Łożysko koła to jeden z podstawowych elementów systemu zawieszenia wielu aut. Producenci części samochodowych starają się tak projektować łożyska do kół, aby mogły one bez trudu i wydajnie pracować nawet na dystansie 1 mln km (w założeniu). Niestety, łożyska kół, jak wiele innych części eksploatacyjnych samochodu, ulegają z różnych przyczyn uszkodzeniom oraz przedwczesnemu zużyciu, co negatywnie odbija się na działaniu całego układu zawieszenia. W takim wypadku jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest wymiana łożyska na nowe.

Przedwczesne zużycie

O wytrzymałości łożysk w głównej mierze decydują warunki eksploatacji samochodu. Mimo tego, że producenci tych elementów deklarują bardzo długą żywotność swoich produktów, to w rzeczywistości prawidłowo zamontowane łożysko jest w stanie wytrzymać od 100 000 do 150 000 km bezawaryjnej pracy. Na przedwczesne zużycie łożyska wpływają przede wszystkim czynniki zewnętrzne.

Wymiana łożyska w kole nie należy do prostych czynności. W tym przypadku wymagana jest specjalistyczna wiedza techniczna oraz profesjonalne narzędzia. Oczywiście, wymiany podzespołu można dokonać na własną rękę, ale trzeba się liczyć z tym, że nieprawidłowy montaż łożyska natychmiast doprowadzi do jego zużycia i konieczności kolejnej wymiany tego elementu.

O czym należy pamiętać podczas wymiany łożyska?

Przystępując do wymiany łożyska pamiętajmy, że należy je zawsze wymieniać parami na jednej osi samochodu. Podczas wymiany trzeba również poddać kontroli zwrotnice oraz tarcze hamulcowe. Demontując stare łożysko koła najczęściej usuwa się je metodą niszczącą. Montaż nowego łożyska w przedniej piaście samochodu z przednim napędem polega na wprasowaniu elementu w zwrotnicę używając pierścienia opierającego się o zewnętrzną bieżnię łożyska. Odkształcenia pojawiające się na powierzchni bieżni łożyska są zazwyczaj wynikiem przyłożenia siły wciskającej do niewłaściwego pierścienia. Trzeba szczególnie uważać, aby nie uszkodzić pierścienia uszczelniającego, który zapobiega wydostawaniu się smaru z łożyska oraz chroni jego wnętrze przed wilgocią. Przed wprasowaniem nowego łożyska należy dokładnie oczyścić gniazdo w zwrotnicy, ponieważ każde nawet niewielkie zanieczyszczenie tego elementu może spowodować zbyt ciasne spasowanie łożyska, a tym samym nieprawidłowe jego działanie (np. wzrost temperatury, brak luzu roboczego, itp.). Również zbyt duży luz łożyska spowoduje, że bieżnia wewnątrz piasty będzie się swobodnie obracać, doprowadzając do szybkiej degradacji gniazda oraz łożyska.

Po wymianie łożyska w zwrotnicy i założeniu czopa przegubu, należy z odpowiednią siłą dokręcić śruby czopa oraz wyregulować w łożysku luzy za pomocą nakrętki koronowej półosi.

Podstawowe etapy wymiany łożyska:

  • demontaż koła ze zniszczonym łożyskiem,
  • deinstalacja zacisków, jarzma oraz tarczy hamulcowej,
  • odkręcenie nakrętki centralnej półosi,
  • usunięcie uszkodzonego łożyska ze zwrotnicy,
  • montaż nowego łożyska,
  • dokręcenie nakrętki centralnej półosi,
  • montaż zacisków, jarzma oraz tarczy hamulcowej.

Podczas demontażu oraz montażu łożysk kół może dojść do uszkodzenia czujnika prędkości koła. Jeżeli w samochodzie znajduje się taki czujnik, to przed przystąpieniem do wymiany łożyska warto go wcześniej zdemontować. Może zdarzyć się również tak, że mocowanie czujnika do zwrotnicy jest skorodowane. Wówczas konieczne jest wymienienie całego czujnika na nowy. Należy pamiętać, aby powierzchnie łożysk, które stykają się z innymi elementami zawieszenia nasmarować specjalną pastą zapobiegającą powstawaniu korozji, natomiast wszystkie połączenia gwintowane powinny być dokręcone za pomocą klucza dynamometrycznego, zgodnie ze wskazaniami producenta danego samochodu.