Przez lata wśród kierowców utarło się przekonanie, że jedynym zadaniem filtra powietrza jest chronienie jednostki napędowej przed mogącymi przedostać się do niej zanieczyszczeniami. W większości nie pamiętamy już o tym, że filtr powietrza pełni de facto rolę płuc samochodu i wpływa na ilość dostarczanego do silnika powietrza. A wpływ ten, w zależności od zastosowanego filtra, może być naprawdę spory.

Rola filtra powietrza w układzie dolotowym

O tym, że filtr powietrza jest niezwykle ważnym elementem układu dolotowego silnika samochodowego, wiedzieć powinien każdy. Już sama nazwa „filtr” wskazuje, iż zadaniem tego elementu jest filtrowanie dostającego się do układu dolotowego powietrza i oddzielanie go od wszelkich zanieczyszczeń unoszących się nad i w okolicach jezdni. W istocie ta część zadania filtrów powietrza jest niezwykle istotna, gdyż zanieczyszczenia te mogłyby dostać się wraz z powietrzem do silnika i tam spowodować wiele niebezpiecznych mikrouszkodzeń.

Nie wolno jednak zapominać o tym, że samo filtrowanie nie jest jedyną rolą samochodowego filtra powietrza. Wpływa on bowiem nie tylko na jakość powietrza, ale też na jego ilość. A to z kolei bezpośrednio przekłada się m. in. na osiągi jednostki napędowej oraz na ilość spalanego paliwa. Im więcej powietrza dostaje się do silnika, tym większą moc może osiągnąć i tym mniej paliwa spali. Jeśli więc filtr nie będzie przepuszczał odpowiednio dużej ilości powietrza, wzrośnie zużycie paliwa, a moc silnika spadnie.

Popularne rodzaje samochodowych filtrów powietrza

Często można spotkać się z zaleceniami producentów samochodów, by filtry powietrza wymieniać co 40 tys. km. W rzeczywistości jednak wszystko zależy przede wszystkim od warunków, w jakich zwykle się poruszamy. Przy obecnym poziomie zapylenia i zanieczyszczenia powietrza w Polsce, całkowicie zasadnym jest skrócenie interwału wymiany filtra powietrza nawet czterokrotnie. Praktyka pokazuje bowiem, że sprawność standardowych filtrów papierowych po przejechaniu 10-15 tys. km. wyraźnie spada i że zapewniają przepływ powietrza niższy aż o 20% w porównaniu z takimi samymi, ale nowymi filtrami. Cena standardowego filtra jest dość niska, a efekty jazdy na brudnym filtrze wyraźnie odczuwalne, dlatego nie warto czekać, aż upłynie określony w książce serwisowej termin wymiany. Silnik na zatkanym filtrze zwyczajnie się męczy, nie mogąc rozwinąć pełni swoich możliwości, a ilość spalanego paliwa rośnie.

Najprostszym sposobem na zwiększenie przepływu powietrza do silnika jest zastąpienie standardowego, papierowego filtra powietrza, sportowym filtrem pasującym do oryginalnej obudowy. Filtr taki wykonany jest z bawełny nasączonej specjalnym olejem i zwiększa ilość powietrza trafiającego do silnika o ok. 25% w stosunku do nowego filtra papierowego. Wprawdzie cena takiego sportowego filtra jest nawet kilkukrotnie wyższa, za to jest elementem wielokrotnego użytku, który po zabrudzeniu możemy zwyczajnie wyczyścić i założyć ponownie bez utraty pierwotnych właściwości.

Bardziej zaawansowaną modyfikacją układu dolotowego jest montaż sportowego filtra stożkowego w karbonowej puszce. Filtr ten montujemy w miejsce oryginalnej obudowy, a ponieważ ma bardzo dużą powierzchnię, jest w stanie zwiększyć ilość powietrza w układzie nawet o 80% w stosunku do standardowego, papierowego filtra. Ponieważ jednak filtr ten nie wychwytuje zanieczyszczeń tak dobrze, jak opisywane wcześniej wersje, należy dobrze rozważyć jego zastosowanie.