Wszyscy kierowcy wiedzą, że ABS uruchamia się podczas hamowania na śliskiej nawierzchni. Niewielu ma jednak wiedzę dotyczącą budowy i zasady działania układu. Dzisiaj to akurat się zmieni. Sprawdźcie z jakich elementów składa się system antypoślizgowy i zobaczcie jak funkcjonuje w trakcie jazdy. Dowiedzcie się także jakie są jego najpopularniejsze awarie.

Współczesny system ABS składa się z kilku elementów. Punktem centralnym jest elektroniczne sterowanie. Mózg systemu zbiera informacje z czujników, analizuje je i decyduje o sposobie działania kolejnej części układu, a mianowicie pompy. Pompa pracuje zawsze wtedy, gdy uruchomiony jest silnik auta, dzięki czemu zapewnia stałe ciśnienie w układzie. W sytuacji wystąpienia uślizgu jednego z kół, blokowany jest wybrany zaworek. Odcięcie ciśnienia płynu hamulcowego wstrzymuje pracę zacisku koła i tym samym wpływa na stabilizację toru jazdy. 

Prawidłowa praca ABS-u nie byłaby możliwa gdyby nie czujniki prędkości kół. Ich zadaniem jest obliczanie ilości obrotów i przekazywanie informacji do sterownika. Obecnie stosowane są układy hydrauliczno-elektroniczne. Pierwsze rozwiązania bazowały na hydraulice. Tak skomponowane urządzenie ma bardzo proste zadanie w trakcie jazdy. System antypoślizgowy zastępuje kierowcę w realizowaniu hamowania pulsacyjnego. Co ważne, elektronika jest bardziej precyzyjna. Może odblokować tylko wybrane koło, a nie wszystkie cztery, a ponadto wykonuje kilka cykli na sekundę. 

Bezpieczeństwo, a nie krótka droga hamowania!

ABS - prosty i bezawaryjny system bezpieczeństwaSystem antypoślizgowy wbrew pozorom nie odpowiada za skrócenie drogi zatrzymania. Paradoksalnie przerywany sposób hamowania sprawia, że ta zazwyczaj wydłuża się. Po co zatem ABS? Jako że kierujący w każdym momencie ma zapewnioną sterowność, gwałtowne zatrzymanie na śliskiej bądź mokrej nawierzchni staje się bezpieczniejsze. Żeby móc w sposób maksymalny wykorzystać efektywność pracy systemu, kierowcy powinni nauczyć się prawidłowo z niego korzystać. Gdy podczas hamowania prowadzący wyczuje lekkie bicie na pedale hamulca oraz usłyszy charakterystyczny dźwięk, pod żadnym pozorem nie powinien nerwowo reagować. Objawy świadczą o działaniu systemu, a nie awarii hamulców! 

ABS podobnie jak każde inne urządzenie zamontowane na pokładzie auta może ulec awarii. Jego niesprawność nie wpływa jednak w żaden sposób na pracę hamulców. Tym samym kierowca może kontynuować jazdę do najbliższego warsztatu, gdzie uszkodzenie zostanie usunięte. Najbardziej popularną przyczyną usterki układu antypoślizgowego jest problem z czujnikiem prędkości obrotowej koła. Sonda albo może zostać uszkodzona mechanicznie, albo być zabrudzona. Awaria będzie się objawiać na dwa sposoby. Po pierwsze ABS stanie się zdecydowanie bardziej czuły, a w efekcie włączy się w każdej sytuacji, w której koło nawet na sekundę ulegnie uślizgowi. 

Drugi ze scenariuszy zakłada włączenie trybu awaryjnego. W takim przypadku na tablicy zegarów zacznie się świecić kontrolka informująca o awarii systemu, a ten po prostu przestanie działać. Zakup nowego czujnika nie stanowi nadmiernie dużego kosztu. Urządzenie można kupić już za 70 - 80 złotych. Montaż nowej części jest na tyle prosty, że osoba posiadająca podstawową wiedzę techniczną może go wykonać we własnym zakresie. Naprawy komplikują się wyłącznie w nowoczesnych autach. Obecnie inżynierowie łączą sondy z piastą koła i tarczą hamulcową. To sprawia, że rośnie cena czujnika i robocizny za jego wymianę. 

Awaria ABS? Włączy się tryb awaryjny!

Popularne są także problemy ze złączami elektrycznymi. Zwarcia lub uszkodzenia będą powodować identyczne objawy jak w przypadku awarii czujnika prędkości obrotowej koła, a naprawa nie powinna kosztować więcej niż kilkadziesiąt złotych. Nieco bardziej poważna usterka dotyczy elektrozaworów pompy. W takim przypadku ABS jest systemowo dezaktywowany i nie zostanie uruchomiony do czasu usunięcia uszkodzenia. Poradzenie sobie z niesprawnością wymaga wymiany zaworów. Na ogół wykonanie procedury kosztuje kilkaset złotych. W autoryzowanych stacjach obsługi nie wymienia się elektrozaworów, a całe pompy. 

Czasami ABS może także włączać tryb awaryjny po wyłapaniu awarii występujących w ramach układu hamulcowego. Stanie się tak m.in. w przypadku spadku ciśnienia w układzie w wyniku pojawienia się wycieków płynu hydraulicznego. System nie tylko wyłącza się, ale także informuje kierowcę o problemie poprzez wyświetlanie pomarańczowej kontrolki na tablicy zegarów.

Ceny czujników prędkości obrotowej koła w iParts.pl:
https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/czujniki,102747.html