W jaki sposób tłumik sportowy wpływa na zwiększenie mocy silnika?

Praktycznie w żaden. A o tym, dlaczego tak się dzieje, dowiedziecie się z poniższego akapitu.

Układ wydechowy we współczesnych samochodach to jedna z bardziej przemyślanych i skomplikowanych konstrukcji, jakie współtworzą oblicze nowoczesnej motoryzacji. Od czasów, kiedy układ taki był prostą rurą odprowadzającą spaliny poza samochód, minęło wiele dziesięcioleci. Obecne układy wydechowe powstają na skutek długotrwałych prac projektowych i całego mnóstwa obliczeń wykonywanych przez specjalnie do tego tworzone zespoły inżynierskie. Wszystko po to, aby móc pogodzić następujące czynniki:

  • moc osiąganą przez silnik,
  • komfort towarzyszący jeździe samochodem,
  • troskę o środowisko naturalne.

W przypadku samej tylko mocy silnika, kluczowymi elementami układu wydechowego są tę jego części, które znajdują się najbliżej źródła spalin, a więc:

  • kolektor dolotowy,
  • downpipe,
  • katalizator.

Modyfikacje w obszarze tych trzech elementów mają szansę faktycznie zwiększyć moc silnika, choć i tu nie należy spodziewać się spektakularnych wyników. Tłumik, jako znajdujący się na przeciwnym końcu układu, na zwiększanie mocy silnika nie ma praktycznie żadnego wpływu. Dlaczego więc tak wiele osób wymienia fabrycznie montowane tłumiki na tłumiki sportowe?

Co daje wymiana standardowego tłumika na jego sportową wersję?

Przede wszystkim nadaje autu typowo sportowego charakteru. W jaki sposób?

Choć modyfikacje tłumika samochodowego zaliczane są ciągle przez wielu do tuningu mechanicznego, w rzeczywistości jest to tuning przede wszystkim optyczny. Z tą jedną uwagą, iż wymiana tłumika standardowego na sportowy nie ogranicza się w swoich efektach jedyne do wyglądu. Ten wprawdzie również jest bardzo ważny, stąd tak wielu miłośników motoryzacji montuje w swoich samochodach tłumiki o mocno sportowym charakterze. Sportowe tłumiki nadają autu wyglądu pojazdu co najmniej usportowionego, jednak kluczowym efektem jest generowany przez nie dźwięk.

Tłumik sportowy, w zależności od modelu, potrafi zmienić dźwięk generowany przez układ wydechowy w taki sposób, aby przypominał do złudzenia niskie, basowe burczenie samochodów sportowych, rajdowych czy wyścigowych. Odgłos ten, w połączeniu z wyglądem takiego sportowego tłumika (zwykle są znacznie bardziej masywne, o agresywnych liniach i kolorach), pozwala nadać każdemu autu wyjątkowego, mocno sportowego charakteru.

Na jakie wydatki musi przygotować się kierowca marzący o sportowym tłumiku?

Tu bardzo wiele zależy od tego, jakiego rodzaju ma być to tłumik i jak daleko sięgną modyfikacje związane z jego wymianą.

Współczesny rynek części zamiennych pełen jest najróżniejszych elementów do układu wydechowego, dostosowanych do niemal wszystkich możliwych marek i modeli samochodów. Już samo tylko pobieżne zaznajomienie się z kategorią „Układ wydechowy”, a w szczególności z kategorią „Tłumik” w iParts.pl pokazuje, jak wielki jest ich wybór. Jeśli zaś chodzi o ceny tłumików sportowych, to te wahają się od 100 zł do nawet kilku tysięcy złotych. A wszystko w zależności od producenta, zapewnianego przez tłumik efektu, od jego jakości, trwałości oraz zaawansowania. Jedno jest pewne, jeśli zależy Wam na tłumikach sportowych, które posłużą przez więcej niż jeden sezon i nie ograniczą mocy silnika, powinniście sięgać po produkty z co najmniej środkowej półki.

Jak zwykle też wszystkich tych, którzy mają jakieś wątpliwości lub chcą dowiedzieć się czegoś więcej o tłumikach sportowych, zachęcamy do skontaktowania się z naszymi ekspertami iParts.pl. Namiary do nich (numer telefonu, adres mailowy, czat) znajdziecie na stronie głównej sklepu. Rozmowa z nimi z pewnością pozwoli Wam wybrać taki typ tłumika, który najlepiej spełni Wasze oczekiwania, nie zakłócając przy tym pracy silnika.