Współczesne samochody osobowe praktycznie wszystkich marek posiadają bardzo rozbudowaną i zaawansowaną technologicznie elektronikę. Konstrukcja aut jest naszpikowana bardzo wieloma czujnikami pomiarowymi, które są odpowiedzialne za pomiar parametrów pracy poszczególnych podzespołów samochodu. Jednym z ważniejszych pod tym względem modułów pomiarowych jest bez wątpienia czujnik położenia wału korbowego.

Moduł czuwający nad prawidłową pracą silnika

Czujnik położenia wału korbowego to jeden z najdłużej stosowanych i najważniejszych w samochodach moduł pomiarowy, bez którego prawidłowa praca silnika byłaby po prostu niemożliwa. Czujnik przekazuje sygnał pomiarowy do programu sterującego silnikiem spalinowym. Jest to sygnał kątowego położenia wału korbowego oraz obliczony na jego podstawie sygnał prędkości obrotowej wału korbowego.

Dzięki danym uzyskanym z czujnika położenia wału korbowego, komputer pokładowy może na ich podstawie dobrać właściwy kąt zapłonu lub czas wtrysku paliwa, a także odpowiednio ustabilizować pracę silnika na biegu jałowym, usunąć opary paliwa ze zbiornika, sterować kolektorem dolotowym o zmiennej długości oraz monitorować pracę systemu zmiennych faz rozrządu.

Czujnik położenia wału korbowego

Gdzie znajduje się czujnik położenia wału?

W czujnikach położenia wału korbowego w samochodzie stosuje się najczęściej czujniki indukcyjne, czujniki Halla lub też czujniki dwubiegunowe. W zależności od modelu samochodu oraz rodzaju zastosowanego w nim silnika, czujnik położenia wału należy szukać przede wszystkim na połączeniu skrzyni biegów z silnikiem, w pobliżu aparatu zapłonowego, mocowania filtra oleju lub nad kołem zamachowym. W niektórych jednostkach napędowych mogą być zamontowane dwa czujniki położenia wału korbowego.

Prosta wymiana

Aby wymienić czujnik położenia wału korbowego, należy przede wszystkim odłączyć wtyczkę czujnika elektrycznego, a następnie odkręcić czujnik od jednostki napędowej. W miejsce starego czujnika należy zamontować nowy oraz podłączyć nowy sensor. Potrzebne będzie również użycie skanera diagnostycznego w celu usunięcia kodu błędu silnika z komputera pokładowego, który będzie widoczny z uwagi na wadliwą prace poprzedniego modułu.