Użytkownicy samochodów z silnikiem Diesla bardzo często cierpią z powodu drgań jednostki napędowej, które przenoszą się na nadwozie. W celu zmniejszenia ich natężenia zastosowano aktywne poduszki silnika, które sukcesywnie wspomagają tłumienie powstających drgań.

Poduszki silnika odpowiadają za łączenie skrzyni biegów i silnika z karoserią samochodu. Do ich podstawowych funkcji należy tłumienie wibracji, hałasu a nawet ruchów jednostki napędowej. Odpowiednia praca tych elementów znacząco poprawia komfort użytkowników. Nasi eksperci zalecają na bieżąco kontrolować stan poduszek silnika, bowiem od ich sprawności w dużej mierze zależy komfort prowadzenia auta.

Na biegu jałowym oraz podczas jazdy dynamicznej

Jednostka napędowa znajdująca się na biegu jałowym zachowuje się zupełnie inaczej niż silnik przy pełnym obciążeniu, a co za tym idzie, samochód nieruchomy podlega innym siłom zewnętrznym niż auto w trakcie jazdy.

Aktywne poduszki silnika mają za zadanie przede wszystkim utrzymać zadowalający kompromis pomiędzy parametrami tłumienia w tych odmiennych warunkach. Poduszki pomagają tłumić wibracje o niskiej częstotliwości, które są charakterystyczne dla pojazdu stojącego na biegu jałowym. Mechanizm doskonale sprawdza się także w warunkach dynamicznej jazdy, co wpłynęło na ich regularny montaż w samochodach sportowych.

Korzyści płynące z zastosowania takich poduszek są nieocenione. Zwiększony komfort kierowania pojazdem, znacznie lepsze reakcje pojazdu na wysokich obrotach, możliwość precyzyjnego dostrojenia sztywności, parametrów tłumienia oraz bezwładności poduszki.

Usterki poduszek silnika

Niestety, jazda z uszkodzoną poduszką silnika nie należy do przyjemnych. Jednostka napędowa przymocowana jest bowiem do nadwozia za pośrednictwem właśnie poduszek. Ich głównym zadaniem jest wspomniane wyżej niwelowanie wszelkich drgań w taki sposób, by nie przenosiły się one na nadwozie samochodu. Pamiętajcie jednak, że poduszki silnika mają ograniczoną żywotność i podobnie jak każdy inny element eksploatacyjny z czasem ulegają uszkodzeniu.

Pierwsze usterki objawiają się zwykle stukaniem i dudnieniem po ruszeniu samochodem z miejsca. Uszkodzona poduszka pod silnikiem daje o sobie znać także podczas jazdy po dużych nierównościach, co jest charakterystyczne dla naszych polskich dróg. Nawet podczas wjeżdżania oraz zjeżdżania z krawężników będzie można odczuć pewne niedogodności. Wielu użytkowników próbuje na własną rękę znaleźć przyczynę charakterystycznych stuków.

Przy takich awariach najlepiej jednak odwiedzić autoryzowany serwis. Takie miejsca charakteryzują się wysokim standardem usług oraz obsługi, a mechanicy korzystają tylko i wyłącznie z oryginalnych części, dedykowanych do danego modelu auta, a to zagwarantuje znacznie większą wytrzymałość i zminimalizuje ryzyko wystąpienia kolejnych usterek.

Pamiętajcie, że najlepiej stosować oryginalne poduszki lub zamienniki sprawdzonych firm. Jeśli poduszka nie będzie odpowiednio dopasowana lub wykonana ze słabszych materiałów, nie będzie w stanie prawidłowo wytłumić drgań. Efektem tego będzie przeniesienie ich na cały samochód.