Obecnie w większości współczesnych samochodów integralnym elementem piasty auta jest łożysko, którego prawidłowa praca jest bardzo istotna pod względem bezpieczeństwa oraz jakości prowadzenia pojazdu. Piasta umieszczona w zwrotnicy odpowiada za swobodne obracanie się koła oraz utrzymanie go w pozycji przewidzianej przez elementy zawieszenia. Piasta wraz z łożyskiem jest typowym elementem eksploatacyjnym, który w naturalny sposób ulega zużyciu. Jak więc przeprowadzić naprawę lub wymianę tego rodzaju podzespołu?

Podstawowe zalecenia i przeciwwskazania

W momencie awarii piasty, której objawami może być głośna praca oraz zbyt duży luz, najrozsądniej i najbezpieczniej jest wymienić piastę na nową, pamiętając, aby pochodziła ona wyłącznie od sprawdzonych, renomowanych producentów. Wymiana piasty samochodowej powinna być przeprowadzona we w miarę czystych warunkach i zgodnie z zaleceniami producenta. Należy zapomnieć o siłowym demontażu starego oraz montażu nowego podzespołu z użyciem  na przykład młotka i tym podobnych narzędzie, które mogą doprowadzić do zniszczenia lub uszkodzenia ważnych elementów zawieszenia.

Demontaż piasty

Wymianę piasty rozpoczynamy od podniesienia samochodu z wykorzystaniem podnośnika warsztatowego, a następnie odkręcenia śrub mocujących koło. Aby umożliwić sobie swobodny dostęp do piasty, warto zdemontować zacisk hamulcowy, jarzmo oraz tarczę hamulcową. Następnie należy odkręcić śrubę mocującą łożysko oraz rozpiąć połączenie wahacza i zwrotnicy w celu wysunięcia półosi i odkręcenia śruby mocującej piastę. Teraz wystarczy zdjąć ją z wieloklinu półosi i oczyścić rowek pod nową piastę.

Montaż nowej piasty

Montaż nowej piasty przebiega analogicznie do demontażu. Przed montażem warto sprawdzić czy na wewnętrznej stronie tarczy hamulcowej nie znajdują się ogniska korozji, które mogłyby przyczynić się do nierównego posadzenia tarczy na nowej piaście. Dokręcanie wszystkich śrub powinno się odbywać, gdy samochód znajduje się na podnośniku. Dokręcając koło opierające się o podłoże, możemy uszkodzić łożysko piasty. Żywotność prawidłowo zamontowanego łożyska to nawet 150 000 kilometrów. Podczas montażu warto sprawdzić również wszystkie podzespoły współpracujące z łożyskiem takie, jak np. zwrotnice czy tarcze hamulcowe. W przypadku, gdy któraś z tych części jest krzywa, należy ją również wymienić.

Najlepiej parami

Zdecydowanie zaleca się przeprowadzenie wymiany piasty parami na jednej osi, ponieważ żywotność tych podzespołów jest bardzo zbliżona. W przypadku awarii jednej z nich możemy być pewni, że w najbliższym czasie również druga będzie wymagała wymiany. Po zakończeniu wszystkich prac montażowych warto sprawdzić i w razie konieczności skorygować geometrię zawieszenia.