Kiedy podczas prób uruchomienia samochodu słyszymy charakterystyczny pisk dobiegający spod maski auta, możemy przypuszczać, iż jest to spowodowane awarią paska klinowego. Dlaczego zatem pasek klinowy piszczy

Istnieje kilka przyczyn, które mogą prowadzić do pisków paska klinowego. Wśród najpopularniejszych z nich należy wymienić przede wszystkim jego zużycie oraz nieprawidłowy montaż (jest on za długi lub za bardzo rozciągnięty). Niekiedy zdarza się, iż pisk paska klinowego spowodowany jest nadmiernie startymi jego powierzchniami bocznymi. Dodatkowo, pasek klinowy może być popękany, niewłaściwie napięty oraz nieprawidłowo założony, co również może doprowadzić do powstawania pisków podczas jazdy autem. 

Często zdarza się, że pisk paska klinowego jest słyszalny wyłącznie przy porannych próbach uruchomienia samochodu, po zimnej nocy. Nie jest to spowodowane uszkodzeniem paska klinowego, lecz słabą mocą akumulatora. W takich przypadkach najlepiej będzie doładować akumulator, przez co alternator będzie przekazywać mniej prądu, a pasek klinowy zacznie stawiać mniejszy opór i pisk paska klinowego powinien ustać. 

Zwróćmy uwagę na to, że tradycyjny pasek klinowy odróżnia się od paska klinowego wielorowkowego. Ten drugi rodzaj w całości przylega do powierzchni roboczej, zaś zwykły pasek klinowy wyłącznie częścią boczną – stąd niezwykle istotna jest jego szerokość. 

Pamiętajmy, aby podczas wymiany paska klinowego na nowy nie ograniczać się do wymiany samego paska, lecz wymienić cały zespół, wraz z kołem pasowym oraz w niektórych przypadkach rolką napinającą (podobnie jak w przypadku układu rozrządu).