Układy hydrauliczne hamulców występują obecnie w niemal wszystkich współczesnych modelach samochodów zarówno osobowych, jak i dostawczych, a także w pojazdach jednośladowych oraz w niektórych typach przyczep samochodowych. Rozwiązanie to pojawiło się na rynku motoryzacyjnym ponad 80 lat temu, zastępując z powodzeniem ówczesne systemu mechaniczne pracujące jedynie na tylnych kołach samochodu. Aby układ hydrauliczny działał sprawnie, należy systematycznie poddawać go szczegółowej kontroli, aby zwiększyć nasze bezpieczeństwo na drodze.

Stopień zapowietrzenia układu hydraulicznego

Powietrze dostaje się do układu hamulcowego najczęściej poprzez opary gotującego się starego płynu hamulcowego, uszkodzone podzespoły systemu hamulcowego lub w wyniku wymiany elementów hydraulicznych. Jak ocenić stopień zapowietrzenia układu hydraulicznego? Przede wszystkim należy kilkukrotnie nacisnąć na pedał hamulca i obserwować skok rezerwowy (rezerwowa odległość pedału hamulca od podłogi kabiny) po każdym naciśnięciu pedału hamulca. Jeżeli zauważalny jest wzrost skoku rezerwowego przy kolejnych naciśnięciach hamulca, wówczas z całą pewnością doszło do zapowietrzenia układu hydraulicznego. Jeżeli pedał hamulca zapada się już przy pierwszej próbie jego naciśnięcia, nawet przy stosunkowo niedużej sile nacisku, to z całą pewnością doszło do znacznego zapowietrzenia układu hamulcowego. Pamiętajmy, że to bardzo niebezpieczne zjawisko, które należy jak najszybciej wyeliminować.

Próba szczelności

Jeżeli chodzi o próbę szczelności układu hydraulicznego hamulców, to polega ona na wywarciu maksymalnego nacisku na pedał hamulca w czasie około jednej minuty. Siła nacisku powinna mieć wartość od 50 do 70 daN (dekaniuton). Wówczas należy dokonać oceny wielkości skoku rezerwowego. Próba ma za zadanie ocenić szczelność w momencie maksymalnego ciśnienia płynu hamulcowego. Wszystko jest w porządku, jeżeli podczas próby nie dochodzi do zmiany położenia pedału hamulca. Jeśli jednak następuje spadek wielkości skoku rezerwowego, to wówczas najprawdopodobniej mamy do czynienia z nieszczelnością roboczą układu hydraulicznego hamulców. To, że w układzie utrzymuje się stały poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym oraz nie widać żadnych śladów jego wycieku, wcale nie świadczy o tym, że wszystko jest w porządku. Na szczelność układu hydraulicznego ma wpływ przede wszystkim wielkość ciśnienia oraz czas jego występowania.