Co jest zadaniem układu wydechowego? W pierwszej kolejności odpowiada on za wyprowadzania spalin poza komorę silnika, ale na tym jego praca się nie kończy. Każdy wydech przez swoją konstrukcję wpływa na osiągi pojazdu, ilość i jakość emitowanych do atmosfery zanieczyszczeń, oraz na generowany przez samochód hałas. A hałas ten czasem jest tak duży, że wymaga dodatkowego wytłumienia. Jak możecie sobie z tym poradzić?

Jakie są najczęstsze przyczyny głośnej pracy układu wydechowego? Dlaczego tłumik hałasuje?

Aby móc w sposób rzetelny opisać sposoby na wyciszenie tłumika samochodowego czy po prostu na zredukowanie poziomu dźwięku wytwarzanego przez układ wydechowy, należy najpierw zająć się tematem przyczyn, dla których najczęściej dochodzi do podobnych sytuacji. O przyczynach głośnej pracy wydechu pisaliśmy już w artykule „Głośny wydech – gdzie szukać przyczyny?”, przyszedł jednak czas na zaktualizowanie dotychczasowej wiedzy na ten temat.

Cały układ wydechowy lub też sam tłumik mogą generować ponadnormatywny hałas z 3 podstawowych powodów:

Powód 1. Wcześniejsze modyfikacje w obszarze układu wydechowego

I już tutaj, na samym początku, ukazuje się w całej rozciągłości ogromna kreatywność kierowców (z reguły tych najmłodszych), którzy na wszelkie sposoby – zwykle z użyciem wyłącznie chałupniczych metod – próbują dokonać „tuningu” układu wydechowego w swoich autach. W efekcie otrzymujemy długą listę przeróbek mających na celu zwiększenie głośności pracy tłumików samochodowych czy po prostu ograniczenie ich możliwości tłumienia dźwięków. Skutkiem często są nieodwracalne uszkodzenia wydechu oraz dźwięk przyprawiający o ból zębów.

Powód 2 . Uszkodzenia mechaniczne układu wydechowego lub samego tłumika

Układ wydechowy z racji na swoje umiejscowienie narażony jest na liczne uszkodzenia mechaniczne. Wystarczy jednorazowe najechanie na krawężnik, by do uszkodzeń takich doszło. Czym to grozi? Pogięty, odkształcony czy nawet pęknięty tłumik to źródło nieopisanego hałasu rozchodzącego się na odległość co najmniej kilkuset metrów. Uszkodzeniu mogą również ulec mocowania układu, przez co podczas jazdy będzie on uderzał o spód auta i również generował spory hałas.

Powód 3. Zużycie tłumików lub całego układu wydechowego

Układ wydechowy nie jest wieczny. Jak większość podzespołów i układów samochodowych, również on ulega zużyciu. Na skutek eksploatacji dochodzi więc do zużycia tłumików, katalizatorów czy ich mocowań. Efekt? Rozlatujący się katalizator potrafi hałasować niczym wielka kosiarka, a przerdzewiały tłumik całkowicie przestaje spełniać swoją rolę.

Jakie są metody na wytłumienie układu wydechowego? W jaki sposób można wyciszyć tłumik samochodowy?

Sposoby rozwiązywania problemu z hałasującym ponad miarę tłumikiem samochodowym zależne są w głównej mierze od przyczyn, z jakich hałas ten powstaje.

Rozwiązanie 1. Usuwanie modyfikacji tłumika i układu wydechowego

Jedynym sensownym rozwiązaniem jest tu wymiana elementu lub – w razie potrzeby – całego układu wydechowego na nowy. W takiej sytuacji, jeśli komuś nadal zależy na „sportowym” efekcie, możecie wymienić oryginalny tłumik na jego sportową wersję lub też zakupić cały sportowy wydech. Wszystko, co będzie Wam potrzebne, znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl, a w razie jakichkolwiek problemów czy wątpliwości możecie poradzić się jednego z naszych ekspertów.

Rozwiązanie 2. Naprawa uszkodzeń lub wymiana uszkodzonych elementów wydechu

W przypadku uszkodzonego tłumika lub pozostałych części układu wydechowego w grę wchodzi bądź to ich wymiana, bądź też naprawa. Wszystko zależy od rodzaju uszkodzeń i stanu całego układu. Może się bowiem okazać, że naprawa nie ma już żadnego sensu lub jedynie odwlecze nieco w czasie konieczność wymiany całego układu. Czasem lepiej skorzystać z okazji i zamontować nowe elementy, niż wydawać na niepotrzebne reanimowanie starych.

Rozwiązanie 3. Wyciszenie zużytego tłumika

Każdy, nawet najlepszy tłumik ma ograniczoną żywotność. Wysoka temperatura spalin, agresywne działanie zawartych w nich substancji oraz ciśnienie panujące w pracującym wydechu są w stanie uszkodzić nawet najbardziej odporny materiał. Pierwszym objawem zużycia tłumika z reguły jest korozja pojawiająca się pod wpływem działania kwasów – kwasy te powstają na skutek łączenia się pary wodnej z produktami spalania paliwa. Im tańszy i niższej jakości tłumik, tym szybciej koroduje. Najtańsze zamienniki nadają się do wymiany przed upływem roku od zamontowania. Podróbki wytrzymują góra 6 miesięcy.

Zużyty tłumik traci swoje właściwości i zaczyna mocno hałasować. Najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest jego wymiana. Może to być też okazja do zamontowania tłumika sportowego wysokiej klasy. Z całą pewnością nie warto stosować żadnych zatyczek do wydechu – czy to już gotowych, czy robionych samodzielnie. Zatyczki te w oczywisty sposób zmieniają charakterystykę pracy całego układu, a ta została skrzętnie wyliczona i określona przez konstruktorów samochodu. Wszelkie zmiany w tym obszarze odbijają się w pierwszej kolejności na pracy silnika.