowerowych montowanych na tym elemencie, hak holowniczy jest po prostu koniecznością. Należy jednak pamiętać, iż w coraz większej liczbie państw jazda z hakiem holowniczym bez przyczepy lub stelaża na rowery jest zabroniona lub też grozi konsekwencjami finansowymi w przypadku kolizji z innym samochodem. Na szczęście nowoczesne haki holowniczy mogą być w prosty sposób ściągane lub też nawet składane w ciągu kilki sekund.

Jaki hak holowniczy wybrać?

Wybór konkretnego rodzaju haka holowniczego tak naprawdę zależy głównie od naszych potrzeb oraz zasobności portfela. Na rynku dostępne są haki w trzech podstawowych typach:

  • haki holownicze stałe – najtańsze rozwiązanie zalecane tym kierowcom, którzy stale korzystają z haków, czy to poprzez przyczepę, czy inne akcesoria (bagażnik na rower). Haki stałe nie są szczególnie estetyczne, choć tak naprawdę wszystko zależy od modelu samochodu.
  • haki holownicze skręcane – stanowią zdecydowaną większość oferty, są tanie i praktycznie, jednak ich demontaż wymaga użycia narzędzi, w tym klucza dynamometrycznego.
  • haki holownicze automatyczne – najnowocześniejsze i najdroższe, mogą być obsługiwane manualnie lub elektrycznie. Najprostsze w obsłudze, nie wymagają żadnych narzędzi do demontażu kuli.

Bez względu na rodzaj haka, musimy pamiętać, aby miał on aktualną homologację i czytelną tabliczkę znamionową, a także by jego możliwości odpowiadały naszym oczekiwaniom.

Jak samodzielnie zamontować hak holowniczy?

Samodzielny montaż haka holowniczego nie tylko jest możliwy, ale i zaskakująco prosty. Wszystko za sprawą wspominanych już norm europejskich, które zmusiły producentów samochodów do stosowania we wszystkich konstrukcjach jednakowych wymiarów i otworów montażowych pod haki holownicze. Dzięki temu każdy zestaw posiadający homologację pasuje idealnie do każdego modelu auta.

Montaż haka holowniczego rozpoczynamy od zdjęcia zderzaka i odkręcenia belki wzmacniającej. Jej miejsce zajmie belka stanowiąca element zestawu haka i jednocześnie podstawę jego stabilności. Całą konstrukcję haka mocujemy do podłużnicy za pomocą kilku śrub. Śruby te, tak jak i śruby podtrzymujące nową belkę wzmacniającą, dokręcamy porządnie dopiero po zmontowaniu całej konstrukcji. Dzięki temu nie pojawią się na niej niepotrzebne naprężenia. Należy też pamiętać, że śruby muszą być dokręcone z siłą określoną w instrukcji montażu haka. Aby tak było, niezbędne będzie użycie klucza dynamometrycznego.

Po zamontowaniu konstrukcji haka pozostaje nam jedynie podłączyć znajdującą się w zestawie wiązkę elektryczną i skręcić z powrotem zderzak. Aby jednak nowy hak można było wpisać do dowodu rejestracyjnego, należy najpierw udać się do diagnosty, który potwierdzi poprawność montażu.