Chyba w każdym kraju, w którym kierowcy przyzwyczajeni są do samochodów z manualnymi skrzyniami biegów, skrzynie automatyczne traktowane są z dużą nieufnością. Często mają też opinię zbyt delikatnych i drogich w eksploatacji. Podobne oceny dotyczą również zautomatyzowanej skrzyni biegów DSG. Czy słusznie?

Czym jest skrzynia DSG?

Wśród automatycznych skrzyń biegów, które zdominowały rynek motoryzacyjny i zyskały największą popularność u kierowców, wyróżniamy 3 rodzaju konstrukcji:

  1. Klasyczne przekładnie hydrokinetyczne
  2. Bezstopniowe skrzynie biegów CVT
  3. Zautomatyzowane przekładnie dwusprzęgłowe DSG

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG (z ang. Direct Shift Gearbox lub z niem. Direkt-Schalt Getriebe) to niemiecka konstrukcja po raz pierwszy wykorzystana w Golfie R32 z 2003 roku. Od tamtego czasu skrzynia DSG stała się sztandarowym rozwiązaniem dla aut grupy VAG, w których tzw. „automaty” miały być opcją domyślną.

Sekretem DSG jest obecność dwóch sprzęgieł:

  • jedno sprzęgło dla biegów nieparzystych,
  • drugie dla biegów parzystych.

Bez wdawania się w mechaniczne szczegóły, efektem takiego rozwiązania stało się spore lub wręcz ogromne skrócenie czasu wymaganego do zmiany kolejnych biegów.

Zalety skrzyni DSG

Podstawowa zaleta dwusprzęgłowej, automatycznej skrzynie biegów DGS kryje się w opisanych wyżej konstrukcji i sposobie jej działania – chodzi mianowicie o fakt, iż skrzynie DGS pozwalają bardzo szybką zmianę biegów. Nowoczesne skrzynie DSG zapewniają zmianę przełożenia w czasie liczonym w milisekundach, co niesłychanie wpływa na płynność i komfort jazdy. Jest to też doskonałe rozwiązanie dla samochodów z naprawdę mocnymi silnikami. Ale to nie wszystko.

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów DSG to również korzyść w postaci:

  • doskonałej dynamiki jazdy,
  • zmniejszenia zużycia paliwa.

Zalety te jednak dotyczą wyłącznie tych przekładni, które są prawidłowo eksploatowane i konserwowane.

Wady dwusprzęgłowych przekładni DSG

Jak każda konstrukcja, również skrzynia DSG ma swoje wady. Na szczęście nie są one łatwe do zauważenia w codziennej eksploatacji, m. in. przez to, iż uwidaczniają się w mało wyraźny sposób. Co to za wady?

  • Niezbyt delikatne przełożenie z biegu 2 na 1.
  • Odczuwalne obniżenie płynności podczas ruszania z miejsca.
  • Duża wrażliwość na nieprawidłową eksploatację.
  • Duża wrażliwość na złą jakość oleju.

Należy przy tym pamiętać, iż niektóre wady skrzyń DSG uwidaczniają się wcześniej, inne później – dopiero po przejechaniu 100-150 tys. km.

Prawidłowa eksploatacja i konserwacja skrzyń DSG

Żywotność Waszych przekładni dwusprzęgłowych DSG może być naprawdę zaskakująco duża, pod warunkiem, że będziecie umieli się z nimi odpowiednio obchodzić. Co to znaczy? Przede wszystkim musicie stosować się do 4 następujących zasad:

  1. Wymieniajcie olej i filtr oleju! – zgodnie z zaleceniami producenta, czyli co ok. 60 tys. km, lub nawet częściej. Jeśli naprawdę zależy Wam na Waszych przekładniach DSG, olej w nich wymieniajcie nawet co 30 tys. km.
  2. Jak ognia unikajcie jazdy na tzw. „półhamulcu” – taka jazda niszczy każdą dwusprzęgłową skrzynię biegów.
  3. Zmiany kierunku jady (z położenia D na R) dokonujcie jedynie po pełnym zatrzymaniu się pojazdu – skrzynia przy takiej zmianie przejmuje rolę hamulca i jeśli auto nie będzie w tym momencie nieruchome, przekładnia może ulec zniszczeniu.
  4. Również jak ognia unikajcie jazdy (w tym holowania) przy ustawieniu skrzyni w trybie neutralnym – tego typu proceder to wyrok śmierci dla każdej skrzyni DSG.

Z wszystkich tych zaleceń, kluczowym dla żywotność przekładni DSG jest przestrzeganie lub nawet skrócenie interwałów wymiany oleju przekładniowego wraz z filtrem. Pamiętajcie! Każda automatyczna skrzynia biegów podczas zwykłej jady mocno się nagrzewa nawet przy niskich temperaturach na zewnątrz. Po jakimś czasie w tych warunkach smarujący i chłodzący ją olej zwyczajnie przestaje spełniać swoje zadanie. Dochodzi wówczas do licznych drobnych uszkodzeń, które po zsumowaniu prowadzą do poważnej awarii. Jeśli zaś chodzi o koszty remontu lub wymiany skrzyni DSG, to te wahają się w granicach od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Czyż nie taniej będzie raz co jakiś czas zainwestować w nowy olej w zestawie z dobrym filtrem?