Pozornie holowanie samochodu to nic trudnego. Ot, wystarczą do tego dwa auta i jedna linka. Pozornie, bo w rzeczywistości lista informacji na temat holowania pojazdu jest dłuższa, niż ta wymagana prawem linka holownicza. Co to za informacje? Które z nich mogą okazać się szczególnie ważne?

Mówi się, że nieszczęścia chodzą po ludziach. Z całą pewnością chodzą po kierowcach i właścicielach aut, którym zawsze może przytrafić się coś nieoczekiwanego. Spis awarii unieruchamiających auto całkowicie lub też powodujących usterki na tyle poważne, że auto nie będzie się w stanie samodzielnie poruszać, jest naprawdę imponujący. Do unieruchomienia pojazdu może bowiem dojść na skutek zarówno poważnych komplikacji, jak i pozornie błahego zdarzenia.

Wystarczy, że zimą (statystyki pokazują, że to właśnie zimą najczęściej dochodzi do przypadków holowania jednego pojazdu przez drugi) ktoś z Was napełni bak słabej jakości paliwem i po mroźnej nocy znajdująca się w nim woda zwyczajnie zamarznie. Przewody paliwowe zatkane, filtr zamieniony w lodowy korek i auto nie nadaje się do jazdy. Jedyną możliwością będzie przetransportować auto do ciepłego miejsca, w którym lód powoli odtaje. A jak to zrobić? Można wezwać lawetę, można wezwać holownik, ale można też poprosić o pomoc życzliwego kierowcę w sprawnym samochodzie. Tylko że opcja z holowaniem auta przez inne auto obwarowana jest bardzo konkretnymi wymaganiami i podczas jej realizowania niezbędne jest zachowania niezbędnych środków ostrożności. Co to za wymagania i co to za środki?

Linka holownicza ALCA 3500kg

Linka holownicza ALCA 3500kg

Jakie warunku muszą spełniać sami kierowcy oraz oba pojazdy, aby możliwe było holowanie jednego z niech przez ten drugi?

Aby holowanie jednego pojazdu przez drugi było możliwe i aby nie powodowało zagrożenia dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, niezbędne są następujące elementy:

  • dwaj trzeźwi kierowcy – niby banał, a przecież statystyki policyjne pokazują, jak często o tym zapominamy;
  • auto holujące o odpowiedniej masie i mocy – holowanie cięższego auta przez lżejszy, o słabym silniku, jest możliwe, ale z całą pewnością nie jest najlepszym pomysłem;
  • auto holowane ze sprawnym układem kierowniczym oraz sprawnym układem hamulcowym – niesprawność jednego z tych układów praktycznie wyklucza holowanie;
  • linka holownicza lub też tzw. sztywny hol, czyli drążek holowniczy – linka holownicza musi mieć długość od 4 do 6 metrów (czyli co najmniej długość sporego samochodu osobowego) i albo być oznaczona ułożonymi naprzemiennie białymi i czerwonymi pasami, albo chorągiewką w kolorze czerwonym lub żółtym. Sztywny hol z kolei musi mieć długość nie większą niż 3 metry;
  • trójkąt ostrzegawczy – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, pojazd holowany musi być oznaczony z tyłu trójkątem ostrzegawczym. Trójkąt ten powinien być przymocowany po lewej stronie pojazdu, choć sam sposób zamocowania go w tym miejscu nie został nigdzie określony (kierowcy radzą sobie w tym względzie na różne sposoby, np. mocując trójkąt do tylnej szyby za pomocą przeźroczystej taśmy klejącej).

Linka holownicza 2500 kg + haki

Linka holownicza 2500 kg + haki

Pamiętajcie również o tym, że oba pojazdy muszą posiadać odpowiednie punkty zamocowania linki lub drążka holowniczego. Pojazd holujący może mieć zaczepioną linkę o hak holowniczy lub – tak jak pojazd holowany – zamocować ją na tzw. wkrętkę, czyli popularne ucho holownicze. Bardzo ważną uwagą dotyczącą ucha holowniczego jest to, iż musi być ono dokręcone do samego końca i musi być koniecznie elementem fabrycznym przeznaczonym do tego konkretnego samochodu. Używanie zamienników lub pożyczonych elementów może się skończyć wyrwaniem ucha z zaczepu.

Jeśli zaś chodzi o linkę holowniczą, to tu w grę wchodzą dwa jej rodzaje, czyli:

  1. Standardowa linka holownicza
  2. Linka holownicza kinetyczna.

Linka kinetyczna tym różni się od standardowej, iż cechuje się lekką sprężystością, co ma kompensować ruch obu pojazdów.

Jakie są niezbędne środki ostrożności stosowane podczas holowania dowolnego samochodu osobowego?

Holowanie pojazdu może wyglądać na łatwe, jednak już pierwsza próba uczy każdego kierowcę pokory i zmusza do wyjątkowej ostrożności. Nie bez powodu na cały proces holowania nałożono prawnie takie wymagania jak:

  • ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym do 30 km/h, a w terenie niezabudowanym do 60 km/h (rozpędzenie się podobnym składem do prędkości 81 km/h grozi utratą prawa jazdy);
  • konieczność włączenia przez pojazd holowany świateł mijania, bez względu na porę dnia i widoczność (częstym błędem popełnianym przez kierowców aut holowanych jest jazda z włączonymi światłami awaryjnymi lub światłami do jazdy dziennej).

Taśma holownicza 3000 kg + haki

Taśma holownicza 3000 kg + haki

Sama jazda, nawet przy zachowaniu powyższych środków ostrożności, nadal wymaga sporej ostrożności. Pamiętajcie, aby holując pojazd z użyciem liny, zwracać uwagę ta to, by:

  • lina holownicza nie zwisała luźno – zwłaszcza przy zjeżdżaniu z góry, co grozi najechaniem na nią przez pojazd holowany i zerwaniem holu;
  • unikać szarpnięć przy ruszaniu i hamowaniu – nawet najmocniejsza lina holownicza może się zerwać lub nawet wyrwać ucho holujące z mocowania;
  • pojazdem holującym wchodzić w zakręty z odpowiednim zapasem, bardzo szeroko – dzięki temu pojazd holowany ma większa swobodę tego niełatwego w tych konkretnych warunkach manewru.

Jeśli nie czujecie się na siłach, aby przeprowadzić prawidłowe holowanie, nie posiadacie wymaganych akcesoriów lub nie spełniacie warunków ku temu, lepiej po prostu od razu zamówcie lawetę. Ostatecznie koszt holowania i tak będzie mniejszy, niż ewentualne naprawy blacharskie.