Układ rozrządu to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego we współcześnie produkowanych samochodach. Podstawową funkcją układu rozrządu jest umożliwienie dopływu mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów i usunięcie z nich produktów spalania w odpowiednim momencie. To właśnie jemu zawdzięczamy możliwość uzyskania odpowiednich osiągów. Jednym z jego podstawowym elementów jest pasek rozrządu.

Wymianę paska rozrządu zaleca się powierzać wykwalifikowanym mechanikom. Zdarza się bowiem często, że samodzielny i nieprawidłowy montaż napinacza paska rozrządu skutkuje jego uszkodzeniem lub urwaniem śruby mocującej. W skrajnych przypadkach dochodzi również do zerwania się samego paska rozrządu, a w konsekwencji do poważnej i niestety kosztownej awarii silnika. Jedną z grup elementów na którą powinniśmy zwracać więc szczególną uwagę są napinacze – sprawdźmy co dokładnie powinniśmy o nich wiedzieć. 

Zbyt słabo, a może zbyt mocno?

Jak podkreślają eksperci, znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie napinacza paska rozrządu ma odpowiedni moment i siła, z jaką zostanie dokręcona jego śruba mocująca. Zbyt słabe jej przykręcenie wpływa na nieprawidłową pozycję płytki wspornikowej znajdującej się pod łbem śruby, w skutego czego pasek rozrządu jest nieodpowiednio naciągnięty i naprężony. W sytuacji tej również sama śruba mocująca napinacz może ulec zerwaniu. Dzieje się tak w konsekwencji znacząco zwiększonych tzw. obciążeń dynamicznych, które oddziaływają na śrubę. 

Jak dbać o układ rozrządu?Nie należy zapominać także o prawidłowym montażu i ustawieniu samego napinacza względem bloku silnika. Na szczęście tego typu odchylenia i nieprawidłowości widoczne są gołym okiem i nie da się ich przeoczyć. Niewłaściwa pozycja napinacza paska rozrządu wobec bloku silnika uzewnętrznia się powstaniem szczeliny między nimi. 

Jak to zwykle bywa nie należy jednak popadać ze skrajności w skrajność. Zbyt mocne dokręcenie śruby mocującej napinacz może dać o sobie znać już podczas montażu, lub co gorsza w trakcie jazdy i eksploatacji samochodu. Często spotykanym problemem podczas zbyt mocnego dociągnięcia śruby jest zerwanie jej gwintu. Podczas nieumiejętnego montażu napinacza paska rozrządu, łatwo również doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia gwintowanego otworu znajdującego się w kadłubie silnika. Z punktu widzenia właściciela pojazdu lepiej jest, gdy do tego rodzaju awarii dojdzie w serwisie samochodowym lub warsztacie, gdyż ich usunięcie, a zarazem koszty z tym związane bierze na siebie z reguły właśnie warsztat.

Prawidłowy montaż

Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak zatem montować napinacz paska rozrządu? Prawidłowa odpowiedź jest tylko jedna i prosta: zgodnie z instrukcją producenta. Montaż paska rozrządu powinien odbywać się przy zimnym silniku. W pierwszej kolejności – poza przeczytaniem instrukcji obsługi oczywiście – należy sprawdzić stanu gwintu otworu, w który ma być wkręcona śruba mocująca napinacz. Powinien on być w dobrym stanie, w przeciwnym razie warto naprawić go poprzez przegwintowanie. Kolejnym krokiem jest montaż napinacza i jego optymalne ustawienie poprzez lekkie przykręcenie śruby mocującej. Trzecią rzeczą, którą należy zrobić jest instalacja nowego paska rozrządu i obrócenie napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu, gdy wskaźnik umieszczony na napinaczu pokryje się z nacięciem na płytce wspornikowej. To jednak nie wszystko – kluczowa sprawa dopiero przed Tobą. Po wykonaniu wszystkich powyższych czynności należy dokręcić śrubę napinacza z momentem wynoszącym 20 Nm. 

Kierowco, pamiętaj!

Podczas montażu napinaczy pasków zwróć uwagę, aby nie zostały zamontowane odwrotnie. Błędne zamontowanie napinacza „do góry nogami” i dokręcenie go z odpowiednim momentem, prowadzi do zdeformowania się jego płytki wspornikowej. Błąd ten skutkuje ocieraniem się koła wałka rozrządu i paska o tylną osłonę. Konsekwencją jest szybsze wycieranie się krawędzi paska rozrządu i jego zerwanie oraz trwałe unieruchomienie pojazdu. 

Powiązane kategorie towarowe:


Polecani producenci: