Teoretycznie każde łożysko koła, przedniego lub tylnego, montowane fabrycznie przez producenta, powinno mieć tę samą żywotność, co całe auto. W rzeczywistości czas eksploatacji łożysk zostaje wielokrotnie skrócony. I wówczas przychodzi pora na ich wymianę. Bo łożysk się po prostu nie naprawia.

Dlaczego łożyska kół tak szybko ulegają zniszczeniu?

Przyczyn przedwczesnego zużycia łożyska koła przedniego, tak samo jak w kołach tylnych, jest bardzo wiele. Przede wszystkim są to wszelkiego rodzaju przeciążenia pojawiające się podczas niewłaściwej eksploatacji (częsta jazda poślizgiem, uderzenia o krawężnik, jazda po nierównościach). Za drugi z najczęściej pojawiających się powodów można uznać słabą jakość samych łożysk, czy to fabrycznych, czy wymienianych przez pierwszego właściciela auta. W dalszej kolejności – zwłaszcza jeśli mówimy o samochodach kilkuletnich, w których łożyska kół przednich lub tylnych były już wymieniane – problemem może być po prostu nieprawidłowy montaż, prowadzący np. do odciśnięcia kulek lub wałków w bieżni.

Jakie objawy daje zużywające się łożysko koła przedniego?

Uszkodzone łożysko koła przedniego zawsze daje dwa bardzo charakterystyczne sygnały. Pierwszym jest specyficzne huczenie kręcącego się koła, drugim zaś jest luz na kole z uszkodzonym łożyskiem. Samo huczenie, choć typowe, może jednak być dość mylące. W niektórych samochodach dźwięk (drgania) rozchodzi się po całym podwoziu i nie sposób jednoznacznie określić, w którym kole mamy uszkodzone łożysko. Jeśli nawet weźmiemy samochód na podnośnik i spróbujemy pokręcić kołem ręcznie, również nie zawsze otrzymamy jasną odpowiedź. Huk w takiej sytuacji pojawi się tylko wówczas, gdy łożysko jest już całkowicie rozsypane. Jeśli nie jest, kręcenie nieobciążonego koła nic nam nie da. Jedyną miarodajną wskazówkę będzie sprawdzenie luzu na kole, który powinien występować w każdej jego płaszczyźnie.

W jaki sposób poradzić sobie z wymianą łożyska koła przedniego?

Sposób wymiany łożyska koła przedniego zależy przede wszystkim od modelu samochodu, a więc od jego konstrukcji. W przypadku wielu nowoczesnych aut wymiana łożyska dowolnego koła może być wyzwaniem przekraczającym możliwości przeciętnego kierowcy. I nie chodzi tu nawet o sam stopień komplikacji, ale o brak odpowiednich narzędzi, bez których trudno sobie w takich sytuacjach poradzić. Co więcej, sama obsługa tych narzędzi również wymaga odpowiedniego doświadczenia, aby nie uszkodzić tej, mimo wszystko dość delikatnej, części. Na szczęście łożyska kół przednich nie są elementami szczególnie drogimi, a i sam koszt wymiany w profesjonalnym warsztacie nie powinien być zbyt duży.

Znacznie łatwiej z wymianą łożysk w przednich czy w tylnych kołach mają posiadacze starszych modeli aut, takich jak choćby klasyczny i niegdyś bardzo w Polsce popularny Fiat Uno. W tym modelu łożysko zintegrowane jest z piastą i jego wymiana jest zaskakująco wręcz prosta. Co więcej, nie wymaga też żadnych skomplikowanych narzędzi, może poza kluczem dynamometrycznym, który może okazać się niezbędny podczas dokręcania nowego łożyska. Bez klucza dynamometrycznego trudno będzie spełnić wymogi producenta i dokręcić śrubę mocującą łożysko z odpowiednio dużą siłą.