Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

Wprawdzie do zimy jeszcze daleko – pisze Mateusz z Kielc – ale już teraz zacząłem się zastanawiać nad kolejną wymianą opon. Tym razem jednak nie chodzi o to, jakie „zimówki” założyć na kolejny sezon, ale czy w ogóle wybierać jakiekolwiek „zimówki”. Bo może tym razem pójdę za radą kilku znajomych i spróbuję z oponami całorocznymi. Pytanie tylko, jak taka opona wygląda pod względem bezpieczeństwa? Czy jeżdżąc nią zimą mogę liczyć na porównywalną skuteczność np. hamowania, jak w przypadku opon zimowych? Czy pod tym względem poszczególne „wielosezonówki” bardzo się od siebie różnią? I jak to wygląda pod kątem samych finansów? Krótko mówiąc, czy zamiana opon sezonowych na wielosezonowe będzie opłacalna? Ile dam radę w ten sposób zaoszczędzić?

Nasi klienci jak zwykle mają do nas pytania konkretne i najzupełniej uzasadnione. W przypadku opon całorocznych bezpieczeństwo i opłacalność pełnią bardzo ważną, często decydującą rolę o ich wyborze. Co możemy Wam w tym względzie doradzić?

Opony wielosezonowe a bezpieczeństwo na drodze. Czy przejście na „wielosezonówki” oznacza zejścia na niższy poziom w tym aspekcie?

Opona osobowa wielosezonowa MICHELIN CrossClimate 2 195/55 R16 87 V
Opona osobowa wielosezonowa MICHELIN CrossClimate 2 195/55 R16 87 V

Ten temat jest naprawdę ogromny, jednak musimy się jakoś z nim tutaj zmieścić, dlatego ograniczając się do absolutnego minimum, możemy powiedzieć, że:

  • testy pokazują nadal bardzo wyraźne różnice pomiędzy sprawnością opon wielosezonowych z najniższej i tej najwyższej półki. Różnice te są nawet większe niż w przypadku opon sezonowych. W kwestii samej tylko drogi hamowania możemy uogólnić je do stwierdzenia, że opony całoroczne klasy premium to nieraz nawet dwukrotnie krótsza droga hamowania w porównaniu z najtańszymi „wielsezonówkami”. Różnice pomiędzy klasą premium a klasą średnią są znacznie mniejsze, ale nadal wyraźne, sięgające ładnych kilka metrów;
  • zestawiając opony całoroczne klasy premium z oponami letnimi lub zimowymi z tej samej półki, możemy obecnie powiedzieć, że różnice pod względem bezpieczeństwa zostały zredukowane niemalże do zera. Z jednym jednak zastrzeżeniem. Pamiętajcie, że sama droga hamowania to nie wszystko i różne inne czynniki sprawiają, że eksperci nadal radzą wybieranie opon sezonowych tym kierowcom, którzy podróżują dużo i często w naprawdę zróżnicowanych, nieraz wręcz trudnych warunkach.

I w tym, w zasadzie, zamyka się sedno problemu bezpieczeństwa na drodze w wydaniu opon wielosezonowych. Jeśli faktycznie chcecie przejść na „wielosezonówki”, a zależy Wam na własnym (i nie tylko własnym) bezpieczeństwie, wybierajcie przede wszystkim opony całoroczne klasy premium. Jeśli interesują Was opony całoroczne polecane na najbliższy, zimowy sezon, pytajcie naszych ekspertów iParts.pl. Oni pomogą Wam dobrać odpowiednie opony do każdego auta.

Opony wielosezonowe a oszczędność w eksploatacji auta. Ile każdy z nas może na nich zaoszczędzić?

Opona osobowa wielosezonowa BRIDGESTONE Weather Control A005 205/60 R16 96 V
Opona osobowa wielosezonowa BRIDGESTONE Weather Control A005 205/60 R16 96 V

Tu w zasadzie każdy powinien siąść na spokojnie z rachunkami za kupno oraz wymiany swoich opon sezonowych w jednej ręce, z kalkulatorem w drugiej i dokonać prostych obliczeń pozwalających odpowiedzieć na to pytanie. Bo opony wielosezonowe to przede wszystkim:

  • oszczędność przy zakupie ilości kompletów opon – kupujemy jeden komplet 4. opon na cały rok zamiast dwóch pełnych kompletów;
  • oszczędność przy zakładaniu i wymianie opon – „wielosezonówki” zakładamy tylko raz i jeździmy na nich, aż „zjedziemy” je do poziomu wykluczającego dalszą eksploatację, dzięki czemu odpadają nam wymiany opon regularnie 2 razy każdego roku;
  • oszczędzamy podczas zakupu samych opon – wbrew mitom krążącym wśród kierowców opony wielosezonowe wcale nie są najdroższe i często po zestawieniu ich z faktycznymi, sezonowymi odpowiednikami klasy premium okazują się wręcz najtańsze.

I teraz, przykładowo, te naprawdę duże opony całoroczne do aut typu SUV klasy premium, jak Michelin CrossClimat 2 SUV, potrafią kosztować spokojnie ok. 1000 złotych – u nas, na iParts.pl, te najlepsze opony wielosezonowe możecie dostać taniej, ale to już jest wyłącznie indywidualna cecha naszego sklepu. Razem to całkiem spory wydatek. Wyobraźcie sobie, że używacie ich przez 4 lata. Przez te 4 lata nie musicie ich ani razu wymieniać, oszczędzając na każdej wymianie lekko (naprawdę lekko) licząc 250 zł. Przez 4 lata na samej wymianie opon oszczędzicie równe 2 tysiące (nie uwzględniając spodziewanego wzrostu cen za tę usługę). Czy to się opłaca? To chyba oczywiste.

Oszczędność i bezpieczeństwo dzięki oponom wielosezonowym w skrócie:

  • Jakie opony wielosezonowe warto wybierać? W tej chwili najrozsądniejszym wyborem są opony wielosezonowe klasy premium, ponieważ cały czas istnieje znacząca różnica w efektywności opon całorocznych z poszczególnych półek cenowych i jakościowych.
  • Czy opony wielosezonowe radzą sobie latem lub zimą równie dobrze, jak opony letnie czy zimowe? Do pewnego poziomu radzą sobie doskonale, w pełni porównywalnie z odpowiadającymi im jakością oponami sezonowymi. Różnice w efektywności pojawiają się dopiero w sytuacjach ekstremalnych, jak wyjątkowo wysokie temperatury czy niezwykle gwałtowne opady deszczu lub śniegu.
  • Czy to prawda, że opony wielosezonowe zużywają się szybciej niż sezonowe? Jeśli porównamy ze sobą opony o tej samej jakości, opony całoroczne okażą się równie wytrzymałe, jak dowolne opony sezonowe.