Koło dwumasowe stanowi podstawowy element układu przeniesienia mocy w nowych samochodach osobowych. Czym charakteryzuje się ta część? Po czym można sprawdzić czy samochód, który posiadamy został fabrycznie wyposażony w koło dwumasowe? 

Koło dwumasowe nie cieszy się dobrą opinią pośród kierowców. W motoryzacyjnym świecie część ta uważana jest za mocno awaryjną i drogą. Jest to w pewnym sensie racja, gdyż koszt zakupu i wymiany koła dwumasowego w ASO należy do górnej półki cenowej usługi warsztatów. Nieco inaczej jest w przypadku awaryjności tego podzespołu, gdyż prawidłowo eksploatowane koło zamachowe, które pochodzi od producenta OEM lub od renomowanego dostawcy na rynku części zamiennych powinno bez przeszkód wytrzymać przebiegi analogiczne do samochodu wyposażonego w sztywne koło zamachowe. 

Dlaczego zatem koło dwumasowe zastąpiło montowane dotychczas w większości samochodów sztywne koło zamachowe? Jest to spowodowane większymi momentami obrotowymi, generowanymi przez jednostki napędowe współcześnie produkowanych aut. W większości przypadków, tradycyjne koło zamachowe mogłoby sobie nie poradzić z takim zadaniem, dlatego stworzone zostało koło dwumasowe. Jest ono zbudowane z dwóch tarcz, połączonych tłumikiem drgań skrętnych, dzięki czemu tarcze te mogą obracać się względem siebie nawet o 100 stopni. 

W jaki sposób można sprawdzić czy samochód, który posiadamy został wyposażony w koło dwumasowe? W przypadku zakupu pojazdu prosto z salonu, nie powinniśmy mieć z tym problemu, gdyż w Internecie można bez większych problemów znaleźć listę samochodów, w których seryjnie montowane są koła dwumasowe. Nie jest to takie proste w przypadku zakupu auta na rynku wtórnym – tutaj istnieje bowiem ryzyko, że poprzedni właściciel skorzystał z możliwości zamiany koła dwumasowego na sztywne koło zamachowe. W takim przypadku najlepiej będzie samodzielnie sprawdzić jaki typ sprzęgła znajduje się w naszym aucie. W tym celu wystarczy zwrócić uwagę na kształt tarczy sprzęgła – jeżeli nie posiada ona charakterystycznych sprężyn tłumiących, których funkcję zastąpił tłumik drgań skrętnych, to nasz samochód wyposażony jest w koło dwumasowe.