Automatyczne skrzynie biegów są konstrukcjami coraz nowocześniejszymi i coraz bardziej skomplikowanymi. Ich współczesne wersje nijak mają się do tego, czego używano jeszcze 20-30 lat temu. Z jakimi „automatami” mamy obecnie do czynienia?

Motoryzacja dąży do automatyzacji. Możemy się na to nie zgadzać, możemy tupać nogami i głośno wyrażać swoją na ten temat opinię, ale światowa motoryzacja z tej drogi już nie zawróci. A przynajmniej nie zawróci z niej w możliwym do przewidzenia czasie. Dlaczego? Powodów jest kilka. Jednym z ważniejszych jest fakt, iż nowoczesne auta są konstrukcjami tak bardzo nieraz skomplikowanymi, tak uzbrojonymi w elektronikę i podzespoły o niewiarygodnym poziomie precyzji, że przeciętny kierowca nie zawsze (w zasadzie coraz rzadziej) jest w stanie tej nowoczesności podołać. Doskonałym przykładem są tu automatyczne skrzynie biegów, na które stawia się bardzo mocno w coraz większej ilości modeli samochodów osobowych i nie tylko. A stawiają na nie sami producenci tychże aut, bo wiedzą dobrze, że odpowiedni automat chroni te wszystkie precyzyjne podzespoły przed uszkodzeniami powstałymi z winy nieświadomego kierowcy. Przekładnia automatyczna wyręcza kierowcę w coraz większym stopniu, co wymaga jednak coraz bardziej zaawansowanych projektów i sposobów ich sterowania. Jakich sposób używa się obecnie? Jak wygląda podział skrzyń automatycznych ze względu na zastosowany w nich mechanizm sterujący?

Automatyczne skrzynie biegów z układem hydraulicznym

Skrzynie biegów o budowie hydraulicznej są dziś najczęściej spotykanymi rodzajami przekładni automatycznych. W porównaniu z klasycznymi przekładniami manualnymi są konstrukcjami znacznie bardziej skomplikowanymi i już samo to sprawia, że wielu kierowców wciąż się ich obawia. Samo wspomnienie o zespolonym z przekładniami planetarnymi sprzęgle hydraulicznym może wywoływać u niektórych drżenie rąk. A to przecież nie wszystko. Należy bowiem wspomnieć jeszcze o:

  • elementach ciernych oraz wielopłytkowych hamulcach, które odpowiadają za łączenie lub blokowanie kół zębatych;
  • kołach słonecznych współpracujących na stałe ze sprzęgłem jednokierunkowym;
  • siłownikach hydraulicznych, które napędzają wspomniane już elementy cierne.

No i olej. W automatycznych, hydraulicznych skrzyniach biegów niezbędnym medium jest olej wypełniający całe ich wnętrze. Olej przekładniowy, który trzeba wymieniać (statycznie lub – jeszcze lepiej – dynamicznie) zgodnie z określonymi interwałami, bo inaczej przekładnia po kilkudziesięciu lub kilkuset tysiącach kilometrów zwyczajnie się rozsypie.

Olej do automatycznej skrzyni biegów Febi Bilstein

Olej do automatycznej skrzyni biegów Febi Bilstein

Automatyczne skrzynie biegów z układem hydrauliczno-elektrycznym

Określane w ten sposób konstrukcje są tak naprawdę skrzyniami hydraulicznymi wzbogaconymi o elementy sterowania elektrycznego oraz elektronicznego. Otrzymano dzięku temu rozwiązanie nowocześniejsze, sprawniejsze i pozwalające na więcej. To „więcej” w tym przypadku oznacza m.in.:

  • dodanie 4 biegu do skrzyń 3-biegowych,
  • układ redukcji biegów,
  • sprzęgło konwertera.

Skrzynie tego typu sterowane są przez elektrozawory wchodzące w skład układu hydraulicznego.

Automatyczne skrzynie biegów z układem hydraulicznym sterowane elektronicznie

Z tego typu przekładniami mamy do czynienia w rosnącej liczbie aut nowych, a więc konstruowanych w oparciu o coraz bardziej zaawansowane technologie. W skrzyniach tych mechaniczne i hydrauliczne pozostały już tylko same najważniejsze elementy wykonawcze oraz blokady. Sterowanie oraz kontrolę pracy przekładni przejęła elektronika (układ elektroniczny), czyli tak naprawdę sterownik wbudowany w główny komputer silnika. Sterowanie skrzynią odbywa się za pomocą całego zespołu zaworów decydującego o pracy elementów hydraulicznych. Tu nie regulatory mechaniczno-hydrauliczne decydują o pracy hydrauliki przekładni oraz o panującym w niej ciśnieniu, ale cała sieć sterująca, na którą składają się:

  • komputer,
  • czujniki,
  • zawory sterujące ciśnieniem.

Hydrauliczne przekładnie automatyczne ze sterowaniem elektronicznym również wymagają odpowiednio częstych wymian oleju do skrzyni biegów.

Automatyczne skrzynie biegów z układem bezstopniowym

Olej do automatycznej skrzyni biegów SWAG

Olej do automatycznej skrzyni biegów SWAG

Jeśli wspomnienie o elementach składowych klasycznej, automatycznej skrzyni biegów z układem hydraulicznym doprowadza kogoś do drżenia rąk, sama myśl o skrzyni bezstopniowej może wywołać u niego odruch ucieczki. Są to bowiem przekładnie oparte o bardzo różne rozwiązania techniczne, przy czym bez wyjątku wyróżnia je (i odróżnia od wyżej opisanych) brak ustawialnych przełożeń. Tak, w tych skrzyniach biegów przełożenia nie istnieją. A co istnieje? Istnieje ciągła zmiana przełożenia, do której dochodzi z użyciem metod:

  • hydraulicznej,
  • przekładniowej, z przekładniami o zmiennym przełożeniu.

W metodzie przekładniowej wykorzystywane są m.in. pasy, łańcuchy, koła skośne CVT. Jak dotąd skrzynie te nie najlepiej radzą sobie z przełożeniem naprawdę dużych mocy, nie znaczy to jednak, że nie nadają się i nie występują w autach. Owszem, występują i są to bez wątpienia najbardziej komfortowe przekładnie automatyczne wśród obecnie używanych.

Automatyczne skrzynie biegów mechaniczne ze układem elektronicznym

Ten stosunkowo nowy model „automatów” zapewnia wysoki komfort jazdy i niewielkie zużycie paliwa. Zmiany przełożenia dokonuje się manetką przy kierownicy lub dźwignią zmiany biegów. Jest też tryb w pełni automatyczny. Nie mamy sprzęgła, mamy za to szóste przełożenie. Mechaniczne „automaty” z układem elektronicznym traktowane są jako świetna alternatywa dla tradycyjnych przekładni automatycznych oraz dla jeszcze bardziej tradycyjnych skrzyń mechanicznych.