W nowoczesnych silnikach Diesla świece żarowe nie mają już tego znaczenia, co w starszych jednostkach – obecnie to znaczenie jest inne, co nie znaczy, że mniejsze. A jakie znaczenie ma zapalenie się kontrolki świecy żarowej? Czy jej pojawienie się oznacza problem dla kierowcy?

W starych silnikach napędzanych olejem napędowym świece żarowe miały jedną podstawową rolę – ich zadaniem był ogrzewanie komory spalania po to, aby ułatwić zapłon zimnego silnika. Bez takiego wstępnego podgrzania dawne silniki Diesla przeżywały naprawdę ciężkie chwile podczas prób ich uruchomienia. Nieraz trzeba było naprawdę długo kręcić rozrusznikiem, aby silnik odpalił, a normą było pozostawianie pracującego już silnika na biegu jałowym tylko po to, aby dogrzał się odpowiednio przed wyruszeniem w drogę. Jeszcze gorzej było zimą, gdy ze zmarzniętym silnikiem nawet świece żarowe nie zawsze dawały sobie radę. Teraz jest inaczej.

Nowoczesne silniki Diesla tak naprawdę nie potrzebują już świec żarowych do szybkiego startu. Wysoka kompresja, duże ciśnienie wtryskiwanego paliwa sprawiają, że silnik jest w stanie odpalić nawet bez świecy żarowej, a sam kierowca może nie zauważyć, że ta świeca nie działa. O ile jednak uszkodzenie świecy żarowej jest w stanie umknąć uwagi kierowcy, z pewnością zauważy to komputer pokładowy oraz połączone z nim systemy diagnostyczne, które taką awarię natychmiast wykryją i poinformują o niej kierowcą za pomocą palącej się (mrugającej) kontrolki świecy żarowej. Czy jednak zapalona kontrolka świecy żarowej oznacza jedynie uszkodzenie samej świecy? Co jeszcze może spowodować jej pojawienie się na tablicy rozdzielczej? W jakich sytuacjach ta kontrolka może się zapalić i o czym nas wówczas informuje?

Skąd biorą się problemy z ustaleniem przyczyn zapalenia się kontrolki świecy żarowej? Z jakich powodów kontrolka ta może się świecić?

Świeca żarowa DENCKERMANN E300011
Świeca żarowa DENCKERMANN E300011

Im szerszy zakres odpowiedzialności spada na dany element, tym więcej problemów może się pojawić w jego pracy. Odkąd świece żarowe przestały zajmować się wyłącznie podgrzewaniem komory silnika w ramach przygotowania do zapłonu, liczba przyczyn zapalenia się kontrolki świecy żarowej gwałtownie wzrosła. W nowoczesnych silnikach Diesla, oprócz wstępnego podgrzewania komory spalania, świece żarowe odpowiadają również za:

  • pracę systemu redukcji spalin – w ujęciu ogólnym chodzi o zmniejszenie ilości emitowanych spalin, a zwłaszcza ich najbardziej szkodliwych składników z tlenkami azotu na czele;
  • utrzymywanie prawidłowego momentu obrotowego silnika – co przekłada się na lepsze osiągi oraz mniejsze zużycie paliwa;
  • kontrolę temperatury w komorze spalania – nowoczesne świece żarowe posiadają zintegrowane czujniki temperatury stanowiące element systemu dopasowującego parametry silnika do zmieniających się warunków pracy.
Świeca żarowa FAST FT82726
Świeca żarowa FAST FT82726

Czy oznacza to, że awaria lub nawet drobna usterka w obrębie każdego z tych układów może prowadzić do zapalenia się kontrolki świecy żarowej? W zasadzie tak. Kontrolka świecy żarowej może pojawić się na skutek:

  • uszkodzenia świec żarowych – jest to najprostszy i najbardziej oczywisty powód prowadzący do niemożności podgrzania komory spalania, co następnie prowadzi do możliwych problemów z rozruchem silnika;
  • niskiego ciśnienia paliwa – niedostatecznie wysokie ciśnienie paliwa to kolejny powód, dla których mogą pojawić się problemy z rozruchem i przyczyna zapalenia się kontrolki świecy żarowej;
  • awarii czujnika temperatury – chodzi o czujnik kontrolujący pracę świec żarowych i mierzący temperaturę silnika;
  • problemu z układem elektrycznym – kierowcy wskazują na pozornie absurdalną korelację zapalonej kontrolki świecy żarowej np. z uszkodzoną żarówką świateł postojowych. Niby nie powinno to mieć ze sobą nic wspólnego, a jednak ma;
  • awarii systemu wtrysku paliwa – problemy z podawaniem paliwa do silnika mogą prowadzić do utrudnionego rozruchu oraz do pojawienia się kontrolki świec żarowych na tablicy rozdzielczej samochodu;
  • awarii akumulatora – tu akurat korelacja wydaje się być oczywista, gdyż świeca żarowa zasilana jest przecież prądem czerpanym wprost z baterii samochodowej;
  • innych, jeszcze mniej oczywistych usterek – do tej grupy zaliczane są m.in. awaria alternatora, awaria pompy wody czy uszkodzenie termostatu.

Czy to wszystkie możliwe przyczyny pojawienia się kontrolki świecy żarowej? Absolutnie nie. Wszystkich możliwych przyczyn jest naprawdę mnóstwo i części z nich towarzyszy pojawienie się konkretnych kodów błędów (rodzaj kodów zależy od modelu auta, ale może to być m.in. seria kodów od P0670 do P0677 opisywanych jako błąd obwodu kontrolki świecy żarowej cylindra od 1 do 8). Kontrolka świecy żarowej może też zaświecić się na skutek problemów z układem wydechowym, w tym ze względu na przerwaną lub nieprawidłową procedurę wypalania filtra DPF. A co powinien zrobić kierowca, gdy ta kontrolka świec żarowych już się pojawi?

Jak powinno wyglądać prawidłowe postępowanie w przypadku zapalenia się kontrolki świecy żarowej? Co każdy z nas powinien wówczas zrobić?

Świeca żarowa FEBI BILSTEIN 15958
Świeca żarowa FEBI BILSTEIN 15958

Ogrom możliwych przyczyn skutkujących zapaleniem się kontrolki świecy żarowej zapewne większości z Was nasunął już jedyną możliwą odpowiedź. Co robić, gdy kontrolka ta zapali się w Waszym aucie? Konieczny jest gruntowny przegląd przypominający dobre, kryminalne śledztwo godne prawdziwego detektywa. Bo też do sprawdzenia jest naprawdę sporo i warto już na wstępnie przeprowadzić selekcję negatywną – co z pewnością się nie zepsuło, a co zepsuć się mogło. Na szczęście w większości przypadków zapalenie się kontrolki świecy żarowej nie uniemożliwia dalszego korzystania z samochodu. Korzystanie to może być czasem utrudnione, ale nadal możliwe. Pamiętajcie jednak, że w przypadku gdy przyczyną zapalenia się kontrolki świecy żarowej będą np. problemy z układem wydechowym lub inne usterki wpływające na skład emitowanych przez Wasze auto spalin, tak długo, jak nie usuniecie przyczyn tych problemów, samochód nie będzie spełniał żadnej z obowiązujących norm. Zapomnijcie więc m.in. o przejściu obowiązkowego przeglądu technicznego z wynikiem pozytywnym.