Wielu kierowców ulega pokusie wymiany starych, wysłużonych reflektorów samochodowych na nowe, piękne i błyszczące. Problem w tym, że nie każdy robi to z głową, a przede wszystkim zgodnie z przepisami. Z przepisami, które określane są poprzez poszczególne homologacje. Co koniecznie powinniście wiedzieć na ten temat?

Większość samochodów jeżdżących po polskich drogach to auta co najmniej kilkunastoletnie. W przeważającej większości system oświetlenia, w jaki zostały fabrycznie wyposażony, nadal doskonale sprawdza się w codziennym użyciu, choć można go uznać już za nieco przestarzały. Ze względu właśnie na tę przestarzałość, a przede wszystkim z uwagi na gwałtowny rozwój technologii produkcji świateł samochodowych, wielu posiadaczy tego typu aut rozważa zamianę oryginalnych reflektorów na nowsze lub po prostu postanawia przejść na inne źródła światła. Czy zamiana taka jest w ogóle możliwa? Jakie zasady powinny przyświecać każdemu, kto zamierza kupić nowe reflektory samochodowe? O czym musimy pamiętać, a o czym tak często zapominamy?

Czym jest homologacja reflektorów samochodowych i co warto wiedzieć o jej poszczególnych typach?

Bardzo często w przypadku reflektorów samochodowych słyszymy o homologacji. Często pada pytanie o homologację lub stwierdzenie, że wyłącznie lampy z homologacją mogą być zgodnie z prawem używane. Czym jednak jest ta cała homologacja?

Homologacja świateł samochodowych to – bez wdawania się w prawnicze definicje – forma potwierdzenia dopuszczenia ich do użytkowania na terenie danego kraju lub w określonych okolicznościach (możemy jeszcze mówić np. o homologacji pozwalającej używać danych świateł samochodowych w określonego typu pojazdach). Obowiązujące w Polsce przepisu o ruchu drogowym są w kwestii homologacji świateł samochodowych dość restrykcyjne i jasno stanowią, że w samochodach poruszających się po naszych drogach (dopuszczonych do ruchu) można używać wyłącznie tych reflektorów czy szerzej – świateł, które posiadają odpowiednią homologację. Za jazdę ze światłami bez homologacji grożą określone sankcje prawne, na czele z mandatem, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i skierowaniem na przegląd.

Brak homologacji dla dowolnej lampy zamontowanej w samochodzie może mieć jednak również inne konsekwencje. Doskonałym przykładem będzie tu tzw. zdarzenie drogowe w postaci zwykłej stłuczki. Gdy do takiej stłuczki zostanie wezwana policja, zaraz po wykryciu, że jeden z jej uczestników posiadał światła bez homologacji, cała wina spadnie na niego. I nie będzie mieć żadnego znaczenia, kto, tak naprawdę, był sprawcą całego zajścia.

Jakie warunki homologacji powinny spełniać wybrane przez Was reflektory i  które możecie kupować całkowicie bezpiecznie?

Reflektory samochodowe są podzespołami dużo bardziej skomplikowanymi, niż często nam się wydaje. Każdy ze składających się na nie elementów ma ogromne znaczenie, stąd też wszystkie one są objęte homologacją. Homologacja ta określa m. in.:

  • jakiego źródła światła należy użyć w danej lampie (czy ma to być żarówka, czy np. lampa ksenonowa),
  • w jakim samochodzie reflektor może być zamontowany,
  • z jakiego typu kloszem mogą współpracować.

Między innymi z tego powodu, przymierzając się do zakupu nowych reflektorów czy pozostałych lamp samochodowych, koniecznie powinniście zwrócić uwagę na następujące homologacje:

  • dopuszczenie do użytku/ruchu w Polsce – dokładniej chodzi tu o dopuszczenie do użytku na terenie Unii Europejskiej, co możecie łatwo rozpoznać po oznaczeniu „E” połączonym z konkretną cyfrą. Każda taka cyfra odnosi się do innego kraju, jednak najważniejsze pozostaje oznaczenie „E”, ponieważ świata dopuszczone np. w Niemczech, mogą być swobodnie używane również w Polsce;
  • dopuszczenie rodzaju źródeł światła, jakie można stosować w danej lampie – chodzi o dokładne określenie, czy lampa ma być zasilana żarówką halogenową, lampą wyładowczą czy np. diodą LED;
  • dopuszczenie do użytku w ruchu prawostronnym – homologacja ta określana jest oznaczeniami w postaci strzałek wybitych na kloszu reflektora, które skierowane są w lewo, w prawo lub (jak ma to miejsce w przypadku aut z oświetleniem symetrycznym) w lewo i w prawo.

Sama kwestia dopuszczenia do użytku w ruchu prawostronnym lub lewostronnym sprawia niektórym kierowcom sporo problemów. Co koniecznie warto wiedzieć na ten temat?

Dlaczego oznaczenie reflektorów jako przeznaczonych do użytkowania w ruchu prawostronnym lub lewostronnym ma tak duże znaczenie?

W większości krajów europejskich mamy do czynienia z ruchem prawostronnym oraz światłami samochodowymi dostosowanymi do jazdy w takich właśnie warunkach. Są to światła asymetryczne, rozkładające słup światła z reflektorów przednich w taki sposób, aby sięgał on z prawej stronu wyraźnie dalej do przodu, z lewej zaś w lekkim rozproszeniu sięgał na przeciwległy pas ruchu. Zupełnie odwrotnie światło to rozkłada się w przypadku świateł przeznaczonych do ruchu lewostronnego. Jeszcze inaczej będzie to wyglądało w przypadku homologowanych na rynek amerykański świateł symetrycznych, które emitują światło o identycznym rozkładzie dla obu reflektorów. Różnice w tym rozkładzie sprawiają, że używanie świateł przeznaczonych dla ruchu lewostronnego, w kraju z ruchem prawostronnym, jest niedopuszczalne i zwyczajnie niebezpieczne. Stąd właśnie homologacje dopuszczające do użycia w określonych warunkach i kary za ich brak.

Więcej o homologacji świateł samochodowych oraz o oznaczeniach na reflektorach znajdziecie w naszym poradniku Czego dowiecie się z oznaczeń na tylnych i przednich lampach samochodowych? O czym mówią zakodowane w nich informacje?