Czy należy bać się wymiany rozrządu? Niekoniecznie. W samochodach osobowych wymieniamy rozrząd wcale nie aż tak często, jak mogłoby się wydawać i niekoniecznie też musimy robić to samodzielnie. Wręcz przeciwnie – coraz częściej producenci aut nalegają na to, aby wymianę rozrządu zlecać profesjonalistom. Ile przyjdzie nam za to zapłacić? Ile kosztuje wymiana rozrządu u mechanika w 2023 roku?

Ile wynosi przeciętna żywotność rozrządu samochodowego? Jakie są zalecenia wobec jego wymiany?

Rozrząd - zestaw paska INA
Rozrząd - zestaw paska INA 530 0360 10

Zgodnie z tym, co utrzymują producenci aut oraz sami mechanicy samochodowi, przeciętna żywotność rozrządu w aucie osobowym wynosi zwykle od 50 do 100 tysięcy kilometrów przebiegu lub też od 5 do 10 lat jego eksploatacji. W zależności od marki i modelu auta, a także w zależności od typu rozrządu, zalecenia dotyczące wymiany tego podzespołu mogą się jednak znacząco różnić. Zwykle wymianę rozrządu zaleca się co 100 tysięcy kilometrów przebiegu lub co 10 lat, ale z jednym bardzo ważnym i nie zawsze zrozumiałym zastrzeżeniem, mianowicie w zależności od tego, co nastąpi wcześniej (chodzi tu o zdarzenia lub awarie mogące zmuszać do przyśpieszenia wymiany rozrządu). W samochodach z silnikami wysokoprężnymi lub w autach z silnikami o dużej mocy rozrząd należy jednak wymieniać częściej, co 50 tysięcy kilometrów przebiegu lub co 5 lat.

Dlaczego wymiana rozrządu jest tak istotna i z jakich powodów w żadnym wypadku nie należy jej odwlekać? Głównie dlatego, że zapewnia ona prawidłowe działanie silnika i chroni przed jego poważnym uszkodzeniem. W przypadku zerwania paska lub łańcucha rozrządu może bowiem dojść do zderzenia tłoków z zaworami, co w zdecydowanej większości jednostek napędowych kończy się prawdziwą katastrofą.

Czym różni się żywotność rozrządu z paskiem od żywotności rozrządu z łańcuchem? Jakie są zalecenia wobec wymiany obu typów rozrządu?

Rozrząd - zestaw paska BLUE PRINT
Rozrząd - zestaw paska BLUE PRINT ADT37302

Dwa podstawowe typy rozrządu, jakie możemy znaleźć w samochodach osobowych, to rozrząd oparty na pasku rozrządu oraz rozrząd z łańcuchem rozrządu. Z punktu widzenia kierowcy głównymi różnicami pomiędzy tymi typami rozrządu są:

  • żywotność – żywotność rozrządu opartego na pasku rozrządu jest zazwyczaj krótsza niż żywotność rozrządu opartego na łańcuchu rozrządu. Pasek rozrządu jest wykonany z gumy lub tworzywa sztucznego i jako taki narażony jest na zużycie lub rozciąganie. Łańcuch rozrządu jest wykonany ze stali i przez to jest wyraźnie bardziej wytrzymały;
  • poziom trudności wymiany – łańcuch rozrządu jest łatwiejszy w wymianie niż pasek rozrządu, ponieważ w przypadku paska rozrządu konieczne jest zwykle zdemontowanie wielu elementów silnika, aby uzyskać dostęp do rozrządu. Tymczasem w przypadku łańcucha rozrządu można go często wymienić bez takiej konieczności.

Żywotność paska rozrządu to przeciętnie od 50 do 100 tysięcy kilometrów przebiegu lub od 5 do 10 lat. Żywotność łańcucha rozrządu wyceniana jest przez fachowców na 100-200 tysięcy kilometrów przebiegu lub 10-20 lat eksploatacji.

Ile zapłacimy za wymianę rozrządu z paskiem u mechanika? Ile kosztuje sama usługa, a ile części zamienne?

Średnie koszty wymiany rozrządu opartego na pasku rozrządu w 2023 roku rozpoczynają się od 1000-1500 zł. Jego dokładna wysokość zależy od kilku czynników, w tym od marki i modelu auta, pojemności silnika, rozwiązań konstrukcyjnych i dostępu do rozrządu oraz od rodzaju i jakości części zamiennych.

Średni koszt robocizny przy wymianie rozrządu opartego na pasku rozrządu to w 2023 roku wydatek od 500-600 zł w górę. Koszt ten obejmuje demontaż i montaż rozrządu, regulację rozrządu oraz wymianę paska rozrządu, pompy wody, rolek napinających i prowadzących oraz uszczelniaczy. To za robociznę, a ile za części?

Przeciętne ceny poszczególnych części zamiennych często niezbędnych do wymiany rozrządu opartego na pasku rozrządu kształtują się następująco:

  • pasek rozrządu – 100-200 zł
  • pompa wody – 200-400 zł
  • rolki napinające i prowadzące – 100-200 zł
  • uszczelniacze – 50-100 zł

Pamiętajcie jednak, że w przypadku wymiany rozrządu w samochodzie z bardziej skomplikowanym silnikiem, koszt robocizny mogą znacząco wzrosnąć i ostatecznie wynieść nawet 2500 zł, a i koszt części zamiennych może być wyższy. Podane ceny są cenami uśrednionymi i nie każdemu uda zmieścić się w tych widełkach.

Ile zapłacimy w warsztacie za wymianę rozrządu z łańcuchem? Jakie są ceny samej usługi, a jakie koszty części zamiennych?

Łańcuch rozrządu SWAG
Łańcuch rozrządu SWAG 99 17 7012

Posługując się pewnym uproszczeniem i bazując na przeciętnych kosztach wymiany rozrządu opartego o łańcuch rozrządu w Polsce w 2023 roku, cenę za tę usługę należy szacować na poziomie od 500-1500 zł. Jak i w przypadku paska rozrządu, ostateczny koszt zależy m.in. od marki i modelu samochodu, pojemności silnika, dostępu do rozrządu oraz rodzaju i jakości części zamiennych.

Średni koszt robocizny w przypadku rozrządu z łańcuchem wynosi mniej więcej od 200-300 zł w górę. W ramach tej usługi powinien być wykonany demontaż i montaż rozrządu, regulacja rozrządu oraz wymiana łańcucha rozrządu, uszczelniaczy i ewentualnie innych elementów. Do kosztów tych należy doliczyć ceny poszczególnych części zamiennych, wykorzystywanych przy okazji wymiany rozrządu z łańcuchem rozrządu. Ceny te, przeciętnie, kształtują się następująco:

  • łańcuch rozrządu – 200-400 zł
  • uszczelniacze – 50-100 zł

Przy szacowaniu ostatecznych kosztów należy również koniecznie uwzględnić fakt, iż w przypadku wymiany rozrządu w samochodzie z bardziej skomplikowanym silnikiem, koszt robocizny może być wyraźnie wyższy, tak jak i koszt niektórych części zamiennych. Oczywiście, wybierając na swojego dostawcę iParts.pl, poważnie ograniczacie swoje wydatki, zwłaszcza jeśli będziecie korzystać z naszych promocji i wyprzedaży, które regularnie obejmują również kompletne zestawy rozrządu.