Na samo hasło „uszczelka pod głowicą do wymiany”, każdemu kierowcy włos staje dęba na głowie. Kto choć raz musiał się takiej wymiany podjąć, ten dobrze wie, z jak dużym wydatkiem się to wiąże oraz ile pułapek czeka po drodze tak na mechanika, jak i na właściciela samochodu. Jedną z takich pułapek jest wszystko to, co wiąże się z dopasowaniem nowej uszczelki pod głowicę silnika. Jeśli dopasowanie to nie zostanie przeprowadzone prawidłowo, bardzo szybko może się okazać, że całą czynność trzeba będzie powtórzyć. Ponosząc po raz drugi niemałe przecież koszty wymiany. Jak możecie tego uniknąć? W jaki sposób należy podejść do wyboru uszczelki pod głowicę, aby wszystko przebiegło zgodnie z planem?

Czym powinniście się kierować przy wyborze uszczelki pod głowicę silnika?

Sama uszczelka pod głowicę silnika nie jest szczególnie dużym wydatkiem. W naszym sklepie część tę możecie znaleźć w cenach już od kilkudziesięciu złotych w górę. Wszystko, rzecz jasna, zależy od modelu silnika oraz sposobu i jakości wykonania samej uszczelki.

Przykładowa uszczelka pod głowicę do Peugeota Boxera z warstwą metalową, marki Elring, to wydatek rzędu 164 zł. Jednak wymiana tejże uszczelki może kosztować Was – w zależności od warsztatu – 1000, 1500, a może i 2000 zł. W co bardziej skomplikowanych przypadkach koszty takiej wymiany sięgają od 3 do 5 tys. zł. I teraz wyobraźcie sobie, że podczas wymiany dochodzi do błędu przy doborze nowej uszczelki i całą tę operację należy przeprowadzać ponownie. Oczywiście, za taką samą opłatą. Właśnie dlatego, aby uniknąć podobnych historii, zawsze bardzo uważnie wybierajcie nową uszczelkę pod głowicę silnika. A czym powinniście się kierować przy jej wyborze?

Podczas doboru nowej uszczelki pod głowicę liczą się przede wszystkim te 3 czynniki:

  1. Dopasowanie do modelu auta – to oczywiste, a jednak nie dla wszystkich. W przypadku nowej uszczelki musicie mieć absolutną pewność, że jest to element przeznaczony do danego modelu silnika. Co do najmniejszego drobiazgu. Jeśli nie chcecie płacić kilkukrotności jej oryginalnej ceny, zamawiając nową uszczelkę w ASO, koniecznie szukajcie jej u sprawdzonych, profesjonalnych dostawców. Najlepiej z dodatkową konsultacją u pracującego tam eksperta (taką możliwość macie właśnie w naszym sklepie).
  2. Jakość – technologie wytwarzania uszczelek pod głowicę były i są przeróżne. Tu jednak nie ma miejsca na eksperymenty czy szukanie oszczędności. Uszczelka ma być doskonała i dokładnie taka, jaką zaleca producent samochodu (taka, jak oryginalna). Pamiętajcie, że wady fabryczne w przypadku uszczelek pod głowicę również się zdarzają i nie są to wcale odosobnione przypadki!
  3. Grubość – to bardzo ważny czynnik podczas doboru uszczelki pod głowicę silnika. Dlaczego? Każdorazowo podczas wymiany uszczelki należy dokładnie sprawdzić stan głowicy silnika oraz (co zalecają specjaliści) przeprowadzić tzw. planowanie głowicy. Planowanie to polega na wyrównywaniu wszelkich ewentualnych nierówności mogących powstać na spodniej stronie głowicy na skutek intensywnej eksploatacji oraz panujących w silniku warunków. Wyrównywanie to wiąże się z zebraniem minimalnej ilości materiału z głowicy, którą to różnicę należy następnie uzupełnić odpowiednią uszczelką. Właśnie z tego powodu kupujemy uszczelki pod głowicę o różnej grubości przy pierwszej wymianie, przy drugiej czy przy trzeciej (o ile dochodzi do trzeciej wymiany).

Każda kolejna wymiana uszczelki oznacza jej większą grubość. Różnice te wprawdzie sięgają wartości 0,03 mm lub nawet mniej, jednak nadal należy je dokładnie zniwelować. Tylko w ten sposób można bowiem osiągnąć idealne spasowanie dwóch części silnika (bloku i głowicy) oraz łączącej je uszczelki. Jakikolwiek błąd na tym etapie zwyczajowo oznacza konieczność powtórzenia całej wymiany.