Wiele poruszających się po polskich drogach samochodów wyposażonych jest jeszcze w dawne, manualne mechanizmy do opuszczania szyb. Jeśli jednak chciałbyś w swoim klasyku zamontować bardziej nowoczesny mechanizm elektryczny, nie musisz wcale w tym celu oddawać auta do warsztatu. Wszystko możesz zrobić samodzielnie, w ciągu zaledwie kilku godzin.

Dobór właściwego mechanizmu elektrycznego

Kluczem do szybkiego i łatwego montażu elektrycznego mechanizmu do opuszczania szyb jest jego właściwy dobór. Jeśli zależy nam na jak najmniejszych kosztach takiej operacji, powinniśmy skupić się na mechanizmach używanych, wymontowanych z samochodów np. przeznaczonych do rozbiórki. Należy jednak zachować przy tym pewną ostrożność. Bowiem nawet jeśli znajdziemy taki zestaw w bardzo atrakcyjnej cenie, na nic nam się on nie zda, gdy będzie uszkodzony lub niekompletny, a to w przypadku zestawów wymontowywanych z samochodów powypadkowych może się zdarzyć.

Najlepszym rozwiązaniem zawsze będzie montaż mechanizmu pochodzącego z dokładnie tego samego modelu, jak nasz. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że wszystkie części będą doskonale pasować i nie czekają nas żadne przykre niespodzianki w rodzaju kłopotliwych przeróbek czy brakujących elementów. Najważniejsze, aby upewnić się, że w skład zestawu wchodzi komplet silników, przycisków oraz wiązek elektrycznych.

Wymiana mechanizmu korbowego na elektryczny

Wymianę mechanizmów rozpoczynamy od demontażu boczków i wymontowania głośników. Przy wszystkich tych czynnościach postępujemy bardzo ostrożnie, by niczego nie uszkodzić. Stara instalacja z drzwi nie będzie nam już potrzebna, zastąpi ją ta z zakupionego zestawu. Wyciągnięcie mechanizmu manualnego i szyby nie powinno sprawiać trudności, jeśli w którymś miejscu jest on przynitowany do drzwi, należy je po prostu rozwiercić.

Po usunięciu starego mechanizmu, przechodzimy do podpięcia nowej wiązki elektrycznej. Jej uzupełnieniem będzie wpięcie nowego bezpiecznika. Następnie, po instalacji silnika i przetestowaniu nowego mechanizmu, możemy zabrać się za jego zamontowanie. Ustawienie mechanizmu i wsunięcie szyby w prowadnice wymaga wprawdzie nieco sprawności (dobrze jest postarać się o pomoc drugiej osoby), jednak nie jest to zadanie szczególnie trudne. Pozostaje jedynie całość zamocować, a w miejsce starych, rozwierconych nitów założyć nowe.

Po zamontowaniu i przytwierdzeniu nowego mechanizmu, koniecznie ponownie sprawdźmy, czy wszystko działa prawidłowo. Jeśliby okazało się, że coś jest nie tak, jak trzeba, mamy jeszcze możliwość w miarę bezproblemowej interwencji.

Montaż nowych plastików i tapicerki drzwi

Jeśli mechanizm elektryczny funkcjonuje zgodnie z oczekiwaniami, możemy zabrać się za zakładanie tapicerki. W tym celu możemy użyć naszych wymontowanych wcześniej elementów, jednak należy pamiętać, iż te dostosowane są do innego mechanizmu. Pozostanie nam m. in. widoczna dziura po korbce. Jeśli jest taka możliwość, warto zamienić te elementy na nowe boczki, dostoswane do mechanizmu elektrycznego. Należy też pamiętać o dolnym plastiku lewych drzwi, w którym montowane są przyciski do uruchamiania mechanizmu elektrycznego.