Gdy Sonda lambda ulegnie awarii, ECU nie będzie otrzymywać danych, jaki jest stosunek powietrza i paliwa w mieszance. Ilość wtryskiwanego paliwa jest niejako pobierana przypadkowo, co powoduje mniej wydajne jego wykorzystanie, a tym samym większe zużycie. Ponadto usterka Sondy Lambda świadczy także o gorszej wydajności katalizatora i w niektórych przypadkach doprowadza do wyższego poziomu emisji szkodliwych składników spalinach.

Zaleca się wymianę Sondy Lambda zgodnie z wytycznymi producenta samochodu. Stosowną informację znajdziecie w instrukcji obsługi pojazdu. Trwałość sondy, w zależności od jej typu, wynosi zwykle od 50 tys. do 160 tys. km. Działanie i sprawność Sondy Lambda należy jednak kontrolować co jakiś czas  i koniecznie sprawdzać podczas każdego przeglądu. Wyeksploatowane jednostki napędowe będą bowiem potrzebować wymiany sond nieco częściej niż zostało to przewidziane przez producenta.

Ponadto należy zaznaczyć, że na wydajność i trwałość Sondy Lambda duży wpływ ma stosowane paliwo. Niskiej jakości paliwo bardzo negatywnie oddziałuje na sondę. Równie szkodliwe okazuje się także stosowanie dodatków do oleju silnikowego. Podgrzane zanieczyszczone paliwo może wydzielać szkodliwe opary, które będą mieć negatywny wpływ na sondę lambda, powodując m.in. zapychanie elektrod, co jest bardzo częstą przyczyną awarii tego podzespołu.