Wymiana tulei wahacza nie dotyczy wyłącznie przypadków uszkodzenia lub zużycia tych elementów, tak samo jak awaria samego wahacza nie jest jedynym powodem do jego wymiany. Czasem wymieniamy cały wahacz, gdyż jest to zwyczajnie tańsza opcja niż wymiana poszczególnych tulei. Dlaczego? Ile zapłacimy obecnie za taka wymianę?

Wymiana tulei wahacza w 2023 roku. Ile zapłacimy za tę usługę u mechanika, a ile kosztować nas będą same części?

Tuleja wahacza SKF
Tuleja wahacza SKF VKDS 335009

Wycena kosztów wymiany tulei wahacza w warsztacie samochodowym w 2023 roku nie jest prosta, bo też możemy mieć do czynienia z kilkoma istotnymi czynnikami modyfikującymi cenę końcową. Poszczególne warsztaty różnie też wyceniają swoje usługi, podając cenę za wymianę sztuki lub kompletu, przy czym w różnych samochodach różna ilość tulei na taki komplet będzie się składać. Uśredniając dane z całej Polski możemy jednak powiedzieć, że zamawiając usługę wymiany tulei wahacza u mechanika, powinniście liczyć się z cenami rzędu:

  • 80-140 zł – za pojedynczą tuleję;
  • od 250 zł – za komplet tulei.

Do kosztów robocizny należy, rzecz jasna, doliczyć również cenę samych części zamiennych. Tu z kolei wchodzi jednak rozróżnienie na różne typy tulei wahacza, jakie są stosowane i jakie oferują dostawcy części zamiennych, na czele z iParts.pl. Macie więc do wyboru:

  • tuleje gumowo-metalowe – są to najpopularniejsze tuleje wahacza składające się z dwóch elementów: metalowej tulei wewnętrznej i gumowej tulei zewnętrznej. Gumowa tuleja zewnętrzna zapewnia tłumienie drgań, a metalowa tuleja wewnętrzna zapewnia wytrzymałość i trwałość. Średnia cena tulei metalowo-gumowych to 20-50 zł za sztukę;
  • tuleje metalowe – ten typ tulei wykonywany jest wyłącznie z metalu. Mają one większą wytrzymałość niż tuleje gumowo-metalowe, ale zapewniają gorsze tłumienie drgań. Tuleje metalowe są często stosowane w samochodach sportowych i terenowych. Ich przeciętna cena za sztukę to 50-100 zł;
  • tuleje poliuretanowe – wykonane z poliuretanu i dzięki temu posiadające większą wytrzymałość oraz trwałość niż tuleje gumowo-metalowe, a także zapewniające lepsze tłumienie drgań. Tuleje poliuretanowe zwykle stosowane są w samochodach sportowych i terenowych, a ich przeciętna cena to nawet 100-200 zł za sztukę.

Przy wymianie czterech tulei wahacza, cena (i różnice w cenie) za taki komplet będzie się kształtowała następująco:

  • tuleje gumowo-metalowe – 80-200 zł
  • tuleje metalowe – 200-400 zł
  • tuleje poliuretanowe – 400-800 zł.

Dla tych, których przeraziły powyższe wyliczenia, mamy jednak dobrą wiadomość. Typ tulei wahacza, na jaki się zdecydujecie, nie wpływa lub przynajmniej nie powinien wpływać na koszty robocizny w warsztacie samochodowym. Robocizna przy wymianie tulei wahacza jest taka sama dla każdego typu tulei.

Wymiana wahacza w warsztacie samochodowym. Jakie ceny tej usługi obowiązują w 2023 roku?

Wahacz zawieszenia koła IPARTS
Wahacz zawieszenia koła IPARTS WH000039

Podanie przybliżonych cen usługi wymiany wahacza może być nawet bardziej wymagające niż w przypadku tulei. Wiemy, że koszty w warsztatach samochodowych zaczynają się często na poziomie 150 zł, natomiast górna granica widełek to może być zarówno 300 zł jak i ponad 1000 zł. Wszystko zależy od tego, jaką metodą będziemy obliczać średnią i jakie zmienne zdecydujemy się wziąć pod uwagę. Koszt ten zależy bowiem m.in. od marki i modelu samochodu, typu wahacza (górny czy dolny), dostępu do wahacza oraz od rodzaju i jakości części zamiennych.

Średni koszt robocizny przy wymianie wahacza szacowany jest gdzieś na poziomie od 80 do 120 zł lub też (przy innej metodzie liczenia) od 100 do 150 zł. Koszt ten obejmuje zarówno demontaż starego, jak i montaż nowego wahacza.

Przeciętne ceny wahaczy wydają się być w tym wszystkim najbardziej jednolite i zrównoważone. Uśredniając oferty dostawców z całego kraju, bez podziału na sposób prowadzenia przez nich działalności, otrzymujemy ceny na poziomie:

  • wahacz górny – 100-200 zł
  • wahacz dolny – również ok. 100-200 zł.

Pamiętajcie jednak, że w przypadku wymiany wahaczy w samochodzie z bardziej skomplikowanym zawieszeniem, koszt robocizny mogą znacząco wzrosnąć, niebezpiecznie zbliżając się do granicy 300 zł lub też przekroczyć ją i – w przypadku niektórych modeli aut – poszybować w górę aż do poziomu 1000 zł. Na szczęście jest też kilka sposobów na to, jak ceny te obniżyć. Jeśli chcecie zaoszczędzić na wymianie wahacza, powinniście przede wszystkim:

  • szukać warsztatów oferujących jak najlepsze ceny przy jak najwyższej jakości świadczonych usług – tu przyda Wam się nasza lista warsztatów dostępna na stronie iParts.pl.
  • zamawiać części zamienne samodzielnie, u sprawdzonego dostawcy oferującego wahacze samochodowe w naprawę dobrych cenach – namiar na iParts.pl przyda Wam się ponownie i to bardzo;
  • dbać o stan techniczny wszystkich elementów współpracujących – przede wszystkim wymieniając je regularnie, zgodnie z zaleceniami producenta.

Wahacze zużywają się w miarę użytkowania i zgodnie ze wspomnianymi zaleceniami należy je wymieniać co 100-200 tysięcy kilometrów przebiegu lub co 10-20 lat. Jeśli wahacze są zużyte, mogą powodować problemy z prowadzeniem samochodu, takie jak stuki, drgania i utrudnione skręcanie. Jeśli chodzi o tuleje wahacza, to ich żywotność szacowana jest niemalże identycznie co samych wahaczy, stąd też m.in. często przeprowadza się wymiany całego wahacza razem z tulejami.